زیست بوم کسب و کارهای نوپا و سرمایه گذاری در آن ها(بخش دوم)

ارزیابی عملکرد و استراتژی
  • زیست بوم نوپاها متشکل از چیست و چه اهمیت دارد

    زیست بوم مناسب برای شکل گیری و بالندگی نوپا ها متشکل از مجموعه ای از عناصر و اضلاع است که بدون حضور آنها نمی توان به رشد و ارتقای وضعیت و موقعیت کشور در این حوزه امید داشت چنین فضایی از پاره ای عناصر فرهنگی رفتاری چون فرهنگ کارآفرینی و قدرت ریسک پذیری و میزان ترس از شکست تغذیه می کند و دست کم شش ضلع مختلف دارد

    اضلاع مختلف زیست بوم کسب و کارهای نوپا

    • مراکز رشد و شتاب دهنده ها
    • مراکز و شبکه های سرمایه گذاری
    • رسانه ها
    • سمن ها( سازمان های مردم نهاد)
    • موسسه عمومی و دولتی مرتبط
    • دانشگاه ها و مراکز آموزشی حرفه ای

    نحوه فعالیت اضلاع مختلف زیست بوم کسب و کارهای نوپا

    فعالیت این مراکز با رویکرد فعال سازی فضای کسب و کارهای نوپا مکمل و پوشش دهنده یکدیگر خواهد بود و به افزایش ثمردهی تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه کمک می‌کند با هم افزایی این بخش‌ها فرهنگ عمومی و اشتیاق همگانی ناظر به استارتاپ ها حاکم می شود، روابط بین بخشی این اضلاع شش گانه به شکل‌گیری فضای تبادل تجارب و رویدادهای مرتبط منتهی می‌شود که بستری ضروری برای شکل‌گیری و همگانی شدن فضای فعالیت های نوپا به شمار می‌رود.

    علت موفقیت/عدم موفقیت کسب و کارهای نوپا

    این واقعیت که نوبا ها در برخی نقاط بیشتر به نتیجه می‌رسند و در برخی نقاط کمتر، معلول وجود جنین بستری است که در نقاطی مانند سیلیکون ولی و پس از آن مناطقی نظیر بوستون، سیاتل و لندن بسیار فراهم تر و در نتیجه تراکم کارآفرینان و ضریب موفقیت آنها در چنین نقاطی از سطح جهانی بسیار بالاتر است. شایسته ذکر آن است که نمی‌توان بدون کنار هم گذاشتن این اضلاع برای رشد فعالیتهای نوپا انتظار شکل‌گیری زیست بومی کامل و بستری مناسب را داشت.

    مقاله پیشنهادی:   عرضه اولیه (IPO) چیست و چه کاربردی برای شرکت ها دارد؟

    موفقیت و عدم موفقیت

    نقش سرمایه در زیست بوم کسب و کارهای نوپا

    یکی از اضلاع بسیار مهم و موثر زیست‌بوم نوپاها، سرمایه است که نقش روانی و عملیاتی مهمی در شکل گیری و موفقیت کسب و کارهای نوپا دارد. درباره سرمایه در نوپاها از چند منظر مختلف می‌توان سخن گفت از منظر جوانان علاقمند به فعالیت و نگران از نبود سرمایه طبق آموزه‌های محققان و صاحبنظران برجسته این حوزه باید نقش و اهمیت عنصر سرمایه در پرداختن به ایده نوآورانه و پیگیری فرصت‌ها را کمرنگ کرد و آموزش عمومی لازم را در این زمینه فراهم ساخت.

     از منظری دیگر شکل‌گیری فضای کسب و کارهای نوپا و رشد سریع و موفق یک استارت آپ به وجود موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری وابسته است که منطق و ریسک چنین نوع کسب و کاری را درک کنند و چابکی، سرعت عمل و آمادگی لازم برای تعامل با چنین مجموعه هایی را کسب کرده باشند. بدنه سنگین و محافظه‌کاران روش‌های سرمایه‌گذاری متداول در کشور قابلیت ظرفیت و چالاکی لازم برای حمایت و بهره برداری از چنین فرصت‌هایی را ندارد و می‌توان ادعا کرد با حجم و ظرفیت آن نیز آشنایی ندارد کسب و کارهای نوپا همراه با خود ظرفیت ها و جذابیت ها خاصی را شکل داده‌اند که شیوه‌های مناسب و همگامی از سرمایه‌گذاری را خلق کرده است.

    سرمایه بال پرواز نوپاها

    بحث جذب سرمایه برای موفقیت یک ایده همواره در کنار سایر دلایل موفقیت یک نوپا قرار داشته و به آن توجه شده است اما واقعیت این است که بحث سرمایه مهمتر از آن است که تصور می شود در واقع فقط سرمایه است که مانند بالهای پرواز برای یک نوپا عمل می‌کند. سرمایه یکی از مهمترین تکه‌ها در پازل موفقیت نوپا است. این مسئله ممکن است برای استارتاپ های فناورانه و مبتنی بر وب کم رنگ تر جلوه کند اما واقعیت این است که سرمایه برای استارت آپ وبی هم آنقدر مهم است که برای راه اندازی یک کارگاه تولید لوله های پلی اتیلن.

    مقاله پیشنهادی:   سرمایه گذاری چیست و چه مدل‌هایی دارد؟

    سرمایه بال پرواز

    چرا سرمایه برای نوپا مهم است

     چهار دلیل زیر را برای تاکید بر اهمیت سرمایه در به موفقیت رسیدن یک نوپا می توان بیان کرد

    1- یک دست صدا ندارد

    این مسئله همواره از امور روزمره زندگی گرفته تا مباحث کلان وجود دارد مبنای تجارت جهانی نیز بر همین اساس است. در تجارت جهانی به طور خلاصه هرکس یا هرکشوری کاری را انجام می‌دهد که در آن تخصص و تبحر دارد(مزیت نسبی) و دیگر امور را به دیگران می سپارند این باعث هم افزایی خواهد شد توجه به سرمایه خصوصاً در نوپاهای وبی که سهل و ساده و کم هزینه به نظر می‌آیند مهم است. ایده نوپا پس از آزمایش موفقیت اولیه توسط ایده پرداز برای توسعه آن به تخصص، زمان، مکان، تجهیزات، حقوق و دستمزد ،پشتیبانی، تبلیغات و غیره نیاز خواهد داشت اینها چیزی نیست که یک یا چند نفر شروع کننده نوپا آن را فراهم کند خوش‌بینی به تهیه آن در قالب روابط دوستانه یا فامیلی خیالی یا غیر واقعی است.

    2- خوشبینی در برآورد هزینه ها

    معضلی که در کسب و کارهای نوپا شکست خورده وجود دارد عدم برآورد صحیح از هزینه های لازم است. به طور کلی برآورد هزینه‌ها نوعی مهارت است که تعارف یا خوش بینی نمی طلبد. برآورد هزینه های پیدا و پنهان کسب و کار به بررسی دقیق نیاز دارد این کار در کشورهای در حال توسعه به صورت ضعیف انجام می‌گیرد و برای همین است که بسیاری از پروژه‌ها در زمان و هزینه پیش بینی شده به انجام نمی رسند هزینه‌های بسیار بیشتر از آن است که یک ایده پرداز خوشبین به موفقیت پروژه اش خواهد داشت اگر این برآوردها درست انجام گیرد آنگاه فقط یک اهرم می‌تواند آن را تأمین کند و آن سرمایه واقعی نزد به سرمایه گذاران واقعی است.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با ساختار سازمانی وظیفه ای

     3- انرژی درونی سرمایه

     سرمایه مانند یک منبع انرژی فشرده شده حاصل کار و تلاشی که انجام گرفته است ماهیت سرمایه این است که انرژی های اطراف را گرفته و در درون خود متمرکز می سازد یک کسب و کار نوپا مسلماً به انرژی های نهفته در درون سرمایه نیاز خواهد داشت تمرکز بیش از حد سرمایه‌ها و عدم به کارگیری آنها در راستای توسعه سبب بحران اقتصادی می شود این همان دلیلی است که به عقیده برخی کارشناسان باعث رکود اقتصادی جهانی اخیر شده است. ممکن است به همین دلیل باشد که بانک مرکزی امریکا در چند سال اخیر نرخ سود سپرده های بانکی را کماکان پایین نگه داشته تا علیرغم تحلیلی که برای ارزش دلار دارد به گردش سرمایه در خارج از بانک ها و ایجاد شغل های جدید کمک کرده باشد.

    توان جان به در بردن

    ۴ -توان جان به در بردن از ضررهای مقطعی

    بسیاری از ایده های استارتاپی به علت ماهیت نوآورانه شان ممکن است در مراحل اولیه تولدشان درآمد آنچنانی را عاید صاحبانشان نسازند ممکن است. صاحبان کسب و کار بخش بزرگی از منابع خود را صرف شروع استارتاپ کند و لذا تحمل شکست آنها بسیار پایین خواهد آمد و همین خطر باعث  تلاطم در کسب و کار خواهد شد. به همین دلیل باید سرمایه های جدید در کسب و کار تزریق شود تا در صورت عدم درآمدزایی در سال‌های اولیه امکان ادامه کسب و کار وجود داشته باشند و تحمل پذیری سرمایه‌گذار یکی از شروط است که موسسان اولیه شرکتی مانند گوگل از سهامداران انتظار داشتند البته باید دانست که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به ارائه سرمایه برای آزمایش و خطا نیست لذا ایده پرداز باید تمام تلاش خود را برای بهبود و باروری ایده انجام دهد تا توجه سرمایه گذار را جلب کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: