بهترین طرح کسب و کار(بخش دوم)

مشاوره شروع کسب و کار جدید
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]

    بخش دوم :بررسی محتوای بهترین طرح کسب و کار

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان قصد داریم که در این بخش قسمت های مختلف یک بهترین طرح کسب و کار را که شامل بخش معرفي ، خلاصة مديريتي ، تجزیه و تحلیل محیط، تجزیه و تحليل صنعت ، شرح  كسب‌وكار ، برنامة توليد، برنامة  بازاريابي،  ساختار سازماني ، ارزيابي ريسک ، برنامة مالي ،ضمائم است را معرفی نمائیم

    معرفی

    معرفی بهترین طرح کسب و کار

     شما در  اين بخش، صفحه‌اي  فراهم می کنید که خلاصة كوچكي از طرح‌ تجاري شما را شامل می شود. صفحة معرفي بايد مطالب زير را در برداشته باشد:

    نام و نشاني كسب‌وكار

    نام بنيانگذار (كارآفرين) يا كارآفرينان و آدرس و شمارة تلفن آنها

    توضيح مختصري در مورد كسب‌ و كار و اساس كار آن

    ميزان نيازهاي مالي

    معرفي محصول توليدي يا خدمات قابل ارائه

    خلاصه مدیریتی

    خلاصه مدیریتی بهترین طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا به پرسش های زیر پاسخ دهید

    کسب و کار شما چیست؟

     راهبرد و چشم‌انداز شما چيست؟

     مدل كسب و كار شما چيست؟

    مقاله پیشنهادی:   کسب وکار خانگی ساده ترین راه کسب درآمد

      بازار شما چيست؟

     چه قدر پول مي‌خواهيد و آن را چه خواهيد كرد؟

     مزيت‌رقابتي پايدار شما چيست؟

    چه برنامه ای برای رشد و توسعه در آینده دارید؟

    خلاصه مدیریتی

    تحلیل محیط، صنعت و بازار

    آن چیزی که در بررسی وضعیت محیط برای کارآفرین حائز اهمیت است شامل موارد زیر می شود که باید در بهترین طرح کسب و کار به آن ها پرداخته شود

    وضعیت اقتصادی

    وضعیت اجتماعی و فرهنگی

    وضعیت سیاسی و قانونی

    وضعیت فنلوری

    وضعیت زیست محیطی

    وضعیت جهانی

    صنعت

    هنگامي كه ارزيابي محيطي كامل شد، كارآفرين بايد به ارزيابي صنعت بپردازد كه بر رويه‌هاي خاص هر صنعت توجه دارد و موارد زیر را مورد توجه قراردهد

    اندازه بازار

    نرخ رشد بازار

    ساختار رقابتی بازار

    صادرات / واردات محصول

    بررسی رقبا

    بررسی قیمت

    و ….

    تقاضای صنعت برای بهترین طرح کسب و کار

    ميزان تقاضاي مرتبط با صنعت را معمولاً مي‌توان از منابع منتشر ‌شده استخراج كرد. اطلاع از رشد يا پسروي بازار، تعداد رقيبان جديد، و تغييرات ممكن در نيازهاي مصرف‌كنندگان از جمله موضوع‌هاي مهمي است که به منظور تحقق كسب‌وكار بالقوه كه حاصل فعاليت كارآفرينانة نوپاست بايد لحاظ شوند. اكثر كارآفرينان عموماً با تهديد بالقوة شركتهاي سهامي بزرگ‌تر روبه‌رو مي‌شوند. كارآفرين بايد براي اين تهديدها آمادگي داشته و بداند رقيبانش چه كساني‌اند و ضعف و قوت آنها در چيست، تا بتواند برنامة بازاريابي كارآمدي را به كار ببندد.

    تحلیل صنعت

    برای تحلیل رقبا در بازار بهتر است که کارآفرین این سوالات را از خود بپرسد
    • رقباي اصلي ما در بازارهاي مختلف چه كساني هستند؟
    • مزيت‌هاي شركت ما نسبت به ساير رقباء چيست؟
    • قوت و ضعف‌هاي رقباء
    • اندازه و ابعاد رقبا از لحاظ تعداد کارمندان و سهم بازار در چه حد است؟
    • رقبا درکدام بخش‌هاي بازار متمرکز هستند؟
    • آيا راهبرد رقبا بازار محور يا محصول محور است؟
    • آيا بر روي قيمت و يا ويژگي‌هاي محصول متمركز هستند؟
    • تنوع محصولات آن‌ها چقدر است؟
    • آيا در فنّاوری پيش‌رو هستند و يا آن را خريداري مي‌نمايند؟
    • برداشت بازار و یا مصرف کننده نسبت به رقبا چیست؟
    • و ….
    مقاله پیشنهادی:   مشاوره توسعه کسب و کار و دریافت خدمات وایده آل + مشاوره تلفنی و آنلاین

    نویسنده بهترین طرح کسب و کار که همان کارآفرین است پس از بررسی محیط، صنعت و بازار کسب وکار خود بهتر است به ارزیابی ساختار رقابت  در صنعت بپردازد

    تحلیل ساختار رقابت

    • انحصار کامل
    • انحصار چند جانبه
    • رقابت کامل
    • رقابت انحصاری

    شرح بهترین طرح کسب و کار

    • کارآفرین باید بهترین طرح کسب و کار خود را برای ذینفعان به شکل کاملا ساده و سلیس بیان نماید تا بتواند نظر آن ها را برای سرمایه گذاری جلب نماید.او تنها کافی است در این بخش به مواردی همچون چشم انداز، مأموریت، اهداف، استراتژی ها و برنامه ها اشاره نماید.
    • چشم انداز: يك تصوير ذهني از کسب وکار در آينده بلند مدت

    يك تصویر ذهني از اينكه سازمان به چه شكلي در آينده توسط علاقه مندان آن ديده خواهد شد و با آنان چگونه رفتار خواهد كرد .چشم انداز وضعيت و موقعيت شرکت را در محيط آينده آن تعريف مي كند .

    • ماموريت(رسالت): فلسفه وجودي کسب و کار
    مقاله پیشنهادی:   راهکار های افزایش فروش مبتنی بر مهارت های ارتباطی و تکنیک های روانی (بخش دوم)

    رسالت يك مؤسسه ، منظور اساسي و منحصر به فردي است كه آن مؤسسه را از مؤسسات مشابه متمايز مي سازد و دامنه عمليات آن را تعيين مي كند . رسالت سازمان جهت گيري آن را در آينده براي تحقق  چشم انداز تعريف شده مشخص مي كند.

    بيانيه ماموریت (Mission Statement):

    سندي است رسمي شامل گزاره هايي روشن درباره باور هاي اساسي، ارزش ها ، اولويت هاي هدف گذاري و جهت گيري فعاليت هاي جاري و آينده سازمان كه براي تحقق يافتن چشم انداز مورد نظر‌سازمان ‌و‌ علاقه‌ مندان به آن تنظيم مي شود

    • اهداف: مقاصد ويژه و قابل اندازه گيري كه به دنبال رسيدن به آن ها هستيد.

    اهداف سازماني آن دسته از مقاصد است كه هر سازماني با فعاليت هاي“ ‌خود مي خواهد به آن ها دست يابد .

     چند نمونه اهداف ”خوب ودرست “ :

    رساندن صادرات شركت به مرز  500000 دلار در سال

    داير كردن دفتر نمايندگي عرضه و توزيع كالا هاي شركت در سرتاسر کشور

    معرفي يك محصول جديد در هر سال

    اخذ گواهينامه ISO 9002 تا پايان سال

    • استراتژي ها: چگونه اين كسب وكار در بلند مدت راه اندازي و اداره مي شود و رشد خواهد كرد.
    • برنامه ها: كارهاي مشخصي كه بايد انجام پذيرند تا به اهداف خود برسيد.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: