طرح های تجاری به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را اداره کنید

ساختار سازمانی مدیران
  • مقدمه

    طرح های تجاری خوب شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند. شما از طرح کسب و کار خود به عنوان یک نقشه راه برای نحوه ساختار، اجرا و رشد کسب و کار جدید خود استفاده خواهید کرد. این ابزار راهی برای فکر کردن به عناصر کلیدی کسب و کار شما است.

    طرح های تجاری کسب و کار می توانند به شما کمک کنند تا بودجه دریافت کنید یا شرکای تجاری جدید بیاورید. سرمایه گذاران می خواهند اطمینان داشته باشند که بازده سرمایه گذاری خود را خواهند دید. طرح کسب و کار شما ابزاری است که از آن برای متقاعد کردن مردم استفاده می کنید که کار با شما یا سرمایه گذاری در شرکت شما – انتخاب هوشمندانه ای است.

    انتخاب طرح های تجاری

    قالب طرح های تجاری کسب و کاری را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشند. هیچ راه درست یا غلطی برای نوشتن طرح کسب و کار وجود ندارد. آنچه مهم است این است که برنامه شما نیازهای شما را برآورده کند.

    اکثر طرح های تجاری در یکی از دو دسته رایج قرار می گیرند: استارت آپ سنتی یا ناب.

    طرح‌ های تجاری سنتی رایج‌تر هستند، از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که در هر بخش به جزئیات بپردازید. آنها معمولاً به کار بیشتری نیاز دارند و می توانند ده ها صفحه باشند.

    طرح های کسب و کار استارتاپ ناب کمتر رایج هستند اما همچنان از ساختار استاندارد استفاده می کنند. آنها فقط بر خلاصه کردن مهمترین نکات از عناصر کلیدی برنامه شما تمرکز می کنند. ساخت آنها ممکن است کمتر از یک ساعت طول بکشد و معمولاً فقط یک صفحه هستند.

    طرح کسب و کار سنتی

    یک طرح کسب و کار سنتی وقت گیر اما جامع است. این نوع طرح بسیار دقیق است، زمان بیشتری برای نوشتن نیاز دارد و جامع است. وام دهندگان و سرمایه گذاران معمولاً این طرح را درخواست می کنند.

    طرح راه اندازی ناب

    یک طرح کسب و کار ناب سریعتر اما سطح بالایی دارد. این نوع طرح تمرکز سطح بالایی دارد، نوشتن آن سریع است و فقط شامل عناصر کلیدی می باشد. برخی از وام دهندگان و سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات بیشتری را درخواست کنند.

    قالب طرح کسب و کار سنتی

    اگر جزئیات گرا هستید، می خواهید یک طرح جامع داشته باشید یا قصد دارید از منابع سنتی درخواست تامین مالی کنید، ممکن است قالب طرح کسب و کار سنتی را ترجیح دهید.

    مقاله پیشنهادی:   بازار اولیه و بازار ثانویه

    وقتی طرح کسب و کار خود را می نویسید، لازم نیست به طرح کلی طرح کسب و کار پایبند باشید. در عوض، از بخش‌هایی استفاده کنید که بیشترین حس را برای کسب و کار و نیازهای شما دارند. طرح های تجاری سنتی از ترکیبی از این نه بخش استفاده می کنند.

    طرح های تجاری

    خلاصه اجرایی

    به طور خلاصه به خواننده خود بگویید شرکت شما چیست و چرا موفق خواهد شد. بیانیه ماموریت خود، محصول یا خدمات خود، و اطلاعات اولیه در مورد تیم رهبری شرکت، کارمندان و موقعیت مکانی خود را درج کنید. همچنین اگر قصد دارید درخواست تامین مالی کنید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد سطح بالا را نیز درج کنید.

    توضیحات شرکت

    از توضیحات شرکت خود برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکت خود استفاده کنید. در مورد مشکلاتی که کسب و کار شما حل می کند به جزئیات بپردازید. مشخص باشید و مصرف کنندگان، سازمان یا مشاغلی را که شرکت شما قصد دارد به آنها خدمات ارائه دهد را فهرست کنید.

    مزیت های رقابتی که باعث موفقیت کسب و کار شما می شود را توضیح دهید. آیا کارشناسانی در تیم شما وجود دارند؟ آیا مکان مناسبی برای فروشگاه خود پیدا کرده اید؟ شرح شرکت شما جایی است که در آن می توانید در مورد نقاط قوت خود ببالید.

    تحلیل بازار

    شما نیاز به درک خوبی از چشم انداز صنعت و بازار هدف خود دارید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می دهد که سایر مشاغل چه می کنند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات بازار خود، به دنبال روندها و موضوعات باشید. رقبای موفق چه می کنند؟ چرا کار می کند؟ آیا می توانید آن را بهتر انجام دهید؟ اکنون زمان پاسخ به این سوالات است.

    سازمان و مدیریت

    به خواننده خود بگویید که شرکت شما چه ساختاری خواهد داشت و چه کسی آن را اداره خواهد کرد.

    ساختار قانونی کسب و کار خود را شرح دهید. بیان کنید که آیا دارید یا قصد دارید کسب و کار خود را به عنوان یک شرکت C یا S ترکیب کنید، یک شرکت سهامی عام یا با مسئولیت محدود تشکیل دهید، یا یک مالک انحصاری یا شرکت با مسئولیت محدود (LLC) هستید.

    از یک نمودار سازمانی برای تعیین اینکه چه کسی مسئول چه چیزی در شرکت شما است استفاده کنید. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر فرد به موفقیت سرمایه گذاری شما کمک می کند. رزومه و سابقه اعضای اصلی تیم خود را در نظر بگیرید.

    خط خدمات یا محصول

    آنچه را که می فروشید یا خدماتی را که ارائه می دهید توضیح دهید. توضیح دهید که چگونه به مشتریان شما سود می رسانید و چرخه عمر محصول چگونه به نظر می رسد. برنامه های خود را برای مالکیت معنوی، مانند حق نسخه برداری یا ثبت اختراع به اشتراک بگذارید. اگر در حال تحقیق و توسعه برای خدمات یا محصول خود هستید، آن را با جزئیات توضیح دهید.

    بازاریابی و فروش

    هیچ راه حل واحدی برای نزدیک شدن به یک استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید تغییر کند و متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما باشد.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با اهمیت طرح های اقتصادی سودآور

    هدف شما در این بخش این است که توضیح دهید چگونه مشتریان را جذب و حفظ خواهید کرد. شما همچنین توضیح خواهید داد که چگونه یک فروش واقعاً اتفاق می افتد. بعداً هنگام پیش بینی مالی به این بخش مراجعه خواهید کرد، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی های بازاریابی و فروش کامل خود را به طور مفصل شرح داده اید.

    درخواست تامین مالی

    اگر درخواست بودجه می کنید، در اینجاست که نیازهای مالی خود را مشخص می کنید. هدف شما این است که به وضوح توضیح دهید که در پنج سال آینده به چه میزان بودجه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.

    مشخص کنید که آیا بدهی یا حقوق صاحبان سهام را می خواهید، شرایطی که می خواهید اعمال شود و طول آن زمانی که درخواست شما پوشش داده می شود. شرح مفصلی از نحوه استفاده از وجوه خود ارائه دهید. مشخص کنید که برای خرید تجهیزات یا مواد، پرداخت حقوق یا پوشش صورتحساب‌های خاص تا زمانی که درآمد افزایش یابد، به بودجه نیاز دارید یا خیر. همیشه شرحی از برنامه های مالی استراتژیک آینده خود، مانند بازپرداخت بدهی یا فروش کسب و کار خود را بگنجانید.

    پیش بینی های مالی

    درخواست بودجه خود را با پیش بینی های مالی تکمیل کنید. هدف شما این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما پایدار است و موفقیت مالی خواهد داشت.

    اگر کسب و کار شما از قبل تاسیس شده است، صورت های درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی سه تا پنج سال گذشته را درج کنید. اگر وثیقه دیگری دارید که می‌توانید در مقابل وام بگذارید، حتماً آن را اکنون فهرست کنید.

    یک چشم انداز مالی آینده نگر برای پنج سال آینده ارائه دهید. این چشم انداز باید صورت‌های درآمد پیش‌بینی‌شده، ترازنامه‌ها، صورت‌های جریان نقدی و بودجه‌های مخارج سرمایه‌ای را شامل شود. برای سال اول، حتی دقیق تر باشید و از پیش بینی های سه ماهه – یا حتی ماهانه – استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پیش بینی های خود را به وضوح توضیح داده اید و آنها را با درخواست های مالی خود مطابقت دهید.

    این یک فضای عالی برای استفاده از شکل ها و نمودارها به منظور بیان کردن داستان مالی کسب و کار شما است.

    طرح های تجاری

    ضمیمه

    از ضمیمه خود برای ارائه اسناد پشتیبان یا سایر مطالب درخواست شده استفاده کنید. موارد متداول برای گنجاندن عبارتند از: تاریخچه اعتباری، رزومه، تصاویر محصول، معرفی نامه ها، مجوزها، گواهی نامه ها، اختراعات، اسناد قانونی و سایر قراردادها.

    نمونه طرح های تجاری سنتی

    قبل از نوشتن طرح کسب و کار خود، نمونه طرح های تجاری را که توسط صاحبان کسب و کار خیالی نوشته شده است را بخوانید.

    قالب راه اندازی ناب

    اگر می‌خواهید به سرعت کسب‌وکارتان را توضیح دهید یا شروع کنید، کسب‌وکارتان نسبتاً ساده باشد، یا قصد داشته باشید مرتباً طرح کسب‌وکارتان را تغییر داده و اصلاح کنید، ممکن است یک قالب استارت‌آپ ناب را ترجیح دهید.

    مقاله پیشنهادی:   تعریف eps سود هر سهم و اهیت آن

    فرمت‌های راه‌اندازی ناب نمودارهایی هستند که تنها از تعداد انگشت شماری از عناصر برای توصیف ارزش پیشنهادی، زیرساخت، مشتریان و امور مالی شرکت شما استفاده می‌کنند. آنها برای تجسم مبادلات و حقایق اساسی در مورد شرکت شما مفید هستند.

    روش های مختلفی برای توسعه یک قالب استارت آپ ناب وجود دارد. می‌توانید در وب جستجو کنید تا الگوهای رایگان برای ایجاد طرح کسب‌وکار خود را بیابید. ما در اینجا نه جزء یک طرح کسب و کار مدل را مورد بحث قرار می دهیم:

    مشارکت های کلیدی

    به سایر مشاغل یا خدماتی که برای راه اندازی کسب و کار خود با آنها کار خواهید کرد، توجه کنید. به تامین کنندگان، تولیدکنندگان، پیمانکاران فرعی و شرکای استراتژیک مشابه فکر کنید.

    فعالیت های کلیدی

    راه هایی را فهرست کنید که کسب و کار شما مزیت رقابتی کسب می کند. مواردی مانند فروش مستقیم به مصرف کنندگان یا استفاده از فناوری برای استفاده از اقتصاد اشتراک را برجسته کنید.

    منابع مهم

    هر منبعی را که برای ایجاد ارزش برای مشتری خود استفاده می کنید، فهرست کنید. مهمترین دارایی شما می تواند شامل کارکنان، سرمایه یا مالکیت معنوی باشد. فراموش نکنید که از منابع تجاری که ممکن است به صورت رایگان در دسترس باشد، استفاده کنید.

    گزاره ارزش

    در مورد ارزش منحصر به فردی که شرکت شما برای بازار به ارمغان می آورد، بیانیه ای واضح و قانع کننده ارائه دهید.

    ارتباط با مشتری

    نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار شما را شرح دهید. آیا خودکار است یا شخصی؟ حضوری یا آنلاین؟ از ابتدا تا انتها به تجربه مشتری فکر کنید.

    قسمت مشتریان

    زمانی که در بازار هدف خود را نام می برید مشخص باشید. طرح های تجاری شما برای همه نخواهد بود، بنابراین مهم است که درک روشنی از اینکه کسب و کار شما به چه کسی خدمت می کند، داشته باشید.

    کانال ها

    مهم ترین راه هایی که با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید را فهرست کنید. اکثر کسب و کارها از ترکیبی از کانال ها استفاده می کنند و در طول زمان آنها را بهینه می کنند.

    ساختار هزینه

    آیا شرکت شما بر کاهش هزینه یا به حداکثر رساندن ارزش تمرکز خواهد کرد؟ استراتژی خود را تعریف کنید، سپس مهم ترین هزینه هایی را که ب با آن مواجه خواهید شد، فهرست کنید.

    جریان های درآمد

    توضیح دهید که چگونه شرکت شما واقعاً درآمد کسب خواهد کرد. برخی از نمونه ها عبارتند از فروش مستقیم، حق عضویت، و فروش فضای تبلیغاتی. اگر شرکت شما چندین جریان درآمد دارد، همه آنها را فهرست کنید.

    سخن پایانی

    با توجه به اهمیت طرح های تجاری در دستیابی به اهداف مختلف من جمله جذب سرمایه گذار، گروه متیس این آمادگی را دارد که در پروسه نوشتن طرح های تجاری مورد نیاز همیار و همراه شما باشد و این مسیر مهم را برای شما عزیزان تسهیل کند. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: