اهمیت تدوین بودجه و برنامه ریزی در شرکت های مختلف

دسته بندی :برنامه و بودجه، داشبورد های مدیریتی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ 2716
داشبورد های مدیریتی و برنامه و بودجه سالانه
  • برنامه ریزی در کار و زندگی

    انسان های موفق در زندگی معمولا کسانی هستند که برنامه ریزی را سرلوحه کارهای خود کرده اند و بخش اعظم فعالیت های خویش را با برنامه ریزی پیش می برند. اهمیت این موضوع برای بنگاه های اقتصادی از منظر دستیابی به هدف و موفقیت دو چندان است.

    ضرورت برنامه ریزی وقتی بیشتر نمود پیدا می کند که برای یک کار کلان و بلندمدت بخواهیم برنامه ریزی کنیم. با توجه به بودجه و منابع تخصیص داده شده، بخواهیم بدون صرف هزینه های مازاد، اهداف مورد نظر بلندمدت خود را به گونه محقق کنیم که، منابع زودتر از مراحل کار به پایان نرسد و بهترین خروجی را بدست دهد. یکی از همین برنامه ریزی ها که در سطح کلان صورت می پذیرد، مربوط به سازمان برنامه و بودجه سالانه است. اما شرکت ها نیز با توجه به ابعاد و ساختار خود نیازمند برنامه و بودجه متناسب با ویژگی های خود هستند.

    آنجا که شما می خواهید برای یک شرکت یا سازمانی خاص برنامه سالانه ای تدوین کنید تا با در نظر گرفتن بودجه سالانه آن شرکت یا نهاد خاص به گونه ای برای آن ها برنامه ریزی بلندمدت را صورت بخشید که با پشت سر نهادن این یک سال نه تنها منابع مورد نظر به درستی تامین می شوند، بلکه از سمت مخارج نیز از هزینه ضروری ای نکاسته ایم.

    مقاله پیشنهادی:   سازمان افقی و سازمان آینده در یک نگاه

    اما چه چیزی باعث می شود تا شما در این راه پر پیچ و خم موفق شوید؟ و چرا شرکت ها به برنامه و بودجه نیاز دارند؟ در ادامه به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه یاری نماییم.

    اهمیت تدوین بودجه و برنامه ریزی در شرکت های مختلف

    اهمیت برنامه و بودجه

    واحد برنامه و بودجه باید در هر سازمانی یکی از ارکان مورد توجه مدیران باشد. چرا که به کمک برنامه ریزی های موجود در این واحد گام های محکمی در راستای تحقق اهداف مورد نظر خویش بردارید. بدون وجود برنامه ریزی طبیعتا نمی توان انتظار مطلوبی در رسیدن به اهداف بلند مدت داشت.

    این ویژگی یک برنامه ریزی درست و حساب شده است که شما می توانید با استفاده از برنامه ریزی های قانون مند و جهت دار رفته رفته بودجه اختصاص یافته شده برای به پایان رساندن یک پروژه یا اهداف سالانه شرکت را در طول سال به خوبی تقسیم کرده تا به تمامی کارها و اهداف مورد نظر خویش دست یابید و بیشترین بهره وری از درآمد های تولید شده را داشته باشید.

    بنابراین وجود چنین واحدی برای هر شرکت یا نهادی به خوبی حس می شود تا بتوان با بهره گیری از آن ها گام های موثری در راستای محقق شدن اهداف شرکت برداشت و نتیجه به دست آمده پس از گذراندن این بازه زمانی طولانی مدت بسیار مطلوب و بهینه باشد.

    مقاله پیشنهادی:   داشبورد مدیریتی مناسب کسب و کار من کدام است؟

    اهمیت تدوین بودجه و برنامه ریزی در شرکت های مختلف

    پیشبرد اهداف شرکت ها با توجه به سه عامل اصلی در برنامه و بودجه

    با توجه به مطالبی که گفته شد؛ به خوبی اهمیت تدوین یک برنامه و بودجه حس می شود. چرا که اگر یک برنامه و بودجه ای به طور دقیق و موشکافانه برای هر سازمان و شرکتی به خوبی تدوین گردد، می توان شاهد نتایج بسیار درخشان توأم با موفقیت بود.

    در سازمان برنامه و بودجه وجود سه عامل اصلی مورد نیاز است تا بتوان با کمک این سه عامل و عنصر اساسی گام های مثمر به ثمری در راستای به تحقق نشستن اهداف یک شرکت برداشت. این سه عنصر اصلی عبارتند از:

    1- برنامه های تدوین شده شرکت

    در ابتدا هر شرکت یا نهادی خاص، برنامه ها و فعالیت های از شرکت خود انتظار دارد تا در راستای آن ها گام بردارد. بنابراین با در نظر گرفتن آن ها خواستار برنامه ریزی هایی هستند تا با کمک آن ها بتوانند این برنامه های خود را تحقق ببخشند.

    2- میزان بودجه و هزینه های لازم برای انجام دادن برنامه و فعالیت ها

    پس از در نظر گرفتن برنامه ها و فعالیت های مورد نیاز و در نظر گرفتن آن ها می بایست بودجه و هزینه ای برای هر یک از آن ها در نظر گرفت.

    مقاله پیشنهادی:   ابزار مدرن نظارت بر کسب و کار برای مدیران

    3- برنامه ریزی دقیق و استفاده از بودجه محدود برای برنامه های نامحدود

    با توجه به بودجه ای که برای اهداف مورد نیاز شما تخصیص داده شده است، شما می توانید با توجه به برنامه ریزی بسیار دقیق و منسجم بهترین برآورد را از برنامه های نامحدود و بودجه محدود خویش داشته باشید تا با صرف هزینه ای کم به اهداف و برنامه های بسیار زیادی دست یابید. بنابراین با توجه به هر یک از این عوامل سه گانه برنامه ریزی در سازمان برنامه و بودجه می توان نتایج خوب و مطلوبی را انتظار داشت.

    اهمیت تدوین بودجه و برنامه ریزی در شرکت های مختلف

    چرا شرکت ها به برنامه و بودجه نیاز دارند؟

    حال با توجه به مطالبی که گفته شد، اهمیت تدوین بودجه و برنامه ریزی ملموس تر گردید چرا که شما می توانید با برنامه ریزی دقیق و منسجمی که در این سازمان صورت می گیرد، با بهره گیری از معیارهای سنجیده و دقیق و نظارت بر تمامی بخش ها از مفاهیم مالی و بودجه مورد نیاز شرکت خود بهره و استفاده بیشتر و بهتری برده باشید تا برنامه ها و فعالیت های شرکت خود را مدبرانه و سنجیده تر به پیش ببرید.

    بنابراین شرکت ها و نهادهای مختلف به برنامه و بودجه نیاز دارند تا بتوانند با کمک برنامه ریزی های دقیق در این سازمان هدفمند و جهت دار به پیش روند تا نتیجه ممکن حاصل گردد.

     

    برنامه و بودجه در کنار داشبورد های مدیریتی

    داشبورد های مدیریتی در یک نگاه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. رضایی گفته؛
      10:53 1401/04/08

      سلام خیلی ممنون مطلب خوبی بود. لطفا درباره اهمیت بودجه بیشتر صحبت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: