ارائه تعاریفی دقیق و شفاف از برنامه استراتژیک بلند مدت

دسته بندی :استراتژی و ساختار سازمانی ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ 1123
ارزیابی عملکرد و استراتژی
  • به پیش بردن اهداف مورد نظر هر شرکتی

    هر سازمان یا شرکت مختلف به منظور پیشبرد اهداف بلند مدت خویش نیاز به یک سری برنامه ریزی های دارد که با یک برنامه استراتژیک و کاملا منظم و سازمان یافته بتواند اهداف و راهکارهای خویش را به پیش ببرد. اینجاست که فرق بین یک سازمان پیشرو و موفق با یک سازمان و شرکت ورشکسته و نه چندان کارآمد به خوبی خود را نشان می دهد.

    شرکت هایی که از وجود برنامه استراتژیک بهره مند می باشند، مسلما نتیجه ای بهتر و مطلوب تر از آن خویش خواهند کرد و کلیه کارها و مسئولیت های خویش را به بهترین شکل ممکن به پیش ببرند. به همین منظور شرکت هایی که می خواهند در اهداف مورد نظر خویش دست به موفقیت های چشمگیری بزنند، می بایست روند فعالیت های خویش را با توجه به برنامه استراتژیک به پیش ببرند تا مسیر موفقیت آن ها هموار گردد.

    در همین راستا در صورتی که شناختی از برنامه استراتژیک ندارید و می خواهید با آن به طور بیشتری آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید تا با ارائه تعریفی دقیق و شفاف در این خصوص بتوانید با این برنامه آشنا گردید.

    ارائه تعاریفی دقیق و شفاف از برنامه استراتژیک بلند مدت

    تعریف برنامه استراتژیک بلند مدت

    اگر بخواهیم برنامه استراتژیک را به طور کامل برایتان شرح دهیم، بد نیست بدانید که این برنامه به واقع یک نوع فعالیت مدیریتی می باشد که به سازمان ها و شرکت های مختلف این امکان را می دهد تا بتوانند با تعیین اولویت های خویش و نیز میزان انرژی و منابع بتوانند با راهکارهای مدبرانه و سنجیده ای در راستای اهداف متعالی شرکت و سازمان خویش قدم بردارند تا به این ترتیب بتوانند با مدیریت و حساب شده در پیشبرد اهداف خویش به فعالیت های شرکت خود روی آورند.

    مقاله پیشنهادی:   مشاوره اقتصادی چه اهمیتی در وضعیت اقتصادی امروز دارد؟

    بنابراین اولین گام برای برنامه استراتژیک، تعیین اولویت های یک سازمان یا شرکت خاص می باشد و سپس با تمرکز بر روی منابع و انرژی لازم در راستای تحقق یافتن آن اولویت ها می بایست همه چیز را به خوبی مدیریت نمود تا در نهایت خروجی مناسب و سنجیده ای در پیش داشت تا شرکت روی مسیر واقعی و مطلوبی به سیر خود ادامه دهد که در نهایت به اهداف بلند بالای خویش در یک بازه زمانی بلند مدتی دست یابند.

    بنابراین به تعبیری دیگر می توان برنامه استراتژیک را این گونه تعریف نمود که این برنامه تلاشی بسیار منظم و دنباله دار در جهت به تحقق نشستن اهداف هر شرکت و سازمانی می باشد تا آن ها بتوانند با تصمیم گیری های مناسب شکل بهتری به سازمان و شرکت خود ببخشند.

    کار را به کاردان بسپارید

    بنابراین اگر شما صاحب یک شرکت و سازمانی خاص می باشید و نمی توانید که برای خود برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشید تا به کلیه اهداف مورد نظر دست یابید، می بایست کار را به کاردان سپرده و با یک برنامه استراتژیک خیلی حساب شده و دقیق روی فعالیت های شرکت و سازمان خویش تمرکز داشته باشید تا در نهایت به نتیجه مطلوبی دست یابید و از هر گونه تصمیم های سهل انگارانه و به دور از هر گونه مدیریت و برنامه ریزی بلند مدتی می بایست تا حد امکان اجتناب کنید تا خروجی مناسبی عاید شما گردد.

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی مدیریت منابع انسانی و مزایا آن چیست؟(بخش پنجم)

    بنابراین در یک کلام می توان گفت که برنامه استراتژیک سندی می باشد که اهداف یک سازمان و نیز تمامی فعالیت های آن سازمان به طور برنامه ریزی شده در راستای به تحقق نشستن آن اهداف را به طور کلی در بر می گیرد تا به عنوان چراغ راهی برای شما باشد که مسیر تاریک آینده نامشخص را برای شما روشن خواهد ساخت تا با تدبیر و برنامه ریزی شده به پیش روید.

    ارائه تعاریفی دقیق و شفاف از برنامه استراتژیک بلند مدت

    مراحل مورد نیاز در برنامه استراتژیک برای به تحقق نشستن اهداف مورد نیاز

    مراحل مورد نیاز در برنامه استراتژیک

    برای آنکه بتوان یک برنامه استراتژیک را به طور کامل به پیش برد تا نتیجه مطلوبی عاید شما گردد، می بایست یک سری فاکتور ها را به ترتیب به پیش برد تا بتوان از نتیجه حاصله اطمینان بیشتری حاصل نمود. برای این منظور می بایست طبق ترتیب زیر به پیش رفت:

    1- هدفگذاری

    در اولین گام می بایست برای تحقق تمامی اهداف سازمان خود به فکر تحلیل و شناخت اهداف و اولویت های خود و نیز هدف گذاری هایی باشید که می خواهید برای دستیابی به این اهداف به برنامه ریزی روی آورید.

    2- تعیین استراتژی

    پس از تعیین هدف، می بایست در راستای به تحقق نشستن آن هدف یا اهداف مورد نظر دست به استراتژی زد تا با تعیین استراتژی و ساز و کار های مختلف حساب شده و دقیق گام های موثر و مفیدی در آن راستا برداشت تا بتوان نتیجه مطلوبی را در نهایت حاصل نمود.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی تحقیق و توسعه

    3- اجرای استراتژی

    در این مرحله می بایست تمامی اهداف مورد نظر و نیز استراتژی های لازم را در راستای به تحقق نشستن آن ها بنا به برنامه استراتژیکی که شما تعیین نموده اید، به طور کامل و سنجیده اجراء نمود. وقتی برنامه شما دقیق و حساب شده باشد، شما قادر خواهید بود که آن ها را به خوبی پیاده سازی کنید تا با پیاده سازی اهداف و استراتژی های خود بتوانید آن ها را به خوبی به اجراء برسانید.

    4- ارزشیابی و کنترل

    پس از اجرای برنامه استراتژیک نباید تصور کنید که دیگر کار به پایان رسیده است؛ بلکه باید بعد از اجرای برنامه استراتژیک خود به ارزشیابی و کنترل برنامه های خود بپردازید تا نتیجه کار خود را به خوبی مورد ارزشیابی و سنجش قرار دهید تا تغییر و تحول های پیش رو را به خوبی حس کنید و آن ها را به همین منوال کنترل کنید تا در نهایت رضایت همگان را در پی داشته باشد.

    بنابراین فرآیند برنامه استراتژیک می بایست به طور کامل طبق این ترتیب بندی به پیش رود، تا شما بتوانید نسبت به هر هدف و اولویتی که برای شرکت و سازمان خود در نظر دارید، خیلی مدبرانه و ریزبینانه به نتیجه ممکن دست یابید. چرا که نبود برنامه استراتژیک ممکن است در پایان نتیجه مطلوبی را برای شما در پی نداشته باشد و شما نتوانید به آن اهدافی دست یابید که انتظار آن را داشتید.

    ولی وجود یک برنامه استراتژیک این بستر را برای شما فراهم خواهد ساخت تا شما بتوانید به خوبی به اهداف مورد نظر خویش جامه عمل بپوشانید و آن ها را به خوبی پیاده سازی کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: