ارائه تعریفی دقیق و شفاف در خصوص بودجه بندی عملیاتی

دسته بندی :برنامه و بودجه، داشبورد های مدیریتی ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ 1139
برنامه ریزی، برنامه و بودجه
  • برنامه ریزی در شرکت ها

    شرکت ها و سازمان هایی که می خواهند خیلی زود با یک سری برنامه ریزی های دقیق و منسجم به اهداف و فعالیت های خویش در یک بازه زمانی نامشخص و معمولا بلند مدت دست یابند، نیاز به برنامه ریزی های بسیار هدفمند و جهت داری هستند که یکی از آن ها برنامه و بودجه بندی عملیاتی می باشد.

    در ادامه با ارائه تعاریفی که در خصوص بودجه بندی عملیاتی، این نوع از برنامه ریزی را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد تا در صورتی که بخواهید برنامه و فعالیت های پیش روی خود را در طی بازه زمانی بلند مدتی به طور سنجیده و دقیق به پیش ببرید، بتوانید با استفاده و بهره مندی از وجود یک برنامه ریزی و مدیریت مدبرانه ای به پیش ببرید تا در نهایت نتیجه خروجی برای شما مطلوب تر و متناسب تر با اهداف سازمان یا شرکت شما باشد.

    ارائه تعریفی دقیق و شفاف در خصوص بودجه بندی عملیاتی

    برنامه و بودجه عملیاتی

    ارائه تعاریفی در خصوص بودجه بندی عملیاتی

    در خصوص بودجه بندی عملیاتی تعاریف مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به این مورد اشاره کرد: وجود یک برنامه سالانه به همراه بودجه ای که برای این سال در نظر گرفته شده است و میزان ارتباط موجود میان بودجه اختصاص یافته برای هر طرح و برنامه ای با نتایج به دست آمده از طریق اجرای آن برنامه ها را برای شما نشان خواهد داد.

    مقاله پیشنهادی:   ابزار مدرن نظارت بر کسب و کار برای مدیران

    بر حسب این تعریف یعنی می بایست برای میزان مخارجی که برای هر طرح و برنامه شما صورت گرفته است، اهداف و برنامه های مختلفی از پیش تبیین گردد تا بر حسب این برنامه ها و مخارجی که صورت گرفته است، بتوان به خوبی از بودجه بندی موجود استفاده به عمل آورد.

    بنابراین به طور کلی می توان گفت که بودجه بندی عملیاتی می تواند به شرکت ها و سازمان های مختلف کمک شایان توجهی کرده باشد تا به این منظور آن ها بتوانند بنا به بودجه ای که برای هر طرح و برنامه ای در نظر گرفته شده است، اهداف خود را تبیین ساخته و با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم بتوان به بهترین نحو ممکن اهداف مورد نظر یک شرکت یا سازمانی خاص را به پیش برد و به همگی آن ها جامه عمل پوشانید.

    ارائه تعریفی دقیق و شفاف در خصوص بودجه بندی عملیاتی

    برنامه و بودجه سالانه

    مزایای بهره مندی از بودجه بندی عملیاتی

    حال که با بودجه بندی عملیاتی آشنا شدید، طبعا به این نتیجه رسیده اید که برای پیشبرد اهداف کلی یک سازمان یا نهاد خاص نیاز مبرمی به بودجه بندی عملیاتی می باشد تا شما بتوانید با استفاده از این نظام برنامه ریزی شده گام محکم و رو به جلویی در خصوص تعیین بودجه لازم برای اهداف شرکت و برنامه ریزی دقیق در راستای محقق گرداندن آن ها برداشته شود.

    بنابراین ضرورت وجود چنین نظامی برای هر شرکت و سازمانی به خوبی حس می شود تا شما بتوانید به خوبی از وجود این برنامه ریزی ها استفاده و بهره لازم را ببرید.

    اما بایستی در نظر داشته باشید که بودجه بندی عملیاتی به طور کلی مزایا و ویژگی های بسیار زیادی دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود:

    1- وجود یک برنامه ریزی دقیق و منسجم در راستای محقق گرداندن اهداف شرکت

    مقاله پیشنهادی:   ساختار بخشی های مختلف سازمان و انواع آن

    2- شفاف سازی بودجه بندی در خصوص عملی شدن هر طرح و برنامه ای

    3- تعیین دقیق و منسجم بودجه ها در راستای یک هدف خاص با توجه به منابع محدود و نیازهای نامحدود

    4- مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی با صرف هزینه کم و نتیجه مطلوب تر

    5- جلوگیری از هر گونه هزینه های بیهوده و اضافی که صرفه اقتصادی برای شرکت ندارند.

    6- کارآمد بودن و مثمر به ثمر بودن برنامه ها و مدیریت آن ها

    7- تصمیم گیری بهتر و به دور از هر گونه ریسک و خطرآفرینی

    8- مسئولیت پذیرتر بودن مدیران در راستای نتیجه گیری در خصوص بودجه های اختصاص یافته در زمینه هر طرح و برنامه ای

    9- مدیریت مدبرانه و سنجیده عمل کردن

    10- کنترل بهتر و مطلوب تر روی نهادهای اجرایی

    وجود این مزیت ها در کنار سایر ویژگی ها و بهره مندی های وجود بودجه بندی عملیاتی سبب شده است تا امروزه شرکت ها بیشتر به فکر وجود چنین سازمانی برای به تحقق نشستن اهداف بلند مدت شرکت خویش بیفتند تا به این منظور بتوانند با بهره مندی از این ویژگی ها با فراغ بال بیشتر و با کاهش ریسک پذیری و احساس نگرانی و اضطراب شما بتوانید تک تک برنامه ها و اهداف مورد نظر خود را در شرکت یا سازمان خود به گونه ای هدفمند و جهت دار به پیش ببرید تا به این صورت بتوانید با نتیجه بهتر و مفید تر احساس رضایت و خرسندی بیشتری را در پایان برای خود به دست آورید.

    ارائه تعریفی دقیق و شفاف در خصوص بودجه بندی عملیاتی

    برنامه و بودجه

    روش های اجرای بودجه بندی عملیاتی

    برای بودجه بندی عملیاتی در هر شرکت و یا سازمانی می توان از روش های مختلفی در این راستا بهره مند شد که در این بین می توان به سه روش متداول بودجه بندی عملیاتی یعنی حسابداری قیمت تمام شده، اندازه گیری کار یا کارسنجی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) اشاره داشت که با استناد به هر یک از این روش های ممکن می توان بودجه بندی عملیاتی را صورت داد و منتظر نتایج به دست آمده از طریق هر یک از روش های مذکور بود.

    مقاله پیشنهادی:   داشبوردهای مدیریتی در یک نگاه

    ضمن اینکه هر یک از روش های مذکور تعاریف خاص خود را دارند ولی آن چیزی که مهم است؛ ذکر این مسئله است که با استناد به هر یک از این روش های سه گانه شرکت ها و سازمان های مختلف می توانند در نهایت با استفاده از بودجه بندی عملیاتی، فعالیت ها و اهداف مورد نظر شرکت یا سازمان خود را به گونه ای به پیش ببرند که در نهایت می توان با کمک این روش های مذکور نتیجه ای بهتر و مطلوب تر را حاصل نمود.

    بودجه بندی عملیاتی یک نیاز برای هر شرکت یا سازمانی به شمار می آید که شما می توانید با بهره گیری از هر یک از روش های مذکور در بودجه بندی اعتباری نتیجه ای را به دست آورید که در نهایت بسیار مثمر به ثمر و برای شما ثمربخش می باشد تا به این ترتیب بتوان به ضرس قاطع و با اطمینان خاطر بیشتری در خصوص اثربخشی برنامه ریزی های موجود در این سازمان و محقق شدن اهداف مورد نظر سازمان سخن به میان آورد.

     

    برنامه و بودجه و لزوم استفاده از داشبورد های مدیریتی برای نظارت بودجه

    تفاوت برنامه و بودجه و برنامه ریزی استراتژیک 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: