ساختار سازمانی؛ تنها راه پیشرفت و توسعه کسب وکار

ساختار سازمانی

راهنمای مطالعه

  • در دنیای امروز با توجه گسترش ارتباطات و تجارت باعث شده که ارتباط بین سازمان ها نیز به وجود بیاید و در نهایت منجر به جهانی شدن آن می شود. همه انسان ها از گذشته ی دور برای انجام کارها و تجارت خود به همکاری و همیاری همدیگر نیازمند بودند و در نهایت همین همکاری باعث به وجود آمدن یک سازمان می شود. در شرکت ها افرادی هستند که دارای تخصص و توانایی های منحصر به فردی که در جهت ارتقای کار خود و توانایی ها گرد هم آمده اند. مدیران برای نظارت، مدیریت و کنترل بیشتر سازمان اقدام به ایجاد ساختار سازمانی می کنند. در ادامه این مقاله می خواییم بیشتر در رابطه با سازمان، ساختار سازمانی و اهداف آن ها آشنا بشویم.

    امروزه تقریبا اکثر افراد در یک جایی مشغول به کار یا فعالیت هستند که بخشی از یک سازمان بزرگ، متوسط یا کوچک می باشد. هر یک از این سازمان ها به منظور دستیابی به اهداف مشخص شده دارای یک ساختار مشخصی هستند که فعالیت های سازمان براساس آن تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شود. معمولا اهداف، استراتژی، محیط سازمان، حوزه فعالیت و اندازه سازمان مهمترین نقش را در تعیین این ساختار دارند. همچنین مهمترین افرادی که در این پروسه نقش دارند، عبارت از مدیران می باشند که با هدف تقسیم و هماهنگی فعالیت اعضا این کار را انجام می دهند.

    در حالت کلی هدف از این ساختارها هماهنگ کردن فعالیت های مربوط به انجام کار و همچنین کنترل کارهای اعضا می باشد. در ساختار سازمانی نحوه تخصیص وظایف مشخص می شود، مسئول ارائه گزارشهای مختلف تعیین می شود و یک ساز و کاری در مورد الگوهای روابط بین اعضای سازمان ارائه می شود. مورد بعدی که معمولا در ساختار سازمانی بیان می شود عبارت از مشخص کردن روابط رسمی، سلسله مراتب و حیطه کنترل مدیران می باشد.

    چرا نیروی انسانی مهمترین بخش ساختار سازمانی می‌باشد؟

    زمانی که می‌خواهیم یک ساختار سازمانی دقیق، یک پارچه و با نظم بالا را ایجاد کنیم باید بدانیم که هدف اصلی تمرکز روی نیروی انسانی است. در واقع این پرسنل و کارمندان هستند که در یک مجموعه کاری فعالیت دارند و سبب پیشبرد اهداف شرکت می‌شوند. اگرچه لوازم و تجهیزاتی که در گروه تکنولوژی بروز و کاملا مدرن قرار دارند برای بهبود یک ساختار سازمانی مفید و اثربخش هستند اما این نیروی انسانی است که آنها را مدیریت می‌کنند و به دلیل داشتن قدرت تفکر و تصمیم گیری میدانند که چگونه موانع موجود در مسیر کار یک شرکت یا سازمان را کاملا رفع کنند.

    به همین دلیل تمامی تمهیدات و ساختارهای مشخص شده باید کاملا هماهنگ و سازگار با نیروی انسانی باشد و آنها باید کاملا قادر به انجام آن باشند. از آنجایی که وظایف و اختیارات در یک سازمان متفاوت است و هر بخش مسئولیت خاصی را بر عهده دارد لازم است عوامل اجرایی و افرادی که در یک سازمان فعالیت می‌کنند خود را با قوانین و پروتکل هایی که در غالب یک ساختار سازمانی تعریف شده است وفق دهند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که میتوان یک بازدهی بالا را دریافت کرد.

    استفاده از فناوری های جدید برای بهبود ساختار سازمانی

    در یک ساختار سازمانی همیشه نیروی انسانی نمی تواند کارها را به تنهایی پیش ببرد. پس یک سازمان، شرکت و مجموعه ای که به صورت سلسله وار فعالیت میکند باید بتواند از تکنولوژی‌ها و فناوری های جدید نیز جهت تسریع امور خود، بهبود کیفیت کاری، افزایش دقت در ارائه خدمات بهره ببرد. امروز هرچقدر که زمان میگذرد به همان نسبت فناوری های توسعه یافته و پیشرفته معرفی می‌شوند که برای هر سازمان لازم و ضروری هستند. اینکه شما از چه نوع تکنولوژی روز استفاده کنید بستگی به نوع فعالیت و زمینه کاری دارد. اما باید این را بدانیم که در یک ساختار سازمانی امکان دارد چنین برنامه هایی نیز معرفی شوند.

    طبقه بندی های سازمانی بر اساس وسعت کار

    تعیین ساختار سازمانی براساس وسعت یک مجموعه کاری

    زمانی که می‌خواهیم یک ساختار سازمانی تنظیم کنیم باید وسعت شرکت یا سازمان مورد نظر مشخص شود. همانطور که می‌دانید یکی از المان های فوق العاده مهم بخش بندی در یک سازمان محسوب است. اینکه هر بخش دارای یک مدیر است و هر مدیر نیز کارمندان خود را مدیریت میکند. اگر این بخش‌ها افزایش پیدا کنند نشان از آن دارد که سازمان مورد نظر تا چه حد پیچیده است. در مجموع یک شرکت برای ایجاد نظم کاری و جلوگیری از هدر رفت سرمایه و کاهش راندمان حتما باید یک ساختار سازمانی براساس وسعت خود داشته باشد.

    طراحی ساختار سازمانی

    نکته مهمی که باید در رابطه با استراتژی طراحی ساختار سازمانی مد نظر داشت عبارت از این است که نمی توان یک ساختار مشخصی را برای همه سازمان ها یا حتی سازمان های فعال در یک حوزه توصیه کرد. مهمترین دلیل برای این موضوع عبارت از این است که هر سازمانی شرایط محیطی و راهبردها و اهداف متفاوتی نسبت به سایر سازمان ها دارد و به همین دلیل نمی تواند از ساختار موجود در سازمان های دیگر تقلید کند.

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی فناوری اطلاعات (IT) چیست؟(دهم)

    معمولا بعد از شروع کسب و کارهای کوچک یک ساختاری به صورت خود به خود شکل می گیرد، ولی با رشد کسب و کار و افزایش تعداد کارکنان نیاز به ایجاد یک ساختار و هماهنگ کردن ملموس می شود. طراحی ساختارها با برنامه ریزی برای آینده شروع می شود. همه کسب و کارها در مرحله اول باید به این سوال پاسخ دهند که می خواهند به چه موقعیتی برسند و برای رسیدن به آن چه کارهایی انجام دهند. در این مرحله باید تا جای ممکن برای 3 تا 5 سال برنامه داشت. این بازه زمانی برای سازمان های دارای قدمت قابل توجه 10 سال و بیشتر باید باشد.

    دومین مورد مهم که در طراحی ساختار باید مد نظر داشت عبارت از در نظر گرفتن گذشته می باشد. باید بررسی شود که کدام یک از بخش های سازمان چالش داشته اند و چه روابطی بین بخش های مختلف وجود دارد.

    مرحله آخر مربوط به طراحی ساختار سازمانی و تهیه یک چارت سازمانی است. در این طرح باید یک سری نکات مهم رعایت شود که برای مثال می توان به روند کاری بهینه و موثر، دستیابی به اهداف تجاری، ارائه خدمات مناسب به مشتریان هدف، اضافه کردن افراد به ساختار تهیه شده، اضافه کردن داده ها و معیارهای کارمندان، داشتن مدیریت عملکرد دقیق، بررسی ساختار سازمانی به صورت سالیانه و اصلاح کردن آن در صورت نیاز و سایر موارد اشاره کرد.

    طراحی ساختار سازمانی

    انواع ساختارهای سازمانی

    همانطور که در بالا اشاره شد نمی توان بدون بررسی کامل بهترین ساختار سازمانی را برای یک کسب و کار یا شرکت تعیین کرد. برای این منظور ابتدا باید انواع ساختارهای سازمانی را بررسی و بر اساس شرایط موجود بهترین گزینه را انتخاب نمود. سه مورد از مهمترین ساختارهای سازمانی شناخته شده عبارتند از:

    1. ساختار سازمانی سلسله مراتبی: این نوع ساختار متداول ترین نوع ساختار سازمانی می باشد و دستور از بالا به پایین می باشد و برای هر کارمندی یک رییس یا سرپرست مشخص می شود. مزیت این ساختار تعریف دقیق اختیارات و مسولیت ها، افزایش انگیزه کارکنان با نشان دادن مسیرهای شغلی، افزایش تخصص کارکنان، ایجاد حس صمیمیت مابین کارکنان یک بخش و معایب آن بوروکراسی زیاد، در نظر گرفتن نفع شخصی توسط کارکنان، کاهش انگیزه و ایده پردازی کارکنان سطح پایین و سایر موارد می باشد.
    2. ساختار سازمانی تقسیم شده: در این ساختار هر یک از بخش ها منابع خود را به صورت مستقل کنترل می کنند و تا سطح زیادی از سایر بخش ها مستقل می باشند. هر بخشی به صورت جداگانه یک تیم فروش، بازاریابی و .. دارد. شرکت های بزرگ معمولا از این نوع ساختار استفاده می کنند چرا که در آنها بخش های مختلف بدون گزارش دهی به مدیران می توانند تصمیمات لازم و ضروری مربوط به خودشان را بگیرند. مزیت های اصلی این نوع ساختار انعطاف پذیری بالا، پاسخ سریعتر به تغییرات مختلف و از جمله تغییرات صنعت و مشتریان و ترویج شخصی سازی و استقلال یافتن هستند. معایبی که برای این نوع ساختار بیان می شود، عبارت از پیچیدگی و آشفتگی روابط و ترویج رقابت یک شرکت با خودش می باشند.
    3. ساختار عملکردی: این نوع ساختار بر اساس موقعیت ها از بالا شروع و به پایین ختم می شود. سازماندهی کارکنان بر اساس مهارت ها و عملکردها می باشد و هر بخشی به صورت مستقل اداره می شود. تمرکز بر روی طرح ها، افزایش تخصص، ترویج خودکفا شدن تیم ها و ارتقا پذیری در هر اندازه ای از سازمان مهمترین مزیت های این نوع ساختار است. معایب ذکر شده برای این نوع ساختار امکان ایجاد محدودیت، اختلال ارتباطات بین بخش ها و مبهم شدن فرآیندها و استراتژی ها برای بازارها و محصولات می باشد.

    جهت دریافت مشاوره اصلاح ساختار سازمانی تماس بگیرید : 91091576 – 021

    انواع دیگر ساختارهایی که وجود دارند عبارت از ساختار سازمانی ماتریسی، ساختار تیم محور، ساختار سازمان افقی یا مسطح و ساختار سازمانی شبکه ای می باشد. یک مدل ساختار سازمانی دیگری که جدیدا مطرح شده است، ساختار سازمانی ارگانیک می باشد. دو انتهای طیف ساختارهای سازمانی عبارت از ساختار مکانیکی و ساختار ارگانیک می باشد.

    ساختار مکانیکی یک ساختار از بالا به پایین دارد و نشان دهنده رویکرد سنتی می باشد. ساختار ارگانیک که نقطه برعکس ساختار مکانیکی قرار دارد، یک رویکرد مشارکتی و انعطاف پذیرتر است. مهمترین ویژگی ساختار مکانیکی تمرکز و دامنه کنترل محدود و تخصص بالا می باشد. هر چند که این ساختار منجر به افزایش مسولیت کارکنان نسبت به کارشان می شود، ولی ممکن است برای خلاقیت و چابکی که برای هماهنگی با تغییرات تصادفی لازم است، محدود کننده باشد.

    ویژگی های مهم ساختار ارگانیک یا مسطح عبارت از تمرکززدایی، تخصص و دپارتمان سازی کم و همچنین دامنه وسیع کنترل می باشد. کارمندان می توانند موارد جدید را امتحان کنند و آن را به عنوان حرفه توسعه دهند. این ساختار بیشتر نیاز کسب و کار را در یک رویکرد موقت مد نظر قرار می دهد. این ساختار برای کسب و کارهایی توصیه می شود که در یک صنعت پر تحرک و متغیر  فعالیت دارند یا بعد از یک دوره نامناسب می خواهند به یک ثبات دست یابند.

    ساختار ارگانیک قدرت کارمند را در طولانی مدت افزایش می دهد. معمولا این ساختار به استارت آپ ها توصیه می شود چرا که آنها می خواهند یک برند به دست بیاورند و کسب و کار خودشان را به تدریج توسعه دهند.

    چه نوع ساختاری برای کسب و کار شما مناسب است؟

    چه نوع ساختاری برای کسب و کار شما مناسب است؟

    همانطور که بیان شد، امروزه با انواع مختلف سازمانها سر و کار داریم که هر کدام از آنها برای شرایط مختلف و متغیر متناسب هستند. تشخیص بهترین ساختار سازمانی ممکن نیاز به تخصص بالا در این حوزه دارد. سایت متیس با مطالعه به روزترین ساختارهای سازمانی ارائه شده و بهره گیری از متخصصان حوزه های مختلف این پتانسیل را دارد که بهترین ساختار ممکن برای کسب و کار و سازمانتان را به شما توصیه و در پیاده سازی آن همیار و همپای شما عزیزان باشد.

    مقاله پیشنهادی:   ارزیابی عملکرد ✔، روش های ارزیابی عملکرد ✔، مراحل و اهداف آن ✔

    سازمان چیست؟

    سازمان مجموعه ی هدفمندی است که پیرو یک نظام سیستم است، و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط خود جدا می‌سازد. سازمان‌های رسمی به گروه‌هایی از افراد گفته می شود که برای رسیدن به یک هدف کاملا مشخص تلاش و توانایی هایشان را هماهنگ می سازند.

    سازمان‌های رسمی عموما بزرگ هستند و با روش ها و سلسله مراتبی مشخص از اقتدار و مسئولیت می‌باشند اما سازمان‌های غیررسمی معمولا کوچک هستند و هدف‌های مشخصی ندارند و یا از روی یک رشته قواعد و عملکردهای دقیق و حساب شده‌ای کار نمی‌کنند.

    یک سازمان، یک نهاد مستقل است که یک مأموریت خاص دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تأسیس شده باشد. یک سازمان، یک ماهیت اجتماعی است که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

    هر سازمانی، اطلاعات مشخصی و هدفی معین دارد که برای هدفش برنامه‌ریزی و راهبردهایی مربوط به خود را در نظر می‌گیرد و منابع خود را می‌شناسد و از آن ها برای بالاترین کارایی و هماهنگی استفاده می‌کند. سازمان برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود و جهت دادن به فعالیت‌های کارکنان در راستای هدف‌هایش به سرپرستی، نظارت، هماهنگی و هدایت نیاز دارد. مجموعه وظایفی که رفتار و فعالیت سازمان را در مسیر هدف؛ تنظیم، تصحیح، تقویت و راهنمایی می‌کند، مدیریت نامیده می‌شود. همه سازمان‌های رسمی برای استمرار و تداوم فعالیت‌های خود به مدیریت نیاز دارند.

    یک سازمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد:

    1.ماموریت یا هدف مربوط به خود را دارند

    2.برای بقا و ادامه حیات کاری خود به دیگر سازمان ها نیازمندند.

    3.هیئت حاکمه مستقلی دارد.

    4.از چندین بخش تشکیل شده است.

    5.دارای ساختار فیزیکی و منطقی است.

    کاربرد های سازمان

    سازمان در محیط‌های گوناگون کاربردهای متفاوتی دارد. بنگاه‌های اقتصادی شرکت های تجاری، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های ائتلافی را نیز می‌توان به عنوان یک سازمان نام برد.

    در نظام اداری ایران، سازمان به یک نهاد دولتی گفته می شود که دارای وظایف و هدفی مشخص است که و بر همین اساس چنان بهتر است که مستقل باشند تا اهداف خود را به دور از هر گونه گرفتاری سیاسی یا هر چیز دیگری دنبال کند.

    سازمان ها

    انواع سازمان

    1.سازمان های تولیدی

    سازمان تولیدی یعنی فرایندی برنامه ریزی شده ، هدایت ، کنترل و ساماندهی فعالیت های در حال انجام در یک شرکت جهت تولید مواد اولیه به کالا.

    سازمان تولید یک فعالیت درون سازمانی است که وظیفه آن پیش بینی، برنامه ریزی، بازاریابی در بخش فروش و خدمات می باشد.

    یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و ویژگی های محصول مسئولیت پذیر باشد. کلیه کارهایی که در سازمان انجام می شود باید به صورتی باشد که به مدیر تولید در مرتبط باشد.

    کسی که مسئول ایجاد نظم داخلی و خارجی سازمان و همچنین مسئول تمامی استراتژی های تولید به منظور پایین آوردن هزینه های اولیه سازمان می باشد مدیر است.

    2.سازمان های انتفاعی

    سازمانهاي دولتي انتفاعي معمولا هزینه ها را از حل درآمدهاي خود كه با فروش كالا و خدمات تامين مي كنند.

    بنابراين سيستم حسابداري اين نوع سازمان ها بايد امكان شناسايي درامدها و هزينه هاي واقعي هر سال مالي و مقايسه آنها با يكديگر و تعيين ميزان دارائي ها و بدهي ها و ارزش ويژه را در پايان سال مالي فراهم نمايد .

    بیشترین مشاغل در سراسر جهان در این دسته قرار می‌گیرند و از فروشگاه‌های خرده فروشی گرفته تا رستوران‌ها و شرکت‌های بیمه، املاک و مستغلات را شامل می‌شود.

    3.سازمان های غیر انتفاعی

    سازمان های غیر انتفاعی بیشتر با اهداف اجتماعی، فرهنگی، علمی، مذهبی و سياسی تشکيل می‌شوند و این نوع سازمان ها از پرداخت مالیات معاف هستند؛ زیرا منافع عمومی را به همراه دارند.

    افراد و موسسه‌هایی که کمک‌های مالی و خیریه هستند از این نوع از سازمان‌ها هستند؛ از آن‌ها کسر مالیات می‌شود. این نوع نهادها هدف خیریه‌ای دارند و از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند به دنبال کسب سودی نیستند.

    4.سازمان های خصوصی

    این نوع سازمان ها به جایه اینکه دولت آن ها اداره کنند توسط بخش خصوصی اداره می شود و تمام مشاغل انتفاعی که دولت نمیتواند آن ها را اداره کنند توسط این سازمان ها اداره می شود و به دنبال کسب سود هستند.

    5.سازمان های دولتی

    این نوع سازمان ها تحت کنترل دولت هستند و وظیفه ی آن‌ها نظارت و اجرای فعالیت‌هایی است که افراد را به دولت مرتبط می‌کنند و فعالیت آن‌ها بسیار متفاوت و گسترده است.

    6.سازمان های خدماتی

    این سازمان ها، به جای محصولات، خدمات را به بازار ارائه می‌کنند. سودمندترین ساختار آن باید به گونه‌ای باشد که در آن کارمندان بتوانند در صورت لزوم نقش‌های مختلفی را بر اساس مهارت های خود بر عهده بگیرند تا بتوانند خدمات را به خوبی عرضه کنند.

    اجزای مختلف سازمان شامل چه چیزهایی می شود:

    1. منابع(مادی و انسانی)
    2. راهبرد ها
    3. ساختار
    4. فناوری
    5. فرهنگ
    6. محیط(روانی و فیزیکی)

    ساختار سازمانی چیست؟

    ساختار سازمانی شیوه‌ای است که به وسیله آن فعالیت‌های سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می‌شوند. سازمان‌ها، ساختارهایی را به وجود می‌آورند تا فعالیت‌های عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و کارهای اعضاء را کنترل کنند. ساختار سازمانی تصریح می‌کند که وظایف، چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی، همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند.

    ساختار سازمانی تعیین‌کننده روابط رسمی و نشان دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را مشخص می‌کند. همچنین ساختار سازمانی دربرگیرنده طرح سیستم‌هایی است که به وسیله آن‌ها همه واحدها یکپارچه می‌شوند و در نتیجه ارتباط در سازمان تضمین خواهد شد

    مدیران سازمان در شرایط های متفاوت ممکن است تصمیم به اصلاح ساختار سازمانی در جهت بهبود و گسترش سازمان بگیرند.

    استراتژی ساختار سازمانی تحت تاثیر راهبردها، اهداف، محیط جغرافیای سازمان فن آوری، اندازه و تکنولوژی سازمان قرار می گیرد. بنابراین استراتژی ساختار سازمانی چارچوبی است که مدیریان برای تقسیم و هماهنگی فعالیت های اعضای سازمان تشکیل شده است. سازمان های مختلف استراتژی های متفاوتی دارند به همین دلایل است که محیط متفاوتی نیز دنبال می کنند.

    در نتیجه ساختار سازمانی راهی است که یک سازمان برای نظم دادن به کارکنان و کارها در پیش می‌گیرد تا بتواند از این طریق وظایف را به بهترین شکل انجام دهد و به اهدافش تعیین شده ی خود برسد.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی مدیران

    اندازه سازمان بسیار متفاوت است بعضی از سازمان ها اگر کوچک باشند زیاد نیاز به ساختار پیدا نمی کنند ولی سازمان ها بزرگ نیازمند ساختار سازمانی هستند.

    جهت دریافت مشاوره رایگان ارزش گذاری تماس بگیرید : 91091576 – 021

    عواملی که باعث بهتر شدن ساختار یک سازمان می شود:

    1. پراکندگی سازمان
    2. درامد
    3. اندازه سازمان
    4. تعداد کارکنان
    5. امکانات
    6. نوع کسب و کاری که سازمان به آن مشغول است
    7. منابع مربوط به کسب و کارشان که چه ندازه در اخیتار دارند

    در طی برنامه ریزی ساختار سازمانی باید این سه مورد مورد توجه واقع شود:

    1.ساختار سازمانی تعیین کننده ی روابط رسمی در سازمان است و نشان دهنده ی تمامی سطح هایی است که در سلسله مراتب سازمان وجود دارد.

    2.ساختار سازمانی جایگاه هر شخصی که به صورت گروهی در سازمان یا شرکت کار می کند تعیین می کند و به تقسیم بندی واحدهایی که در کل سازمان وجود دارد می پردازد.

    3.ساختار سازمانی دارای طرح سیستم هایی است که باعث ایجاد تعادل، هماهنگی و یکپارچه سازی در همه واحدها می شود.

    اصلاح ساختار سازمانی

    طبقه بندی های سازمانی بر اساس وسعت کار

    1-ساختار ساده

    ساختار ساده نوعی از سازمان است که مدیر تمام تصمیمات را خودش به صورت مستقیم می گیرد و ناظر بر همه فعالیت هایی است که در سازمان انجام می شود.

    این ساختار دارای وظایف تخصصی و نقش های محدود است و سیستم اطلاعاتی آن غیر پیشرفته است ومدیران به صورت مستقیم تصمیم گیری می کنند

    ویژگی های ساختار ساده

    1.پیچیدگی کم(نقش های محدود)

    2.رسمیت کم(سیستم غیر پیشرفته)

    3تمرکز زیاد(فقط مدیران تصمیم گیرنده هستند)

    ساختار ساده برای موارد زیر مناسب است
    1. سازمان های کوچک
    2. سازمان های در حال شکل گیری
    3. محیط های ساده
    4. سازمان های مقابله با بحران های محیطی
    5. مدیر ارشد مالک سازمان باشد
    مزایا ساختار ساده
    1. شکل گیری سریع آن
    2. انعطاف پذیری
    3. مسئولیت مشخص هر یک از افراد
    4. اهداف مشخص هر یک از افراد

    2-ساختار وظیفه ای

    وقتی که سازمان ها بزرگتر می شوند و وظایف و فعالیتشان نیز پیچیده تر می شود بنابرین به جای استفاده از ساختار سازمانی ساده، ساختار وطیفه ای را انتخاب می کینم. ساختار وطیفه ای مناسب شرکت های بزرگ با تنوع کاری پایین است و سازمان دارای یک یا چندین مدیر که هر یک بر اساس تخصص و فعالیت هایی که باید در شرکت انجام شود گروه بندی می شود.

    مانند: شرکت های تولیدی، حسابداری، بازاریابی و توسعه و تحقیق، مهندسی و منابع انسانی است. این ساختار، فرصت انجام فعاليت های تخصصی را فراهم می کند و موجب ایجاد خلاقیت و توسعه ایده ها می شود.

    به دليل وجود فعاليت ها و وظایف متفاوتی که می تواند مانع ارتباط و هماهنگی شود، وظيفه اصلی مدیر اجرایی در این ساختار، تصميم گيری است. شرکت های توليدی مثل: خودرو سازی، فولاد که دارای استانداردهای انجام کار می باشند

    شرکت های خدماتی مثل: ادارات پست که به کارکنان، کارهای مشخص و تکراری، که در آن شغل متخصص شده اند با دستورالعمل های مشخص واگذار شده است.

    ساختار وظیفه ای برای موارد زیر مناسب است
    1. سازمان های بزرگ
    2. شرکت های دارای تولیدات زیاد
    3. محیط ساده
    4. کارهای تکراری و استاندارد شده
    مزایای ساختار وظیفه ای
    1. کاهش هزینه
    2. کارایی بالاتر
    3. تخصصی شدن وظایف
    4. تصمیم گیری های سریعتر
    انواع ساختار سازمانی متناسب با نوع و اندازه سازمان

    ساختار سازمانی

    3-ساختار بخشی

    ساختار بخشی انواع مختلی دارد مانند:

    1. ساختار بخشی بر اساس منطقه جغرافیایی
    2. ساختار بخشی بر اساس محصول
    3. ساختار بخشی بر اساس مشتری
    4. ساختار بخشی بر اساس فرایند

    وقتی که شرکت به رشد بالای می رسد طبیعتا دارای محصولات و بازار های متنوع می شود برای ایجاد کنترل و هماهنگی بیشتر عملیات و ایجاد محیطی رقابتی شرکت به ساختار چند بخشی رو می آورد.

    ساختار بخشی به صورتی است که شامل تقسیم فعالیت ها به طوری که هر بخش آن به صورت جداگانه دارای سود و بازدهی مربوط به خود است. شرکت اصلی مسولیت هر یک از بخش ها را تعیین می کند و برای هر یک از بخش های مدیری نیز انتخاب می کند. بنابراین به دلیل اینکه در سطح بین المللی تنوع سازمان ها زیاد هستند از این ساختار اغلب استفاده می شود.

    ساختار بخشی برای موارد زیر مناسب است
    1. سازمان های بزرگ
    2. سازمان یا شرکت با محصولات و بازار متنوع
    3. محیط های با پیچیدگی کم
    4. استاندارد کردن محصولات و فرایند های مرتبط
    مزایای ساختار بخشی
    1. راهی مناسب برای تربیت و آموزش مدیران
    2. مطلع شدن مدیران از نتایج کار خود
    3. عملکرد ضعیف هر بخش بر بخشی دیگر تاثیر زیادی نمی گذارد

    4-ساختار ماتریسی

    در ساختار ماتریسی به این صورت است که احتمالا دو یا چندین مدیر داشته باشند و کارمندان مجبور باشند به آن ها گزارش بدهند.

    ساختار ماتریسی به نوعی چالش برانگیز است چون احتمالا گزارش دهی به چندین مدیر و ایجاد ارتباط با آن ها کمی مشکل باشد پس به همین دلیل است که باید کارمندان وطایف و مسئولیت های خود را به خوبی بشناسند.

    مزایا ساختار ماتریسی
    1. به اشتراک گذاشتن اطلاع و دانش کارمندان با افراد دیگر
    2. درک و ارتباط بیشتر هر یک از افراد
    3. گسترش و توسعه مهارت ها

    توسعه علمی و عملی کسب وکارها با گروه متیس

    شرکت مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان آماتیس (گروه متیس) با بهره مندی از دانش نخبگان و کارشناسان فعال در حوزه اقتصاد، مشاور کسب وکار، مدیریت استراتژیک و غیره همواره در تلاش است تا بهترین خدمات را به سازمانها شرکت‌ها و مجموعه کاری بزرگ حتی جزئی ارائه دهد. با برنامه ریزی های دقیقی که صورت خواهد گرفت به راحتی میتوانید موانع کاری خود را رفع و با حفظ سرمایه به اهداف تعیین شده سازمان در کوتاه ترین زمان دست یابید. کارشناسان ما منتظر پاسخگویی به سوالات شما در قالب یک مشاوره تخصصی هستند.

    برای کسب اطلاعات بیستر در مورد سازمان ها مقالات زیر را بخوانید

    اصلاح ساختار سازمان و روند ها
    طرح کسب و کار (بیزینس پلن) چیست؟ و انواع آن
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI
    برای دریافت مشاوره حضوری رایگان در خصوص اصلاح ساختار سازمانی مجموعه خود، تماس بگیرید.

    لینک تماس مستقیم تلفنی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: