ارائه تعریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای

دسته بندی :برنامه و بودجه، داشبورد های مدیریتی ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ 1476
ارائه تعریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای
  • پیشبرد اهداف شرکت ها

    هر یک از شرکت ها و سازمان های خاص مسلما برای برپایی شرکت خویش نیاز به یک سری طرح ها و فعالیت هایی مثل بودجه بندی سرمایه ای دارند که درصدد آن هستند تا با مشورت و شوری که میان مدیران خود صورت می دهند، تمامی اهداف و پروژه های خود را طراحی نمایند تا برای هر یک از آن ها سرمایه ای را در نظر بگیرند.

    اینجاست که نیاز مبرمی به بودجه بندی سرمایه ای احساس می شود تا بر حسب این بودجه بندی سرمایه ای بتوانند سرمایه ها و هزینه های برآورد شده را برای هر طرح و برنامه ای مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند تا به این منظور بتوانند با بودجه ای که برای هر یک از آن ها در نظر گرفته اند، راهی را برای خود به پیش گیرند که مسلما بسیار برای آن ها مفید خواهد بود و نتیجه ای که از آن عاید شرکت ها و سازمان های مختلف می گردد، بی گمان مطلوب خواهد بود.

    به همین منظور در ادامه این مطلب برآن شده ایم تا با ارائه تعاریفی شفاف و دقیق در خصوص بودجه بندی سرمایه ای پرداخته شود تا علاوه بر آنکه با مفهوم این اصطلاح آشنا خواهیم شد، بتوانیم بودجه بندی سرمایه ای را در هر شرکتی و سازمانی پیاده سازی کنیم تا نتیجه مطلوب عاید ما برگردد.

    ارائه تعریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای

    ارائه تعاریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای

    با توجه به نیاز شرکت ها برای پیشبرد اهداف و فعالیت های خویش ضرورت وجود بودجه بندی سرمایه ای بیش از پیش مشخص می گردد. اما این سوال هم مطرح است که بودجه‌بندی سرمایه‌ای به طور کلی و شفاف چیست و به چه کار می آید؟ در این بخش به طور شفاف سعی بر معرفی و آشنایی بیشتر با این مفهوم شده است.

    مقاله پیشنهادی:   بودجه و اصول بودجه دولت را بهتر بشناسیم

    بودجه‌بندی سرمایه ای را می توان این گونه تعریف نمود که تعیین میزان هزینه و درآمد دارایی های سرمایه ای یک شرکت یا سازمان خاص را می گویند که با توجه به تجزیه و تحلیل های لازم در راستای تخصیص یافتن این دارایی ها در طرح و پروژه های مختلف صورت می پذیرد.

    بنابراین وجود بودجه‌بندی سرمایه ای برای هر شرکت و سازمانی ضروری به نظر می رسد تا بتوان بر حسب درآمدها و دارایی یک شرکت با توجه به طرح ها و پروژه های پیش روی آن ها برنامه ها و اهداف آن شرکت را به خوبی به پیش ببرند.

    در این بین معمولا شرکت ها پیش از شور و مشورت های مختلفی که با مدیران میانی و عملیاتی صورت می دهند تا لیستی از طرح های خود را با توجه به سرمایه های شرکت به مدیران عالی پیشنهاد دهند تا آن ها نیز پس از بحث و بررسی های مختلف بین مدیران رده های بالاتر طرح های مختلف را انتخاب می کنند تا با تخصیص بودجه بندی سرمایه ای که برای آن ها صورت داده اند، بتوانند رفته رفته به طرح های پیش رو جامه عمل بپوشانند.

    ارائه تعریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای

    ویژگی های منحصر به فرد بودجه بندی سرمایه ای

    بودجه‌بندی سرمایه ای ویژگی های بسیار زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی ساختار سازمانی و ارکان موجود در آن

    1- قطعی بودن میزان برآورد سرمایه ها و هزینه هایی که شرکت ها می توانند با بودجه بندی سرمایه ای برای شرکت یا سازمان خود به دست آورند.

    2- انتخاب تصمیم های بهتر و برنامه ریزی دقیق تر برای بودجه‌بندی سرمایه های موجود در شرکت یا سازمان خود به منظور دستیابی به سودآوری بیشتر و گام نهادن در مسیر درست شرکت.

    3- تخصیص منابع مالی عمده ای در شرکت و اجرای آن ها با صرف هزینه ای کمتر و مقرون به صرفه تر

    4- پایبندی به تعهدات شرکت با توجه به بودجه بندی سرمایه ای در فرآیندهای آتی شرکت و بودجه بندی نمودن پروژه های بلند مدت شرکت که حتی ممکن است بیش از یک سال هم به طول بینجامند.

    5- پیش بینی مخارج آتی شرکت با توجه به عملکرد آن شرکت یا سازمان خاص در گذشته و صرفه جویی در میزان مخارج اعمال شده و کاهش مشکلات ناشی از کمبود بودجه برای اتمام برنامه ها و پروژه های شرکت.

    6- تشخیص دادن و شناسایی نمودن طرح های سرمایه گذاری شرکت به منظور دست آوری به سودهای بیشتر در شرکت.

    7- گزینش طرح های سودآور و بهتر با همان بودجه و عملکردی مطلوب تر

    8- تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان یا شرکت در گذشته و برطرف نمودن هزینه های بیهوده و مشکلات گذشته و برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تر برای روند رو به جلوی شرکت.

    سودآوری و محقق گرداندن تمامی پروژه ها و طرح های شرکت

    تمامی این ویژگی ها با یکدیگر در کنار سایر مشخصات بودجه‌بندی سرمایه ای سبب شده است تا شما بتوانید به راحتی به کمک همین بودجه بندی اهداف بلند مدت خود را سازمان یابی نمایید تا در راستای سودآوری و محقق گرداندن تمامی پروژه ها و طرح های شرکت گام های مثمر به ثمر و رو به جلویی برداشته شود.

    مقاله پیشنهادی:   ابزار مدرن نظارت بر کسب و کار برای مدیران

    این نکته را در نظر داشته باشید که هر شرکت یا سازمانی که بخواهد بر پایه بودجه بندی سرمایه ای اهداف و برنامه های خود را پیش ببرد، به طور قطع به یقین نسبت به سایر شرکت ها یک گام و حتی چندین گام جلوتر است و بهتر می تواند با برآورد هزینه ای کمتر و بازه زمانی کمتر دست به سودآوری بیشتری بزند و یکی یکی پروژه ها و طرح های پیشنهادی شرکت خود را با توجه به نیاز خود محقق گردانند.

    ارائه تعریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای

    تکنیک های بودجه بندی سرمایه ای

    یک شرکت در صورتی که بخواهد با بودجه‌بندی سرمایه ای دست به سودآوری و محقق گرداندن اهداف و فعالیت های خود بزند، می تواند با استفاده از تکنیک های مختلف این مهم را به سرانجام برساند.

    در این راستا می تواند با استفاده از تکنیک هایی نظیر:

    دوره بازگشت سرمایه، نرخ بازدهی داخلی، نرخ بازدهی حسابداری، شاخص سودآوری و… با بهره گیری از تجربه و تخصص و نکاتی که در خصوص بودجه‌بندی سرمایه ای آورده است؛ رفته رفته گام های مثمر به ثمری در خصوص محقق گرداندن تمامی اهداف شرکت بردارد تا در نهایت برای شرکت سودآور بوده و با کاهش ریسک کمتر و با اطمینان خاطر بیشتری روند رو به جلوی فعالیت های خویش را به پیش ببرند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: