تدوین برنامه و بودجه عملیاتی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف

دسته بندی :برنامه و بودجه، داشبورد های مدیریتی ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ 1601
تدوین برنامه و بودجه
  • سرمایه گذاری با توجه به نظام برنامه و بودجه عملیاتی

    ضرورتا وجود هر گونه سرمایه گذاری در بخش های مختلف دولتی و خصوصی نیازمند به مدیریت و سنجیده عمل کردن در آن کار می باشد تا افراد و کارکنان آن بتوانند با تنظیم بودجه ای که برای آن ساز و کار در نظر گرفته اند، بتوانند برنامه های خود را به خوبی و با یک سیستم مدیریتی خیلی قدرتمندی به پیش ببرند.

    شاید هنوز طیف وسیعی از مردم نمی دانند که برای ساختن یک بنا یا به طور کلی یک عملیات نیازمند چقدر بودجه است؟ یا به تعبیری دیگر برای پیشبرد این عملیات چگونه بایستی عمل کرد تا با در نظر گرفتن بودجه ای کمتر کار را با کیفیتی بالاتر و بهینه تر به پیش برد؟ وجود تمامی این مسائل نیاز به تدوین برنامه و بودجه عملیاتی است که در زمینه سرمایه گذاری های مختلف کمک رسان شما خواهند بود.

    بنابراین در این مطلب با توجه به گستردگی مطالبی که وجود دارد، در ابتدای امر به ارائه تعریفی در خصوص تدوین برنامه و بودجه عملیاتی پرداخته می شود و پس در خصوص ضرورت آن در هر گونه سرمایه گذاری های مختلفی سخن به میان خواهد آمد. پس با ما همراه باشید تا دید شما را نسبت به این مسئله اندکی بازتر گردانیم.

    تعریف برنامه و بودجه عملیاتی

    پیش از ذکر هر مسئله دیگری مستقیما به ارائه تعریفی دقیق و شفاف در خصوص برنامه و بودجه عملیاتی می رویم تا با آن بیش از پیش آشنا گردیم. برنامه و بودجه عملیاتی بدین معناست: استفاده از روش ها و ساز و کارهایی را برنامه و بودجه عملیاتی گویند که ارتباط میان اعتبارات دریافت شده را با کمک دستگاه های اجرایی مختلف با خروجی ها و پیامدهای آن مورد بررسی قرار می دهد که بر حسب اطلاعات عملکردی در مورد تخصیص منابع صورت گرفته است.

    مقاله پیشنهادی:   تفاوت برنامه ریزی بودجه سالانه عملیاتی با برنامه استراتژیک

    به بیان دیگر برنامه و بودجه عملیاتی به ارائه مدیریت بودجه هایی می پردازد که به صورت سالانه به سازمان ها و واحدهای سازمانی مختلفی اختصاص یافته است تا به این منظور مدیران این دسته از شرکت ها و سازمان های مختلف بتوانند عملکردی بهتر و بهینه تر در خصوص فعالیت های خویش و بودجه های اختصاص یافته به آن ها داشته باشند.

    در صورتی که این بودجه اختصاص یافته شده به آن ها با مدیریتی مدبرانه به پیش رود، می توان نتایج خوب و قابل قبولی را از آن ها انتظار داشت ولی در صورتی که کاملا حساب نشده و بدون وجود برنامه ریزی بخواهند دل را به دریا بزنند، مسلما نتیجه خوبی عاید آن ها نخواهد شد و پیش از اتمام پروژه با کمبود بودجه مواجه خواهند شد.

    به همین منظور ضرورت وجود تدوین برنامه و بودجه عملیاتی به خوبی حس می شود تا بتوان با بهره گیری از عملکرد سال های پیش در خصوص پروژه های مختلف و بر حسب پارامترهای گوناگون استفاده بهینه ای از اعتبارات تخصیص یافته به هر سازمان و شرکتی برد.

    تدوین برنامه و بودجه عملیاتی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف

    روش تعیین برنامه‌و بودجه عملیاتی

    برای تعیین برنامه و بودجه عملیاتی می بایست از سه مرحله گذر کرد. در وهله نخست برنامه و پروژه ای تعیین می شود که برای آن پروژه می بایست عملکرد سازمان مورد نظر را به منظور تحقق یافتن آن هدف مشخص مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. به عنوان مثال: اگر سازمانی برای سرمایه گذاری سالانه خود پروژه ای را در نظر گرفته است، می بایست آن را حساب شده به پیش ببرد.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با بودجه و تعاریف موجود در آن

    در مرحله بعدی پس از ارزیابی های اولیه مهمترین فکر و دغدغه ای که پدید خواهد آمد و ذهن ها را درگیر خود خواهد ساخت، بحث بودجه می باشد و این مسئله ذهن ها را به چالش می اندازد که برای تحقق یافتن این هدف چه میزان بودجه لازم می باشد؟ در همین راستا می بایست به عملکرد ماه های پیش از این پرداخت و تمامی مسائل را در نظر گرفت.

    میزان بودجه ای که برای به تحقق نشستن هدف سازمان یا نهاد مشخص باید صورت گیرد، مسلما بر حسب بهای تمام شده محصولات و خدماتی است که در اثنای کار مورد نیاز است. در همین راستا نظام برنامه و بودجه عملیاتی به کنکاو در این خصوص می پردازد تا هزینه ها را مورد بحث و کنکاش قرار دهد تا به پاسخ مورد نظر دست یابد.

    اصلی ترین مرحله

    در مرحله سوم و شاید اصلی ترین مرحله سوال بزرگ اینجاست که چگونه می توان با یک هزینه کمتر، برآورد بهتر و بهینه تری به دست آورد و کیفیت خروجی کار بسیار مسرت بخش تر باشد؟!!! برای افزایش بهره وری سازمان در این خصوص نظام برنامه و بودجه عملیاتی با ساز و کارهای مدبرانه خویش می بایست دست به کار شود تا بهای تمام شده هر محصول را مدیریت کند تا مدیریتی مدبرانه کار یا پروژه مورد نظر را به خوبی به پیش ببرند.

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی ساختار سازمانی و ارکان موجود در آن

    اینجاست که ضرورت وجود یک نظام برای تدوین برنامه و بودجه عملیاتی به خوبی حس می شود تا با ارائه راهکارهای مناسب بتواند هر گونه عملیاتی را حساب شده و دقیق به پیش برد.

    تدوین برنامه و بودجه عملیاتی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف

    مزایای تعیین برنامه و بودجه عملیاتی سالانه

    تعیین برنامه و بودجه عملیاتی سالانه دربردارنده مزایای بسیار زیادی می باشد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    1- افزایش بهره وری در عملکرد سازمان ها و نهادهای مختلف

    2- بهبود در روند مدیریت در خصوص عملکردهای سازمان

    3- بهره وری مناسب و استفاده بهینه و به جا از تخصیص منابع لازم برای پیشبرد هر پروژه

    4- شفافیت در عملکرد عملیات های مختلف و تعیین بودجه لازم در همین راستا

    5- سنجیده عمل کردن و مدیریت کردن بودجه برای پیشبرد هر گونه طرح و پروژه ای خاص

    6- تصمیم گیری مناسب و آگاهانه با خروجی مناسب و مطلوب تر

    7- دستیابی به نتایجی بهتر با توجه به تمسک جستن به یک ابزار تشخیص ارزشمند و مفید

    8- پیش بردن یک فرآیند کاملا منطقی در خصوص بودجه بندی و اجرا و کنترل دقیق آن

    9- تمرکز بیشتر بر روی به نتیجه نشستن کار و پیش بردن پروژه به صورت حساب شده

    10- استفاده بهتر از هزینه ها و صرفه جویی در آن ها با یک نظام مدیریتی فوق العاده قوی

    وجود هر یک از این مزیت ها در کنار سایر ویژگی هایی که نظام برنامه و بودجه عملیاتی در پی دارد، سبب لزوم این نظام در عملیات های مختلف شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: