0 تا 100 استراتژی توسعه کسب ❤ و کار و مزایا آن چیست؟ (بخش دوم)
راهنمای مطالعه
- مقدمه
- توسعه چیست؟
- استراتژی توسعه
- نقش ساختار سازمانی در توسعه کسب و کار ها
- توسعه کسب و کار در مقابل بازاریابی
- استراتژی توسعه کسب و کار
- برترین استراتژی های توسعه کسب و کار
- 1-شبکه سازی
- 2-وفاداری مشتریان
- 3-حمایت های مالی و تبلیغاتی
- 4-کانال های ارتباط با مشتری
- هزینه
- 2. زمان
- 5- بازاریابی محتوا
- چگونه برنامه استراتژی توسعه کسب و کار خود را ایجاد کنید
- تعریف 0 تا 100 استراتژی🔰 اهمیت و مزایای آن در سازمان (بخش اول)
- 3 نوع مهم استراتژی ها و تعریف آن ها 🔰 (بخش دوم)
مقدمه
استراتژی توسعه: در این مجموعه مقالات می خواییم انواع استراتژی کسب و کار را معرفی کنیم که در سه دسته بندی تقسیم شده است که در هر مطلبش به یک موضوع آن می پردازیم تا بتوانید هر چه بهتر از این مطالب در سازمان های خود استفاده کنید تا به اهداف و چشم انداز هایی برسید که برای سازمان خود برنامه ریزی کرده اید. در صورتیکه بخش اول این مقاله را نخوانده اید کلیک کنید.
در مقاله قبلی راجع به کسب و کار و استراتژی های کسب و کار صحبت کردیم و به هر کدام از موارد مربوط به آن پرداختیم.
اولین موضوعی که می خواییم به آن بپردازیم استراتژی توسعه است که در ابتدا به معنی واژه توسعه، استراتژی آن و اهمیت آن در سازمان های می پردازیم.
توسعه چیست؟
توسعه در لغت به معنی رشد تدریجی در جهت قدرتمندتر شدن، پیشرفته تر شدن و حتی بزرگ تر شدن است .
بروکفلید در تعریف توسعه بیان می کند: توسعه را باید برحسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی مانند کاهش فقر، بیکاری و نابرابری تعریف کنیم.
به طور کلی توسعه روندی است که در خود تجدید سازمان و سمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی اجتماعی را به همراه دارد. توسعه علاوه بر این نیز بهبود میزان تولید و درآمد را دربردارد؛
حتی شامل دگرگونی های اساسی و پایه ای در ساختهای نهادی، اجتماعی اداری و همچنین دیدگاه های عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد، حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمیگیرد.
هم چنین می توان توسعه را به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشه ها و بصیرت های تازه تعبیر کرد.
این اندیشهها و بصیرتهای تازه در دوران مدرن، شامل سه اندیشه آیندهباوری، انسانباوری و علمباوری است.
استراتژی توسعه
استراتژی توسعه، برنامه ی سازمان برای دستیابی به رشد و اهدافش مداوم خود است. این روش، داده ها و اهدافی را شرح میدهد که نشان دهنده ی نحوهی برنامه ریزی سازمان یا تیم شما برای رسیدن به اهدف تعیین شده است.
همچنین، میتوانید چشم انداز و مأموریت شرکت خود را در استراتژی توضیح دهید تا مطمئن شوید که تمامی واحد سازمان در جهت رسیدن به هدف یکسانی تلاش میکنند.
استراتژی توسعه یکی از ابزارهای مهم در موفقیت کسب و کار هاست. استراتژی اهداف، منابع و مسیر درست برای رسیدن به موفقیت را به شما نشان دهد.
به هر حال تعیین استراتژی و نحوه ی پیادهسازی آن نقش مهمی در آسان تر شدن فعالیت های کسب و کار و موفقیت سازمان ها دارد.
نقش ساختار سازمانی در توسعه کسب و کار ها
نقش ها و مسئولیت های سازمان ها پایه و اساس یک کسب و کار موفق و سودآور هستند. شما در جایگاه مدیریت، وظیفه این را دارید که اطمینان حاصل کنید نقش ها و مسئولیت های سازمان به خوبی تعریف شده اند تا هر بخش و سطوح به عنوان یک کل با هم هماهنگ شوند.
کارمندان هنگامی کاه از نقش خود در یک سازمان به خوبی آگاه هستند، احتمالاً وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و در کاری که انجام می دهند احساس موفقیت می کنند.
کارآفرینان هنگامی که به تعریف نقش ها و مسئولیت های سازمان اعتقاد دارند، معمولاً ساختار سازمانی را در دسترس افراد خود قرار می دهند تا همه تصویر روشنی داشته باشند. هنگامی که کسب و کار ها از برنامه توسعه خود خارج می شوند یکی از راه های توسعه دوباره کسب و کار خود اصلاح ساختار سازمانی و پیاده سازی استراتژی ساختار سازمانی در جهت سودآوری و رضایتمندی مشتریان است.
توسعه کسب و کار در مقابل بازاریابی
بازاریابی فرآیند تعیین محصولات و خدماتی است که به کدام مخاطبان هدف و با چه قیمتی ارائه شده است.
همچنین به چگونگی موقعیت و ارتقای سازمان و پیشنهادات آن در بازار رقابتی می پردازد.
نتیجه همه این فعالیت ها باید افزایش آگاهی از برند شما در بین مخاطبان هدف شما باشد و جریان قویتری از سرنخها و فرصتهای واجد شرایط.
از لحاظ تاریخی، توسعه کسب و کار زیرمجموعه ای از عملکرد بازاریابی بوده است که بر کسب روابط و کانال های بازاریابی یا توزیع جدید متمرکز شده است.
استراتژی توسعه کسب و کار
فرآیندی است که برای شناسایی، پرورش و به دست آوردن مشتریان جدید و فرصت های توسعه کسب و کار تجاری برای هدایت رشد و سودآوری استفاده میشود.
استراتژی توسعه کسب و کار سندی است که استراتژی شما را برای دستیابی به آن هدف توصیف می کند.
دامنه توسعه کسب و کار می تواند دامنه وسیعی داشته باشد و از سازمانی به سازمان دیگر بسیار متفاوت است.
همه توسعه های کسبوکار تأثیر یکسانی ندارند. در واقع بسیاری از فعالیت های بسیاری از متخصصان ماهیت بسیار فرصت طلبانه و تاکتیکی دارند.
استراتژی توسعه کسب و کار، همسویی فرآیندها و روش های توسعه کسب و کار با اهداف استراتژی تجاری شرکت شما است.
نقش استراتژی توسعه کسب و کار، به دست آوردن مشتریان ایده آل همراه خدماتی تعیین شده و وفا کردن به وعده هایی که توسط سازمان به مشتریان داده شده است.
تصمیم گیری در مورد اهدافی که باید دنبال شوند و استراتژی هایی برای توسعه کسب و کار جدید به کار گرفته می شوند، در واقع یک تصمیم پرمخاطب است.
یک استراتژی خوب اگر به خوبی اجرا شود، می تواند سطوح بالایی از رشد و سودآوری را به همراه داشته باشد.
یک استراتژی معیوب می تواند رشد را متوقف کند و استعدادهای ارزشمند را از بین ببرد.
برترین استراتژی های توسعه کسب و کار
1-شبکه سازی
می توان اظهار نظر کرد که شبکه سازی جهانی تر شدن استراتژی توسعه کسب و کار است.
اگر بتوان مشتریان هدف خود را مشخص و میتوانید آن ها را شبکه سازی کنید و یکی از راه های شبکه سازی از طریق ارتباطات است.
یکی از محدودیت های موجود زمان است که شبکه سازی زمان بر است.
2-وفاداری مشتریان
برقراری ارتباط گسترده باعث می شود به مشتریان احساس برتری داد که در نهایت منجر به رضایتمندی آن ها می شود.
هر مشتری به معنای یک تجارت جدید است که باعث می شود در طول مدت زمان کسب و کار خود با شما در ارتباط باشد و به شما رجوع کند.
یک از مشکلات موجود در این رابطه این است که زمان بر است تا مشتریان ایده آل و وفادار را تشخیص داد پس یکی از روش ها این است که بتوان درصد زیادی از مشتریان را به سازمان خود وفادار کرد.
3-حمایت های مالی و تبلیغاتی
آیا می دانید با حمایت های مالی از تبلیغات و رویداد ها می تواند به راحتی کسب و کار خود را توسعه داد؟
اغلب اوقات می توان با حمایت مالی و تبلیغات می تواند زمان انجام کار ها را سریعتر کرد و کمترنیازمند بسیاری از تخصص ها بود.
روش های تبلیغاتی سنتی دیگر جواب گو نیستند و سرعت رشد را کند می کند اگر بتوان تبلیغات را با سخنرانی ها ترکیب شوند می توان اثرگذار تر باشد.
به نظر می رسد اثر گذارترین تبلیغات، تبلیغات هایی اینترنتی و دیجیتالی هستند که با هدف گذاری درست و مناسب طراحی شده اند.
4-کانال های ارتباط با مشتری
سازمان هایی هنوز هم وجود دارند که از روش سنتی برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می کنند.
سازمان ها باید راه هایی انتخاب کنند که نقش های و هدف های خود را از طریق کانال درست به مشتریان انتقال دهند و فرصت های جدیدی بدست آورند و آن را توسعه دهند.
در این روش استراتژی دو تا چالش وجود دارد:
-
-
-
هزینه
-
-
بسیاری از راه های ارتباطی وجود دارد که هزینه های زیادی باید پرداخت شود تا از راه های مناسب با مشتریان در ارتباط بود که بسیاری از سازمان ها توانایی پرداخت آن را ندارند
2. زمان
زمان عامل خیلی مهم در استراتژی کسب و کار است که اگر در زمان مناسب مشتریان بالقوه را پیدا نکند و با آن ها ارتباط برقرار نکنند احتمالا در آینده پیشنهاد شما هیچ تاثیری نخواهد داشت.
5- بازاریابی محتوا
شبکه سازی، وفاداری مشتریان، تبلیغات و کانال های ارتباطی مشتریان همه این ها نیازمند محتواهای درست و مناسب است.
کتاب ها، سخنرانی ها و مقالات از دیرباز جز بهترین ابزارهای استراتژی های توسعه کسب و کار خدمات حرفه ای بوده اند.
تغییر تکنولوژی و زمان باعث دگرگونی این استراتژی شده است. با شروع تکنولوژی، اکنون آسان تر و سریع تر است که تخصص خود را در یک بازار هدف ایجاد کنید.
بازاریابی محتوا منجر به رقابت بیشتر در بین کسب و کار ها می شود و به مرور زمان ممکنه متخصصانی وارد بازار شوند که هرگز از آن ها خبر نداشتید و باعث افزایش ریسک بیشتر در کسب و کار می شود.
چگونه برنامه استراتژی توسعه کسب و کار خود را ایجاد کنید
1-مشتری هدف خود را مشخص کنید.
2-درباره مشکلات آنها، رفتار خرید و رقبای خود تحقیق کنید.
3-مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید.
4-استراتژی کلی توسعه کسب و کار خود را طراحی کنید.