آشنایی با تقسیم‌بندی بازار، انواع و مراحل مختلف آن

دسته بندی :مطالب جدید ۲۶ آبان ۱۴۰۲ فاطمه حسین زاده 966
تقسیم بندی بازار
  • در این مقاله، ما می آموزیم که بخش بندی یا تقسیم بندی بازار چیست و چگونه به شما امکان می دهد تلاش های بازاریابی خود را به درستی به سمت مخاطبان مناسب هدایت کنید تا موفقیت کسب و کار خود را تضمین کنید.

    قبل از اینکه عمیق تر به بحث بپردازیم، تقسیم بندی بازار چیست و مزایای این روش که به شما کمک می کند مخاطبان هدف خود را بشناسید، تعریف می کنیم.

    تقسیم‌بندی بازار

    تقسیم بندی بازار چیست؟

    بخش بندی یا تقسیم بندی بازار فرآیندی است که بازار هدف را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند؛ این گروه ها ویژگی‌های مشابهی مانند سن، درآمد، ویژگی‌های شخصیتی، رفتار، علایق، نیازها یا موقعیت مکانی مشترک دارند.

    از این بخش ها می توان برای بهینه سازی محصولات، بازاریابی، تبلیغات و تلاش های فروش استفاده کرد.

    تقسیم بندی به برندها اجازه می دهد تا استراتژی هایی را برای انواع مختلف مصرف کنندگان، بسته به اینکه ارزش کلی محصولات و خدمات خاص را درک می کنند، ایجاد کنند. به این ترتیب آنها می توانند پیام شخصی تری را با اطمینان از اینکه با موفقیت دریافت می شود، معرفی کنند.

    اکنون که می دانید بخش بندی بازار چیست، بیایید در مورد انواع مختلفی که وجود دارد صحبت کنیم.

    تقسیم بندی بازار چیست؟

     

    انواع بخش بندی بازار

    4 نوع بخش بندی بازار وجود دارد. در زیر به شرح هر یک از آنها می پردازیم:

    بخش بندی جغرافیایی

    بخش بندی جغرافیایی شامل ایجاد گروه های مختلف مشتریان بر اساس مرزهای جغرافیایی است.

    نیازها و علایق مشتریان بالقوه بر اساس موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و منطقه آنها متفاوت است و درک این موضوع به شما امکان می دهد مکان فروش و تبلیغ یک نام تجاری و همچنین محل گسترش تجارت را تعیین کنید.

    بخش بندی جمعیتی

    بخش بندی جمعیتی شامل تقسیم بازار از طریق متغیرهای مختلفی مانند سن، جنسیت، ملیت، سطح تحصیلات، اندازه خانواده، شغل، درآمد و غیره است.

    مقاله پیشنهادی:   مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

    این نوع بخش بندی یکی از پرکاربردترین اشکال تقسیم‌بندی بازار است، زیرا مبتنی بر دانستن این است که مشتریان چگونه از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند و چقدر مایلند برای آن‌ها بپردازند.

    بخش بندی روان شناختی

    بخش بندی روانشناختی شامل گروه بندی مخاطبان هدف بر اساس رفتار، سبک زندگی، نگرش ها و علایق آنهاست.

    برای درک مخاطب هدف، روش‌های تحقیق بازار مانند گروه‌های متمرکز، نظرسنجی، مصاحبه و مطالعات موردی می‌توانند در جمع‌آوری این نوع نتیجه‌گیری موفق باشند.

    بخش بندی رفتاری

    تقسیم‌بندی رفتاری بر واکنش‌های خاص متمرکز است، یعنی رفتارهای مصرف‌کننده، الگوها و روشی که مشتریان از طریق فرآیندهای تصمیم‌گیری و خرید خود انجام می‌دهند.

    نگرش مردم نسبت به برند شما، نحوه استفاده از آن و آگاهی آنها نمونه هایی از بخش بندی رفتاری است. جمع آوری این نوع داده ها مشابه روشی است که شما می توانید داده های روانشناختی را پیدا کنید. این روش به بازاریابان اجازه می دهد تا رویکرد هدفمندتری را توسعه دهند.

    اهداف بخش بندی بازار

    اهداف بخش بندی بازار

    اهداف بخش بندی بازار متفاوت است. این اهداف عبارتند از:

    محصول: ایجاد محصولات موفق یکی از اهداف اصلی سازمان ها و یکی از دلایل انجام تحقیقات بازار است. این به شما امکان می دهد ویژگی های مناسبی را به محصول خود اضافه کنید و همچنین به شما کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهید تا نیازهای مخاطب هدف خود را برآورده کنید.

    قیمت: یکی دیگر از اهداف بخش بندی بازار، تعیین قیمت مناسب برای محصولات شما است. شناسایی مردمی که حاضرند برای آن هزینه کنند.

    ارتقاء: به شما کمک می کند تا اعضای هر بخش را هدف قرار دهید و آنها را در دسته های مختلف انتخاب کنید تا بتوانید استراتژی های خود را به درستی هدایت کنید.

    مکان: هدف نهایی بخش  بندی این است که تصمیم بگیرید چگونه یک محصول را به هر گروه از مصرف کنندگان ارائه دهید و آن را برای آنها خوشایند کنید.

    5 مرحله برای اجرای استراتژی تقسیم بازار

    برای اجرای یک استراتژی، نه تنها باید بدانید که تقسیم بندی بازار چیست. بلکه دانستن نحوه اعمال این روش بسیار مهم است. به همین دلیل است که ما برای شما راهنمایی داریم که به شما کمک می کند:

    مقاله پیشنهادی:   ارزش گذاری شرکت ❤ هزینه ارزش گذاری شرکت چقدر است؟

    بازار خود را تعریف کنید:

    در این مرحله از تقسیم بندی، باید روی کشف اینکه بازار چقدر بزرگ است، برند شما در کجا قرار می گیرد و آیا محصولات شما ظرفیت حل آنچه را که وعده می دهد را دارند، تمرکز کنید.

    بازار خود را تقسیم بندی کنید:

    این مرحله شامل انتخاب این است که کدام یک از انواع  تقسیم بندی برای برند شما مناسب تر است.

    بازار خود را درک کنید:

    بسته به نوع انتخاب، از مشتریان خود سؤالات درست بپرسید. شما باید مخاطبان هدف خود را با جزئیات بشناسید. می توانید از نظرسنجی های آنلاین برای دریافت پاسخ آنها استفاده کنید.

    بخش مشتری خود را بسازید:

    پس از جمع آوری پاسخ ها، باید تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهید تا بخش های پویا منحصر به فرد برای برند خود ایجاد کنید.

    استراتژی خود را آزمایش کنید:

    مطمئن شوید که داده های نظرسنجی خود را با آزمایش آن با مخاطبان هدف خود به درستی تفسیر کرده اید. این به شما کمک می کند تا استراتژی های بخش بندی بازار خود را مجدداً مرور کنید و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

    مزایای تقسیم بندی بازار

    دانستن اینکه تقسیم بندی بازار چیست و مزایای آن برای سازمان شما چیست، به شما کمک می کند تا آن را به درستی اجرا کنید. در اینجا به برخی از مزایای آن اشاره می کنیم:

    بازاریابی قوی تری برای مخاطف هدف ایجاد کنید:

     هنگامی که می دانید چه کسی را هدف قرار می دهید، می توانید پیام های قوی و شخصی سازی شده ای ایجاد کنید که به نیازها و خواسته های مخاطب هدف شما پاسخ می دهد.

    استراتژی های بازاریابی ایده آل را بیابید:

    ممکن است ندانید که کدام استراتژی برای جذب مخاطب ایده آل است. تقسیم‌بندی بازار به شما امکان می‌دهد مخاطب را بشناسید، برنامه‌ای ایجاد کنید که با موفقیت کار کند و راه‌حل‌ها و روش‌های بهتری برای دستیابی به آنها تعیین کنید.

    تبلیغات هدفمند طراحی کنید:

    تقسیم‌بندی بازار به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را به شیوه‌ای موفق و مؤثر با آگاهی از سن، مکان، عادات خرید، علایق و غیره مخاطبان هدف قرار دهید.

    مقاله پیشنهادی:   اصول حیاتی راه اندازی یک کسب و کار موفق

    جذب مشتریان بالقوه:

    با ارسال پیام های بازاریابی مستقیم و واضح، مخاطب مناسب را جذب می کنید و احتمال اینکه آنها را به خریدار تبدیل کنید، بیشتر می شود.

    نام تجاری خود را از رقبا متمایز کنید:

    با ایجاد پیام هایی خاص برای ارزش پیشنهادی خود، می توانید از رقبا متمایز شوید. تقسیم بندی به شما این امکان را می دهد که برند خود را با تمرکز بر نیازها و ویژگی های خاص مشتری متمایز کنید.

    بازار تخصصی خود را شناسایی کنید:

    بخش  بندی بازار به شما کمک می کند تا بازار تخصصی خود را کشف کنید. جایگاهی را با گسترده ترین مخاطبان شناسایی کنید و اینکه آیا نیازهایی دارد که نام تجاری شما می تواند به طور موثر برطرف کند.

    تلاش‌های خود را متمرکز کنید:

    به شما امکان می‌دهد فرصت‌های بازاریابی جدید را شناسایی کنید و از حواس‌پرتی‌هایی که شما را از بازار هدفتان دور می‌کند اجتناب کنید.

    ایجاد ارتباط با مشتری:

    وقتی می دانید مشتریان شما چه می خواهند و به چه چیزی نیاز دارند، می توانید استراتژی های موثری ایجاد کنید. این شرایط به شما این امکان را می دهد که پیوندهای قوی بین برند خود و مشتری ایجاد کنید تا وفاداری به برند و رضایت مشتری ایجاد کنید.

    اهداف بخش بندی بازار

    نتیجه

    بخش‌بندی بازار یک استراتژی بسیار مؤثر برای سازمان‌ها است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد بدانند چه مشتریانی به آنها اهمیت می‌دهند و نیازهای آنها را به اندازه کافی درک کنند تا پیامی را ارسال کنند که موفقیت برند را تضمین می‌کند.

    اکنون که با مطالعه این مقاله و مقالات مشابه سایت متیس می دانید تقسیم بندی بازار چیست، همین امروز تحقیق خود را شروع کنید! با استفاده از نظرسنجی های آنلاین، اطلاعاتی را که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطب هدف خود نیاز دارید، جمع آوری کنید. در مراحل مختلف این پروسه می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: