استراتژی مشارکتی در کسب و کار و انواع آن چیست؟ (بخش سوم)

ارزیابی عملکرد و استراتژی
  • استراتژی مشارکتی(مقدمه)

    (استراتژی مشارکتی)کار تیمی یکی از ویژگی های کلیدی بسیاری از سازمان های موفق است. همکاری با دیگران و به اشتراک گذاری ایده ها می تواند منجر به نوآوری، بهبود کارایی و افزایش بهره وری شود.

    دانستن اینکه چگونه کارمندان خود را برای همکاری تشویق کنید، یک مهارت مهم برای کمک به ایجاد یک محیط منسجم و تیم محور است.

    در این مقاله، ما در مورد چیستی استراتژی مشارکتی و 15 استراتژی مشارکتی برای تشویق همکاری بین اعضای تیم صحبت می کنیم.

    استراتژی مشارکتی چیست؟

    استراتژی مشارکتی نحوه ی انجام فعالیت کار تیمی در رابطه با کسب و کار در سازمان است.

    این استراتژی به روشهایی اشاره دارد که چگونه در سازمان ها، کارمندان برای دستیابی به اهداف و تکمیل پروژه ها با هم به کمک و همکاری هم نیازمند اند.

    استراتژی مشارکتی

    نقش ساختار سازمانی در مشارکت بیشتر بین سطوح سازمان ها

    ساختار سازمانی محدوده تصمیمات، وظایف، مسئولیت ها، اهداف، دیدگاه ها و پاداش ها را برای دستیابی به اهداف شرکت تعیین می کند. در سال های اخیر، با توجه به تغییر و تحولات محیطی و سرعت پیشرفت فن آوری، ساختار سازمانی از مکانیکی به ارگانیک تغییر کرده است. ساختار سازمانی اگر به شیوه نوین و کارآمد طراحی و اجرا شود باعث افزایش مشارکت بیشتر بین واحد ها و سطوح متفاوت مدیریت می شود.

    اگر در مشارکت بین واحد ها و پرسنل مشکلاتی به وجود بیاید؛ مدیریت جهت حل مشکلات و ارتباط بهتر بین آن ها می توانند اقدام به اصلاح ساختار سازمانی بکنند و در طراحی مجدد به منظور بهبود اوضاع می توانند به استراتژی ساختار سازمانی به روابط و مشارکت توجه بیشتر داشته باشند تا بین سطوح و پرسنل انسجام و ارتباط بهتری برقرار شود.

    15 استراتژی مشارکتی

    در اینجا  15 نمونه استراتژی برای مشارکت و همکاری موفق وجود دارد که می توانید در سازمان خود پیاده سازی کنید:

    الگوی رفتاری

    نشان دادن نحوه مشارکت با کارمندان می تواند موثرتر از گفتن آنها باشد. برای الگوبرداری از رفتاری که می خواهید در تیم خود مشاهده کنید، اغلب با همسالان خود بیشتر مشارکت کنید.

    مقاله پیشنهادی:   عوامل موثر بر قیمت سهام

    از دیگران ایده بخواهید و از پیشنهادات آنها استفاده کنید. جلسات طوفان فکری را با گروهی از کارمندان برنامه ریزی و اجرا کنید.

    از یک تیم بخواهید تا گزارش یا پیشنهادی را که روی آن کار می کنید بررسی کند و بازخورد را به شما بدهد. وقتی کارمندان شما می بینند که شما در این فعالیت ها شرکت می کنید، می تواند به آنها انگیزه برای مشارکت کمک کند.

    ماموریت و ارزش های شرکت را مرور کنید

    زمانی را صرف بررسی بیانیه ماموریت و ارزش های شرکت خود با کارمندان کنید. ماموریت را به اهداف خود متصل کنید تا کارمندان استدلال پشت برخی فعالیت‌ها، مانند پروژه‌های تیمی و بررسی همتایان را درک کنند.

    توضیح دهید که شرکت برای کارمندان خود ارزش قائل است و می‌خواهد صحبت های هر فرد شنیده شود و مورد احترام قرار گیرد که می‌تواند آنها را برای موفقیت آماده کند.

    اهداف قابل اندازه گیری تعیین کنید

    اهداف مشخصی را برای هر تیم تعیین کنید تا آنها از اهداف خود و نحوه ارزیابی کار خود مطلع شوند.

    سعی کنید از اهداف ذهنی و غیر قابل اندازه گیری پرهیز کنید و اهدافی را تعیین کنید که قابل اندازه گیری و قطعی باشند.

    به‌عنوان مثال، به جای تعیین تکلیف برای یک تیم برای ایجاد استراتژی بازاریابی، ممکن است از تیم بخواهید که سه کمپین بازاریابی دیجیتال و دو استراتژی بازاریابی رسانه‌ای ایجاد کند.

    اهداف شما باید شامل ضرب الاجل هایی برای کار یا هر مرحله از پروژه های طولانی تر باشد.

    ایجاد یک خلاصه پروژه با تمام اطلاعات کلیدی که اعضای تیم می توانند در ابتدای پروژه امضا کنند را در نظر بگیرید.

    اندازه گروه ها را مناسب تعیین کنید

    بسته به محدوده پروژه های خود، سعی کنید اندازه تیم را بهینه کنید. برای یک پروژه بزرگتر که ممکن است چندین ماه طول بکشد و وظایف مختلفی را شامل شود، به گروه بزرگتری نیاز دارید.

    برای یک کار کوچک، مانند طرحی برای تشخیص تولد اعضای تیم در هر ماه، ممکن است فقط به دو یا سه نفر نیاز داشته باشید.

    شما می خواهید دیدگاه های متنوع و کار کافی برای هر یک از اعضای تیم ارائه دهید تا سهم قابل توجهی برای اعضا داشته باشد.

    نقش اعضای تیم را تعیین کنید

    برای پروژه های بزرگ، نقش هر یک از اعضای تیم را برای کمک به تعریف گروه و اجتناب از رقابت در نظر بگیرید و یا می توانید نقش ها را ارائه دهید و به تیم اجازه دهید آنها را اختصاص دهد.

    در هر صورت، هر یک از اعضای تیم تصور بهتری از مسئولیت‌ های خود دارند، و شما می‌دانید که چگونه می‌توانید هر یک از اعضا را بر اساس نقشی که در گروه دارند، وظایف تعیین کنید.

    مقاله پیشنهادی:   شاخصهای فضای کسب و کار

    استراتژی مشارکتی

    استراتژی مشارکتی معتقد به ترویج خلاقیت است

    یکی از مزایای استراتژی مشارکتی، نوآوری است که می تواند از ترکیب دیدگاه های متفاوت حاصل شود. کارکنان را تشویق کنید که خلاقانه فکر کنند و ایده های غیر سنتی ارائه دهند.

    این می تواند به کارکنان انگیزه دهد تا راه حل های کارآمدتر و مؤثرتری ارائه دهند و شرکت شما را به جلو سوق دهد.

    پروژه هایی را که نیاز به تفکر بیشتر و انتقادتر است را انتخاب کنید.

    هنگامی که پاسخی برای مشکلات به راحتی قابل تعریف نشده، تلاش های مشترک می تواند به توسعه استراتژی های منحصر به فرد و متنوع برای رسیدگی به آنها کمک کند.

    هنگامی که کسب و کار شما با مشکلی مواجه می شود که نیاز به تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل دارد، از چندین عضو تیم بخواهید تا برای توسعه استراتژی ها با یکدیگر همکاری کنند.

    رویکرد به مسئله از منظرهای چندگانه می تواند به کشف اطلاعات پس زمینه مرتبط، معرفی اجزای جدید و توسعه راه حل های چند وجهی کمک کند.

    فرآیند را مدیریت کنید

    هنگامی که مشارکت بین اعضای تیم اجرا می شود، مهم است که دقیقاً توضیح دهید هدف اصلی چی هست.

    اگر در مورد انتظارات و جزئیات فرآیند صحبت کنید، کارمندان می توانند بهتر درک کنند و مشارکت کنند.

    به عنوان مثال، ممکن است هر هفته زمانی را به گروه ها اختصاص دهید تا با یکدیگر ملاقات کنند یا کارگاهی را در مورد پروژه های گروهی رهبری کنند تا مطمئن شوید که همه با پویایی احساس راحتی می کنند.

    از استراتژی مشارکتی کاهشی استفاده کنید

    استفاده از استراتژی مشارکتی در حال کاهش را در نظر بگیرید که در آن شما نقش فعالی را در پروژه های گروهی در شروع کار ایفا می کنید.

    سپس با پیشرفت پروژه، شما از نقش رهبری خود به دور می شوید و به اعضای تیم اجازه می دهید تا نقش های خود را به تنهایی مدیریت کنند.

    تنوع طلبی را در بین اعضای تیم تقویت کنید

    دیدگاه های متنوع می تواند به تولید ایده های جدید و رویکردهای نوآورانه کمک کند. مطمئن شوید که گروه های شما متنوع و فراگیر هستند.

    سیاست های شرکت را برای رفتار منصفانه در محل کار مرور کنید تا مطمئن شوید که همه کارکنان در تعامل با دیگران به استانداردهای سازمان شما پایبند هستند.

    اطلاعات و منابع را به اشتراک بگذارید

    برای کمک به تسهیل همکاری موثر، هر گونه اطلاعاتی را که ممکن است برای کارمندانتان مفید باشد به اشتراک بگذارید.

    مقاله پیشنهادی:   بهبود کسب و کارهای کوچک از طریق برنامه ریزی عملیاتی

    می‌توانید فهرستی از منابع، مخاطبین و یادآورهای مهم ایجاد کنید تا به تیم‌ها کمک کنید مراحل برنامه ‌ریزی و مدیریت خود را طی کنند.

    از تکنولوژی استفاده کنید

    فناوری می تواند همکاری بین همکاران را از طریق:

    • ارتباط افراد در مکان های مختلف
    • ارائه راه حل های مشترک، ذخیره سازی و مدیریت اسناد
    • پیگیری وظایف و وضعیت پروژه
    • ارائه خدمات پیام رسانی بین گروه ها
    • ایجاد راه هایی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و بازخوردها با مشتریان یا سایر کارمندان
    • بهبود محصولات ارائه

    آسانتر بودن برقراری ارتباط بیشتر

    کارمندان را تشویق کنید تا آشکارا و مستقیم با شما و همسالان خود صحبت کنند.

    محیطی را ایجاد کنید که به صداقت، بازخورد سازنده و ارتباط آزاد اهمیت دهد.

    این می تواند به تیم شما کمک کند تا از سوء تفاهم ها جلوگیری کند و به جای اینکه اجازه دهد به مشکلات بزرگ تری تبدیل شوند، با مسائلی که به وجود می آیند برخورد کنند.

    اهمیت احترام به نظرات دیگران و حرفه ای بودن را حتی در هنگام مدیریت یک اختلاف تکرار کنید.

    به مشارکت بیشتر و موثر پاداش دهید

    کارکنانی را بشناسید که به خوبی با دیگران کار می کنند و پروژه ها را به صورت تیمی با موفقیت انجام می دهند.

    پاداش دادن به انواع رفتارهایی که شرکت در اولویت قرار می دهد می تواند به افزایش انگیزه و مشارکت کارکنان کمک کند.

    می توانید از طریق زیر به کارمندان تبریک بگویید:

    یک ایمیل در سراسر بخش یا شرکت که موفقیت آنها را تأیید می کند.

    یک تابلو یا بنر در دفتر.

    یک کارت هدیه.

    یک جشن ناهار با غذا.

    کارکنان می توانند بیشتر درگیر فعالیت هایی باشند که به توسعه آنها کمک می کند.

    از اعضای تیم خود بخواهید ترجیحات خود را در مورد کار با همسالان خود با سؤالاتی مانند:

    ترجیح می دهید باید در گروه های کوچک (2-5 نفر) یا بزرگ (6+ نفر) کار کنید؟

    آیا دوست دارید مسیرهای پروژه را تعیین کنید یا ترجیح می دهید برنامه خود را ایجاد کنید؟

    آیا ترجیح می دهید رهبر تیم باشید یا عضو تیم؟

    چه نوع سبک رهبری را ترجیح می دهید؟

    شما می توانید از این اطلاعات برای ایجاد تیم هایی از کارمندان همفکر استفاده کنید که سبک های کاری یکسانی را ترجیح می دهند و استراتژی هایی را به کار می برند که با اکثریت کارمندان طنین انداز می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: