تحلیل صنعت آمونیاک و اوره

صنایع
  • تحلیل صنعت اوره و آمونیاک جهانی در سال 2019

    مقدمه

    صنعت پتروشیمی در ایران یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور بوده که بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص داده است. کشور ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی هیدروکربوری، مزیت رقابتی بسیار مناسبی در این صنعت دارد که با سرمایه گذاری مناسب، توسعه طرح های پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش، میتواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده و وابستگی کشور به خام فروشی نفت را کاهش دهد.

    طبق گزارشات شرکت ملی صنایع پتروشیمی(NIPC)، ظرفیت اسمی مجتمع های تولیدی محصولات پتروشیمی تا سال 1396 حدود 68.3 میلیون تن بوده و در سال 1397 حدود 72 میلیون تن می باشد، که با تکمیل و راه اندازی طرح ها، پیش بینی می شود ظرفیت تولید این صنعت به حدود 122 میلیون تن برسد.

    مقاله پیشنهادی:   بازار فارکس – نکات تکمیلی

    به دلیل محدودیتهای مختلف از جمله قدیمی بودن تجهیزات و فناوری ها، تغییرات عرضه و تقاضا، مشکلات مالی داخلی مجتمع ها، تنشهای ناشی از تعیین نرخ محصولات و مواد اولیه و همچنین عدم تامین خوراک کافی از سوی وزارت نفت؛ مجتمعهای پتروشیمی قادر به تولید با تمام ظرفیت نبوده و با بخشی از توان تولیدی خود مشغول فعالیت هستند.

    سهم بخش پتروشیمی از بازار بورس

    بخش پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مهم ایران، حدود 23.5%ارزش بازاری بورس (معادل 1.604.362 میلیارد ریال ، در اسفند ماه 1397) را تشکیل می دهد و نسبت به سایر گروه های صنعتی در بورس، از نظر ارزش بازاری در رتبه نخست قرار دارد.

    صنعت پتروشیمی را میتوان از چند دیدگاه متفاوت تقسیم بندی نمود. در یک تقسیم بندی صنعت پتروشیمی را بر اساس محصولات تولیدی تقسیم بندی می کنند که شامل موارد زیر می شود: 1 -گروه آمونیاک و اوره 2 – گروه الفینها 3-گروه آروماتیکها با توجه به حجم وسیع استفاده از کودهای پایه نیتروژن در جهان و همچنین وضعیت صنعت داخلی، این دسته از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و عمده کود پایه نیتروژن، شامل اوره است. اوره کاربردهای مختلفی خصوصاً در کشاورزی به عنوان کود شیمیایی دارد. آمونیاک به عنوان ماده اولیه تولید اوره خود از نیتروژن تولید می شود.

    مقاله پیشنهادی:   گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    تحلیل صنعت اوره و آمونیاک

    معرفی اوره و آمونیاک

    اوره (Urea) یا کاربامید یک ترکیب آلی سخت، بیرنگ، بی بو است و به صورت گسترده ای در کودهای شیمیایی به عنوان یک منبع غنی و مناسب نیتروژن استفاده می شود. اوره همچنین یکی از مواد اولیه مهم در صنایع شیمیایی است. بیشتر از 90 %از تولید اوره در دنیا، به منظور استفاده به عنوان کودهای شیمیایی حاوی نیتروژن
    است. در کاربردهای عمومی، اوره دارای بالاترین مقدار ازت در میان همه کودهای جامد نیتروژنی ا ست.

    علاوه بر بخش کشاورزی، اوره ماده اولیه برای تولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی مهم است، از جمله انواع پلاستیک، به ویژه رزینهای فرمالدئید اوره، انواع چسب، همچون اوره فرمالدئید و اوره ملامین فرمالدئید، که در ساخت تخته سه لایی مخصوص آب کاربرد دارد. همچنین اوره در واکن شهای SNCR و SCR به منظور کاهش آلاینده های Noدار که در گازهای حاصل از احتراق موجود هستند، کاربرد دارد.
    اما آمونیاک گازی بی رنگ ا ست و بوی تندی نیز دارد. تنفس در هوایی که گاز آمونیاک زیاد داشته باشد ممکن است باعث مرگ شود. آمونیاک از دو عنصر پدید می آید: ازت یا نیتروژن و ئیدروژن.

    مقاله پیشنهادی:   آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    برای ادامه گزارش فایل را دانلود کنید

     

    تحقیقات بازار چیست؟

    صنایع موجود در بازار سرمایه ایران

    صنعت پتروشیمی غول اقتصادی ایران (بخش سوم)

    گزارش تحلیلی صنعت پالایش و فرآوری نفت در ایران و جهان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه گرامی نیا

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: