بازدهی بازارهای سرمایه در سال 98

  • اگر شاغل هستید و درآمد ثابتی دارید و می‌خوایید بخشی از پولتان را پس انداز یا سرمایه گذاری کنید؛ برای سرمایه گذاری روش های متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایبی دارد. هر بازاری با توجه به میزان سرمایه و ریسک پذیری شما می تواند مناسب یا نامناسب باشد.

    با توجه تحریم ها و شرایط نامناسب اقتصادی کشور در حال حاضر نگهداری پول کار درستی نیست چون روز به روز از ارزش آن کاسته می‌شود. پس مهمترین موضوع سرمایه گذای در ایران، انتخاب بهترین بازار سرمایه گذاری در زمان تحریم است.

    انواع بازار سرمایه گذاری

    • بازار بورس اوراق بهادار
    • بازار ارز
    • بازار طلا و سکه
    • بازار مسکن فیزیکی
    • سپره‌های بانکی

    در این مقاله به بازدهی هر کدام از بازار‌‌های سرمایه گذاری در ایران در سال 98 می‌پردازیم.

    1-بازدهی بازار بورس اوراق بهادار

    با توجه به شاخص کل و شاخص کل هم وزن بازار، بورس اوراق ‌بهادار در سال 98 یکی از بی نظیرترین سال‌های رشد خود را داشته است.

    شاید با این سوال مواجه بشیم که آیا این رشد میتواند باعث شکست بازار شود؟

    خیر چون طی این یک سال کلیه‌ی کالا‌ها در بازار قیمتشان چند برابر شده است و پس طبیعی است که در بازار بورس، شاخص کل با سرعت زیادی افزایش یابد.

    براساس آمار و ارقام سازمان بورس در ابتدای سال 98 شاخص کل برابر 179194.3 و در پایان سال برابر 512900.5 بوده و همچنین شاخص کل هم‌وزن در ابتدای سال برابر 33390  و  در پایان سال به مقدار  177080 رسیده است.

    درصد تغییر شاخص کل = %186.22 است.

    درصد تغییر شاخص کل هم‌وزن =  %430.33 است

    براساس پیش‌بینی های که در 6 ماه اول سال در مورد بازار بورس انجام شده بود باعث شد که بسیاری از نقدینگی های سرگردان روانه بازار شوند و این دلیلی شد که بورس برای سرمایه گذاران خود رشد بیش از 50 درصدی را در 6 ماه اول سال 98  ثبت کند.

    مقاله پیشنهادی:   روش های مختلف ارزیابی طرح های اقتصادی

    در نیمه دوم سال بازار بورس همانند نیم سال اول، شاخص کل بازار بورس به روند صعودی خود ادامه داد و توانست رشد 90 درصدی خود را ثبت کند.

    بازار سرمایه گذاری

    2-بازدهی بازار ارز

    قیمت دلار در ابتدای سال 98 با 12550 شروع و در پایان سال 98 وارد کانال 15870 تومان شد. بازدهی ارز در طول این یک سال %26.45  بوده است.

    در نیمه اول سال 98 بسیاری از تحلیلگران بر این باوراند بدلیل نوسانات پایین بازار ارز در سال 98 باعث شده بسیاری از معامله‌گران بزرگ بازار در بازار ارز مداخله نکنند و نقدینگی روانه بازارهای مانند سهام کنند. یا اینکه بسیاری از صادرکننده‌ها ارز را به بانک مرکزی تحویل دادند.

    در نیمه‌ی دوم سال افزایش نرخ ارز به علت مسائل سیاسی و اقتصادی کشور را شاهد بودیم که از 12 تومان به بالای 15 تومان افزایش یافت.

    برای معامله‌گرانی که در بازار ارز سرمایه گذاری می‌کنند در آینده نمی‌توانند تورم را پوشش دهند چون در بلند مدت شاخص قیمت بیشتر از نرخ ارز رشد خواهد کرد و همچنین دولت ایران سعی می‌کند با سرکوب نرخ ارز از رشد طبیعی آن جلو گیری ‌کند و برای این کار از صندوق های ذخیره ارزی استفاده می‌کند.

    بازار ارز مزایای برای سرمایه گذاران نیز می تواند داشته باشد مانند: بازاری 24 ساعته، نقدشوندگی بالا، امنیت، کارمزد معاملاتی پایین و …

    3-بازدهی بازار مسکن

    بر اساس آمارهای بانک مرکزی در ابتدای سال 98 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در تهران 112.7 میلیون ریال بوده است که با تعداد معلاملات انجام شده طی اولین ماه سال 3.4 هزار فقره شروع شد.

    در پایان سال 98 برابر متوسط قیمت خرید و فروش برابر 144.0 میلیون ریال و تعداد معاملات انجام شده در پایان ماه سال  13.3 هزار فقره بوده است. طبق این اطلاعات بازدهی مسکن در تهران در طول 12 ماه، 29 درصد بوده است.

    مقاله پیشنهادی:   بازار های مالی و انواع آن

    وضعیت مسکن هیچ وقت در ایران ثابت نبوده و همیشه در حال  تغییر بوده  و طی دو سال قبل قیمت‌ها افزایش یافته است و قیمت واحدهای مسکونی در تهران خیلی زیاد شده است و همین باعث شده که بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند. سرمایه گذاران که از چند سال قبل تر روی مسکن سرمایه گذاری کرده بودند باعث شده که سود زیادی بدست بیاورند.

    اما سرمایه گذاری در مسکن معایبی نیز دارد در طول گذشت چند سال باعث میشود که خانه دچار استهلاک شود و از ارزش آن کاسته شود.

    عدم توانایی در پیش بینی قیمت مسکن از معایب دیگر است اما با این وجود نسبت به بازارهای دیگر می‌تواند ریسک کمتری داشته باشد

    و همچنین قدرت نقدشوندگی پایینی دارد شاید طول بکشد تا سرمایه را به پول نقد تبدیل کرد.

    4-سود سپرده بانکی

    طبق مصوبات شورای پول و اعتبار در سال 98 سود عادی سپرده‌های کوتاه مدت بانک‌ها و مؤسسات مالی 10 درصد و سود سپرده‌های بلندمدت 15 درصد بوده است.

    اما سقف سود پرداختی این سپرده‌ها، متفاوت با این ارقام است و شما می‌توانید با افتتاح حساب کوتاه‌مدت یا بلندمدت در برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی، تا سقف 20 درصد هم سود دریافت کنید.

    سرمایه گذاری در بانکها هرچند ریسک بسیار کمی دارد و ولی بازدهی آن در آخر سال نسبت به بازارهای دیگر کمتر است.

    میتواند بازاری بهتر با بازدهی بیشتر، جایگزین سرمایه گذاری در بانکها کرد و سود بیشتری را بدست بیاورد.

    5-بازدهی بازار طلا و سکه

    در فروردین ماه سال 98 هر سکه تمام بهار آزادی برابر 4.695.000  و نیم سکه بهار آزادی 2.619.000  و طلای 18 عیار برابر  433.800 بوده است.

    در پایان سال در اسفند ماه سال 98 هر سکه تمام بهار آزادی برابر 6.030.000 ، نیم سکه بهار آزادی 3.085.000 و طلای 18 عیار در بازار آزاد  597.000  بوده است.

    درصد تغییر سکه تمام بهار آزادی = 28.43%

    مقاله پیشنهادی:   شرکتهای نفتی در دوران "انتقال انرژی" - از علی کلاهدوز

    درصد تغییر نیم سکه بهار آزادی = 17.8%

    درصد تغییر طلای 18 عیار = 37.6%

    در ابتدای سال قیمت طلا و سکه نسبتا خوب بود و تا شهریور ماه کاهش چند درصدی را شاهد بودیم اما در نیم سال دوم با افزایش نرخ ارز، طلا و سکه نیز قیمتشان افزایش یافت و پایان سال توانست بازدهی چند درصدی داشته باشد ولی به نسبت بازارهای دیگر بازدهی کم بود.

    تفاوت‌های بین سکه یا طلا وجود دارد که می‌تواند کمک شایانی به سرمایه گذاران بکند مثلا: طلا ساخته شده دارای کارمزد است ولی سکه به این صورت نیست.

    نتیجه

    جذاب ترین سرمایه گذاری در سال 98 سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار بوده است که به شدت نسبت به سایر بازارها از شرایط بهتری برخوردار بوده است.

    سرمایه گذاری روی شرکت‌های که سوددهی خوبی دارند مانند: پتروشیمی، فلزات اساسی و … میتواند نسبت به سرمایه گذاری در سپرده‌های بانکی مناسبتر باشد و در پایان سال سوددهی خوبی داشته باشد.

    با توجه به آمار و ارقام سال 98 بیشترین درصد رشد مربوط به بازار سهام بوده است و آن هم علت افزایش نقدینگی و اعتماد مردم از بازدهی خوب بازار در پایان سال بوده است.

    درود به بازار سرمایه چالش های زیادی به همراه خود دارد پس باید فرد مسلط به تحلیل بازار سرمایه باشد چون بازار دارای نوسانات زیادی است شاید باعث ضرر بسیاری از معامله‌گران شده باشد.

    تورم در چند سال اخیر پیامدهای به همراه داشته است مانند: افزایش نقدینگی و رشد نرخ ارز

    نقدینگی زیاد در چرخه ی اقتصاد بیشتر به سمت بازار بورس روانه شد و باعث افزایش بازدهی و رشد شاخص کل شد و نرخ ارز نیز رشد کرد ولی دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های خود توانست آن را سرکوب کنند و سرمایه گذاری در بازار ارز کمتر باشد.

    فایل های بیشتر

    چرا بازارها اهمیت دارند؟

    بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در سال 98

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: