مهمترین مراحل و نکات اساسی جهت ارتقای کارمندان در سازمان

ساختار سازمانی مدیران
  • ارتقای کارمندان برای یک سازمان فوق العاده ارزشمند است و می تواند در راستای بهبود کسب و کار و با اجرای استراتژی های آن سازمان به اهداف مورد نظر رسید. نیروی انسانی و پرسنل ستون های اصلی یک شرکت و سازمان را تشکیل میدهند. بنابراین باید برنامه ریزی خوبی جهت ارتقاء توانایی های آنها تدارک دید تا بتوان از پتانسیل های کاری که دارند استفاده کرد. در ادامه ی این موضوع می توانیم به بیان مطالبی بپردازیم که می تواند به شما در راستای مدیریت پرسنل و جذب آن ها کمک کند.

    چند مرحله اساسی برای ارتقای کارمندان

    1. کارکنان فعلی خود را ارزیابی کنید

    برای شما مهم است که به خوبی بر نقاط قوت، توانایی ها و اهداف کارکنان فعلی خود مسلط باشید. با کارمندان جزئی از عناصر کلیدی ساختار سازمانی اغلب در مورد این که آیا آن ها از موقعیت فعلی خود راضی هستند یا معتقدند که آماده هستند تا به یک موقعیت جدید با مسئولیت های بیشتر بدست آورند صحبت کنید. داشتن گزارش های ماهانه، فصلی یا سالانه باعث ایجاد ارتباط می شود و بینش بهتری نسبت به اهداف کارمندان به شما ارائه می دهد.

    اگر قبلاً به طور منظم بررسی عملکرد یا جلساتی در این مورد را انجام می دادید، ممکن است از قبل بدانید که چه کسی علاقه مند به ارتقاء است. سوابق بررسی گذشته کارکنان، به ویژه هر گونه سوابق مربوط به تعیین اهداف را بررسی کنید تا علاقه احتمالی آنها به ارتقاء را تأیید کنید. همچنین، به نیروهایی فکر کنید که باور دارید مهارت های مورد نیاز این جایگاه را دارند، اما ممکن است به شایستگی های خود شک کنند.

    1. روش ارتقای خود را تعیین کنید

    موقعیت شغلی خود را ارزیابی کنید و مشخص کنید که کدام روش ترفیع مناسب با جایگاهتان است. به عنوان مثال، اگر شما نیاز به استخدام کردن یک فرد در جایگاه مدیریتی دارید، احتمالاً این یک فرآیند رقابتی مبتنی بر شایستگی خواهد بود. با این حال، اگر در حال تغییر ساختار یک بخش با عناوین مختلف و تنظیمات در مسئولیت ها بدون افزایش حقوق هستید، ممکن است این یک ارتقاء خشک باشد.

    1. الزامات ارتقاء را تعیین کنید

    معیارهای روشنی را برای افرادی که واجد شرایط درخواست ارتقا هستند، تعیین کنید. این ممکن است شامل حداقل تعداد سوابق سالی کارکنان، دستاوردها، مهارت ها و تجربه، گواهینامه ها و صلاحیت ها باشد. اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان به وضوح شرایط لازم را درک می کنند که چه کسی واجد شرایط تأیید مجدد است که انتخاب شما برای اینکه چه کسی در نهایت ارتقاء را دریافت می کند یک تصمیم ذهنی است.

    1. فرصت ارتقاء را اعلام کنید

    کار و توضیحات را آماده کنید و در اختیار کارکنان قرار بدهید تا از فرصت آگاه شوند. بسیاری از شرکت‌ها قبل از جستجوی متقاضی خارجی، کارکنان داخلی را انتخاب می‌کنند. اگر سازمان شما از ابتدا به جذب نیرو از داخل سازمان شروع کند این میتواند بسیار موثر باشد

    1. ارزیابی و مصاحبه با متقاضی

    همه متقاضیان ها را بررسی کنید تا واجد شرایط ترین نیروها را شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر شرکت کنندگان حداقل شرایط لازم برای این موقعیت را دارد. مهم است که هر شرکت کننده واجد شرایط ارزیابی منصفانه ای دریافت کند تا از برداشت تبعیض یا طرفداری جلوگیری شود.

    مقاله پیشنهادی:   مارکسیسم چیست؟ احیای مارکسیسم، سرکوب سرمایه داری و تشدید فقر

          6. مصاحبه با متقاضیان واجد شرایط

    اگر متقاضیان داخلی حداقل شرایط را برای استخدام نداشتند، باز هم گفتگو با آن ها مفید است. در مورد اینکه چرا آن ها به جلو حرکت نکردند صادق باشید، اما آنها را تشویق کنید که به دنبال فرصت ها ادامه دهند. از آن ها در مورد اهداف شغلی خود بپرسید و در مورد بهترین گام های بعدی برای حرفه خود به آن ها مشاوره دهید.

    1. تصمیم خود را بگیرید و اعلام کنید

    هنگامی که تصمیم گرفتید چه کسی را ارتقا دهید، به آنها پیشنهادی خصوصی بدهید. به آن‌ها زمان کافی برای تصمیم‌گیری بدهید و از آنها بخواهید که در مورد آن با کسی در شرکت صحبت نکنند. هنگامی که آنها پذیرفتند، در مورد ارتقاء با متقاضیان داخلی که انتخاب نکرده اید صحبت کنید. کار سخت و شایستگی های آنها را تصدیق کنید و در مورد زمینه های بهبود یافته بازخورد سازنده ارائه دهید.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی مدیران

    عناصر کلیدی ساختار سازمانی

    نکات مهم که برای ارتقای کارمندان باید بدانیم

    انتظارات کارکنان را در نظر بگیرید

    کارمندان شرکت شما ممکن است پس از مدت زمان مشخصی در آنجا انتظار ارتقاء داشته باشند. این تبلیغات ممکن است از نظر نوع و دفعات متفاوت باشد. به عنوان مثال، کارکنان ممکن است انتظار داشته باشند که اغلب به آنها مسئولیت های اضافی داده شود، اما ممکن است فقط گهگاه انتظار افزایش دستمزد را داشته باشند.

    انتظارات کارکنان در بین نسل‌ها متفاوت است و همچنین برای هر فرد متفاوت است. بسیاری از افراد سرمایه گذاری بر روی خود برای شروع بیزینس را بیشتر ترجیح می دهند. حال اگر می خواهند برای یک مدیر دیگر فعالیت کنند بسیار ستودنی است. یک کارمند جوان تر ممکن است مشتاق تر و منتظر ترفیع باشد، در حالی که یک کارمند مسن تر ممکن است از موقعیت خود راضی باشد. با کارکنان در مورد اهداف آنها صحبت کنید و امیدوار باشید که به مدیریت انتظارات آنها در مورد رشد بالقوه در شرکت شما کمک کند.

    با کارمندان صادق باشید

    اگر کارمندی با سؤالاتی در مورد معرفی شده برای ترفیع به شما مراجعه می کند، با او صادق باشید. اگر واجد شرایط هستند، آنها را تشویق کنید که درخواست دهند. با این حال، اگر آنها ممکن است مهارت های مورد نیاز موقعیت را نداشته باشند، آنها را تشویق کنید تا بر بهبود مهارت های خود تمرکز کنند. به آنها کمک کنید تا برای موفقیت آماده شوند تا دفعه بعد که تبلیغی در دسترس باشد، واجد شرایط بهتری باشند.

    مقاله پیشنهادی:   10 روش اصلی مربوط به مطالعه بازار

    سرمایه گذاری بر روی خود

    ارتباط موثر با کارمندان

    اطمینان حاصل کنید که همه ارتباطات یکسانی در مورد تبلیغات داخلی دریافت می کنند. به هر یک از کارمندان در همان روش به طور همزمان اطلاع دهید. این عادلانه ترین رویکرد است، زیرا همه اطلاعات یکسانی در مورد موقعیت دارند و هیچکس زودتر از ارتقاء مطلع نمی شود تا زمان بیشتری برای آماده شدن داشته باشد. این برای جلوگیری از هرگونه ایده نادرست طرفداری یا تبعیض ضروری است.

    اهداف کارمندان خود را درک کنید

    کارمندان خود را از طریق بررسی عملکرد مداوم بشناسید. این بررسی‌ها ممکن است شامل فعالیت‌های هدف‌گذاری نیز باشد و اطلاعات بیشتری درباره اهداف بلندمدت یک کارمند در اختیار شما قرار می‌دهد. سعی کنید درک درستی از اینکه کدام یک از پرسنل شما می خواهند مسیر شغلی خود را در مقابل آنهایی که از موقعیت فعلی خود راضی هستند پیش ببرند، داشته باشید.

    نتیجه گیری 

    هرچقدر کارمندان و نیروی انسانی از لحاظ نوع توانایی ها، پتانسیل و مهارت های کاری در یک درجه بسیار بالایی قرار داشته باشند به همان نسبت پیشبرد اهداف یک سازمان و شرکت سریعتر و با کیفیت بالاتر دنبال خواهد شد. حال اگر تعداد زیادی از پرسنل را در اختیار دارید میتوانید با یک مدیریت صحیح به تدریج سبب پیشرفت مهارت و تخصص آنها شوید. در واقع هر فردی که در یک شغل بخصوصی فعالیت میکند بنا به تجربه ای که به دست می آورد می تواند دانش خود را افزایش دهد. مدیران نیز با محول کردن کارهای مختلف به آنها به تحقق این امر مهم کمک میکنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: