حفاری چیست ، چگونه انجام می شود؟

دسته بندی :مطالب جدید ۱۷ تیر ۱۴۰۰ ایمان احمدزاده 2750
پیش بینی قیمت نفت خام 2021 2050
  • بعد از آنکه اکتشاف و روش های موجود برای استخراج نفت را بررسی کردیم باید ببینیم برای دست یابی به نفت، حفاری چیست، چگونه انجام می شود و کدام شرکت ها در این حوزه فعال هستند، ما در گروه مشاوران خبره کسب و کارایرانیان به این پرسش ها پاسخ می دهیم.در زیر می خوانید که حفاری چیست.

    حفاری چیست:

    برای اینکه بدانید حفاری چیست با ما همراه شوید. حفاری، حفر زمین برای رسیدن به هدف خاصی می باشد. این کار می تواند برای رسیدن به منطقه آب، نفت و یا گاز باشد. فرآیند حفاری به دلیل داشتن هزینه های بالا با سرعت زیادی انجام می شود. البته نباید فراموش کرد که فرآیند حفاری بسیار خطرناک و همواره برای انجام آن از نیروهای باتجربه بسیار استفاده می کنند.

    حفاری:

    می‌دانیم که برای یافتن نفت در یک ناحیه ابتدا باید به کمک زمین‌شناسی و ژئوفیزیک معلوم گردد که آیا ساختمان لایه های زمین در ناحیه مورد نظر به شکلی هست که تشکیل نفتگیر را بدهد یانه.

    پس از اخذ نتیجه مثبت، کار حفاری چاه آغاز می‌گردد. امروز چاه‌های نفت و گاز اصولاً با روش مته دوار، مته توربینی انجام میپذیرد و روش های دیگری نیز در مرحله تحقیق می باشند. حفاری چیست

    مقاله پیشنهادی:   بهترین طرح کسب و کار(بخش دوم)

    طریقه حفاری:

    دکل حفاری:

    دکل یک ستون عظیم فولادی به بلندی تقریباً ۴۰ متر و شبیه تیرهای چهارپایه انتقال فشار قوی برق می باشد و در نقطه ای که برای حفر چاه توسط زمین‌شناس تعیین شده نصب می گردد.

    شناسایی محل نصب:

    محل نصب دکل را باید با سیمان زیرسازی کرد تا در مقابل دکل حفاری و فشارهای وارده مقاومت کند.

    لوازم مورد نیاز حفاری:

    مصالح و لوازم حفاری از قبیل موتورها و تلمبه ها و مولدها و لوله ها و غیره را نیز باید به محل مذکور حمل کرد که مستلزم ساختن جاده‌ای است که مقاومت حمل بارهای سنگین را داشته باشد. در مناطقی که محل موردنظر دور از شهر و آبادی ها میباشد در صورت امکان فرودگاه کوچکی جهت نقل و انتقال کارکنان و رساندن مواد غذایی وسایل مورد لزوم ساخته می شود و آب مورد نیاز از رودخانه کوچه های نزدیک تامین می گردد و در صورتی که امکان نباشد باید با تانکر آب به محل رسانید.

    دستگاه حفاری ضربه ای:

    دستگاه حفاری ضربه ای که در گذشته بیشتر به کار می‌رفت عبارت بود از دلوچه های فولادی سخت و لبه تیزی که به انتهای یک سیم فلزی بسته شده و به وسیله یک جرثقیل فرو می‌رفت و بالا می آمد و بدین ترتیب زمین را سوراخ ( حفاری ) می کرد، از حفاری ضربه ای برای حفر چاه های کم عمق آب استفاده می‌شود.

    حفاری دو گانه یا چند گانه:

    یک منطقه نفت‌خیز ممکن است دارای بیش از یک منبع تولید ای نزدیک به هم باشد که هر کدام از نظر فشار، وزن مخصوص و غیره با هم اختلاف فاحشی داشته باشند. این امر ممکن است در مورد یک چاه و با یک بار حفاری با شیوه‌های” دوگانه”  و یا “چندگانه”  صورت گیرد. این نوع حفاری معمولاً با صرفه تر از شیوه‌های حفر چاه‌های متعدد برای رسیدن به هر کدام از این منابع مجاور و یا حفر چاه های به ترتیب عمیق لایه ها می باشد. حفاری چیست

    مقاله پیشنهادی:   ارزش گذاری شرکت ها و تاثیر شرایط کرونایی

    حفاری دوگانه یا چندگانه

    بهره برداری به وسیله تلمبه:

    تولید نفت از چاه هایی که دارای فشار زیاد هستند نسبت به جاهای دیگر بسیار ساده تر و کم خرج تر است. اما هنگامی که فشار طبیعی چاه‌ها به تدریج کم می‌شود از میزان تولید آنها نیز به مراتب کاسته می‌شود تا حدی که فقط می توان به وسیله تلمبه قدرت تولیدی آنها را محفوظ نگه داشت.

    شیوه تولید با تلمبه:

    در این شیوه با وارد آوردن فشار لازم از خارج به وسیله تلمبه هایی که در سطح زمین نصب گردیده نفت را از مجرای لوله که درون آن پیستون فشار دهنده لوله مکنده کارگذاشته شده بالا کشیده و استخراج می‌کنند، تعادل بین وزن میله مکنده و نفتی که بالا کشیده می‌شود به وسیله وزن مخصوص و یا سیلندری که با هوای فشرده کار میکند محفوظ می گردد.

    شرکت های فعال در حفاری:

    • شرکت ملی حفاری ایران:

    شرکت خدمات حفاری نفت و گاز ایرانی میباشد، که در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک شرکت تابعه از شرکت ملی نفت ایران احداث شد. این شرکت با در اختیار داشتن ۷۵ دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی، ناوگان گسترده‌ای از ماشین‌آلات ترابری و پشتیبانی، دستگاه های جانبی حفاری، تجهیزات اسیدکاری، سیمان کاری و لوله گذاری، بیش از ۹۰ درصد از خدمات مورد نیاز حفاری را برای شرکت های نفتی ایران فراهم می‌کند.

    مقاله پیشنهادی:   عوامل موثر بر قیمت سهام در بازار سرمایه ایران

    • حفاری شمال:

    شرکت خدمات نفتی ایرانی می باشد که حوزه جغرافیایی وظایف آن مربوط به میادین نفت و گاز و مستقر در بخش‌های شمالی،مرکزی و جنوب غرب ایران می باشد و عمده فعالیت های آن در زمینه راه‌اندازی و مدیریت سکوهای نفتی واقع در دریای خزر و خلیج فارس است.

    • گروه مپنا ( مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران):

    ابر شرکت مهندسی ایران است و در واقع شامل گروهی از شرکت هاست که در زمینه ساخت نیروگاه ها و زیرساخت‌ها و خطوط لوله گاز و ترابری ریلی فعالیت میکند.

    آمار مربوطه:

    به گزارش  روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران در حالی که تعداد چاه‌های تکمیل شده در پایان دی ماه سال۱۳۹۹ 98 حلقه بود با تلاش مستمر و شبانه روزی حفارمردان این شرکت این رقم در بیستم بهمن ماه ۱۳۹۹ به 104 حلقه بالغ گردید.

    همچنین براساس تازه ترین آمار از ابتدای سال جاری تاکنون 24 حلقه چاه توسعه ای  و توصیفی، 76 حلقه چاه تعمیری و چهار حلقه چاه اکتشافی به همت و مساعی کارکنان عملیاتی و پشتیبانی و بکارگیری ناوگان حفاری و خدمات یکپارچه شرکت تکمیل و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت.

    جهت اطلاع از محاسبه و چگونگی ارزش گذاری شرکت با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: