درس هایی برای نوپاهای بومی

ریسک
  • مقدمه:

    همانگونه که در تاریخچه استارت آپ های موفق می بینیم، سرمایه‌گذاری یکی از ارکان موفقیت نوپاهای بومی است آنها در همان مراحل اولیه توانسته‌اند سرمایه‌های چشمگیری برای کار خود کسب کنند . ارقام سرمایه جذب شده ممکن است برای یک استارتاپ بومی مانند رویا باشد؛ اما واقعیت این است برای توسعه واقعی یک کسب و کار موفق نوپا به این سرمایه‌های به نظر هنگفت نیاز است و تنها در این صورت است که کسب و کار می‌تواند در سطح منطقه‌ای یا جهانی ظاهر شود.

    نکات قابل توجه

    1-ارقام میلیون دلاری ذکر شده در متن فوق نشان می دهد کسب و کار، تخمین دقیقی از سرمایه مورد نیاز دارد. هنگامی که قرار است درآمدهای واقعی جذب شود پایه های واقعی هم است.

    2- یکی از مهارت های مورد نیاز برای توسعه کسب و کار، تخمین هزینه های ضروری است. بارها دیده شده که یک کارآفرین در حوزه فناوری، سرمایه لازم زیادی برای کسب و کار خود قائل نیست. این نشان می‌دهد دید بسیار خوشبینانه ای درباره توسعه کسب و کار وجود دارد در واقع برای توسعه کسب و کار واقعاً به سرمایه فوق میلیونی نیاز است.

    3- یکی از مهمترین کارها قبل از ورود سرمایه به یک شرکت همانا ارزش گذاری اولیه آن است این به عنوان یک مهارت مطرح می‌شود و لازم است که شرکت هایی برای ارائه این خدمات وجود داشته

    4- یکی از مهمترین کارها قبل از ورود سرمایه به یک شرکت همانا ارزش گذاری اولیه آن است. این به عنوان یک مهارت مطرح می‌شود و لازم است که شرکت‌های برای ارائه این خدمات وجود داشته باشند تا در این میان هم از حقوق صاحبان سرمایه دفاع شود و هم از حقوق کار آفرین.

    5- یکی از اهرم‌های اصلی توسعه کارآفرینی ایجاد بستری برای اتحاد سرمایه و اندیشه است.

    سرمایه‌گذاری در نوپاها در کشور ایران

    از آنجایی که در ایران، ارزش سرمایه بالاست یا به عبارتی پول، به سختی به دست می آید، سرمایه گذاران پول های خود را در حوزه های زودبازده و کم ریسک مانند ساخت و ساز و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند بنابراین پول بسیار اندکی در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌شود از دو منظر وضعیت موجود سرمایه گذاری در نوپاهای بومی بررسی خواهد شد

    مقاله پیشنهادی:   تحقیق بازار و تحلیل رقابتی به زبان ساده و کاربردی

    1-فرشتگان ثروت

    سرمایه گذاری در نوپاهای بومی به تخصص فراوان نیازمند است؛ زیرا کارآفرینی که دست به راه اندازی استارت آپ می‌زند، نیازهایی فراتر از پول نقد دارد. همانطور که در این گزارش نیز اشاره شده است. شبکه‌های در هم تنیده ای از فرشتگان ثروت در سراسر دنیا در کنار سرمایه، تجربیات فراوانی را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند. در ایران شبکه ای از فرشتگان ثروت در حوزه نوپاها شکل نگرفته است. با این حال تقریباً تمامی نوپاها در ایران سرمایه اولیه در استارتاپ های خود را معمولاً از سوی بستگان و دوستان یا ذخیره های نقدی خود کارآفرینان تامین می‌کنند.

    2-صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر

     پارک های علمی و فناوری و شهرک های تحقیقاتی از پایان دهه ۷۰ در کشور پا گرفت و به تعداد آنها به مرور افزوده شد با این همه در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر فعالیتی به ثبت نرسیده است به تدریج سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به عنوان روش جدید برای تامین مالی طرح‌های کارآفرینی و نوآورانه در داخل کشور مطرح و لایحه هایی نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به هیئت دولت رفت که براساس آن بودجه معینی به صورت کلی تعریف می شد به تدریج این صنعت جدید در طی سالهای بعد در سازمانها و مراکز علمی مختلف کشور مورد توجه قرار گرفت. جهت اصلاح ساختار و روند های سازمان با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    جهت افزایش فروش و توسعه کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    جمع بندی و پیشنهاد ها

    در مجموع مطالب بخش های گذشته اهمیت نوپا ها و توجه جهانی به آنها شرح داده شد. درباره سرمایه‌گذاری در نوپاهای بومی به عنوان یکی از عناصر کلیدی این حوزه و انواع آن به تفصیل سخن گفته شد و مسائل و مشکلات مصرح در این باره بررسی شد و پس از آن وضعیت فعلی این صنعت در کشور مورد بررسی قرار گرفت و با بررسی صندوقهای سرمایه گذاری دولتی و خصوصی درباره کاستی های این حوزه سخن گفته شد.

    راهکارهای پیشنهادی و توصیه ها

    رشد و تقویت سرمایه گذاری در حوزه نوپاها نیازمند بالندگی اکوسیستم نوپاهای بومی، فراگیر شدن فرهنگ توجه به ایده و اقدام برای عملیاتی کردن آن در جامعه و سرانجام فعال شدن همه شیوه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه فرشتگان سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری جمعی به عنوان پشتیبان نوپاها در مراحل کشت ایده و آغازین فعالیت و سرانجام فراهم شدن بسترهای خروج سرمایه گذار در مراحل پیشرفته تر از نوپا است.  برای این کار هر یک از مجموعه های موثر بر فضای کسب و کار نوپا باید گام‌های مهمی بردارند پاره‌ای از این گام‌ها نیازمند اهتمام و همکاری چند بخش مختلف با یکدیگر است که به آن ها اشاره می شود جهت مشاوره سرمایه گذاری در بورس با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    مقاله پیشنهادی:   کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

     

     

    جامعه استارتاپ های کشور و نهاد های مردم نهاد

    این بخش مهم ترین و موثرترین بخش از زیست بوم نوپاها در کشور است که بدون تلاش و همکاری آن، امکان فعالسازی و مطالبه از دیگر بخش ها فراهم نخواهد شد این جامعه کوچک ولی در حال توسعه باید:

     1- حمایت از همه فعالیت‌ها و تلاش‌های ولو کم دامنه با هدف ایجاد فضای حرفه‌ای

    2-برگزاری رویداد های متعدد با هدف معرفی داستان های موفقیت به مخاطبان سرمایه گذار جهت جذب سرمایه

    3-فعال سازی و شبکه‌سازی مربیان در حوزه مشاوره جذب سرمایه و انتقال تجارب موفق در این زمینه

    4-معرفی فرصتهای متعدد موجود در حوزه نوپاهای کشور به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی

    5-حمایت از فعالیت ها و رویدادهایی که آموزش‌های نوین را به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بدهد

    ۶- تلاش برای شفاف‌سازی و نقد و بررسی شیوه‌های تعامل صندوق‌ها به نوپاهای بومی و تصحیح بومی‌سازی روشها است. بازخوانی و نقد و بررسی تجارب کشورهای مختلف در حوزه فعال سازی فرشتگان سرمایه گذار شبکه سازی فعالان این حوزه و نیز تجارب موفق در سطوح مختلف سرمایه‌گذاری و رسانه‌ای کردن آنها طی رویدادهای مختلف و نشست‌های متعدد است

    7-افزایش تعاملات افراد در قالب دیدار های مرتبط مرتب و تبادل اطلاعات تخصیص محلی برای دیدارهای منظم و همچنین تشویق و انتشار تجربه های موفقجهت دوره های آموزش کارکنان  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    دولت

    دولت از سویی به دلیل گستره نفوذ و حضور خود به ویژه در حوزه اقتصادی که همچنان به درآمدهای نفتی متکی است و از سوی دیگر برای نقش راهبری خود در ترسیم و تحقق افق‌های آینده کشور ، باید در جهت فراهم کردن زمینه‌های فعالیت نوپا ها ، تشویق فعالان ،ارائه تسهیلات حمایتی و پوششی به سرمایه‌گذاران و تقویت ساختار قانونی لازم در این جهت اقدام کند از این رو دولت باید برنامه‌ریزی لازم جهت تحقق مواردی را عهده‌دار شود

    1-حمایت از شکل گیری مراکز رشد و شتابدهی خصوصی

     2- بازتعریف نقش و شیره عمل پارک‌های فناوری موجود در کشور ،جهت همگام سازی با تحولات این حوزه

    مقاله پیشنهادی:   کسب وکار را بهتر بشناسیم

     ۳- حمایت از جذب سرمایه های بخش خصوصی در حوزه استارت آپ ها: در این زمینه مدل های موفقی مانند سنگاپور قابل بررسی هستند

     ۴- تدوین فرایند های معینی که با توجه به خلاء های قانون تجارت جلوی بروز اختلافات آتی بین کارآفرین و سرمایه‌گذار را بگیرد

     ۵- رفع موانع محیطی و قانون مانند قوانین ثبت مالکیت معنوی

     ۶- امکان ارائه معافیت‌های مالیاتی به شرکت های نوپا… به طور مثال می‌توان شرکت هایی که در مراکز شتابدهی شکل می گیرند،  برای مدت چند سال معافیت مالیاتی داشته باشند.

     7-حمایت از فعالیت ها و رویدادهایی که آموزش‌های نوین را به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ارائه دهند

     صندوق های سرمایه گذاری

    نگاهی به تجارب جهانی نشان دهنده ضعف بزرگ این حوزه در کشور است با وجود آشنایی با صنعت سرمایه گذاری ریسک پذیر به نظر می‌رسد که هنوز ابعاد و شیوه‌های فعالیت این حوزه مورد توجه و باور صندوق های دولتی قرار نگرفته است و بخش خصوصی آمادگی و آگاهی لازم برای چنین فعالیت‌هایی را نیافته است. گرم شدن این بازار و حضور گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار در این حوزه به کاهش ریسک ناشی از ابهام و کم رونق بودن این صنعت کمک خواهد کرد و راه‌های خروج برای سرمایه‌ها را متنوع خواهد ساخت بعلاوه این صندوق‌ها هستند که باید در پی فعال‌سازی و سامان بخشی دیگر از انواع سرمایه‌گذاران حوزه نوپاها باشند جهت ارزش گذاری شرکت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    کارآفرینان

    پنهان نیست که کشور ما سرمایه انسانی بسیار بالا و ارزشمندی برای موفقیت در حوزه کارآفرینی به ویژه حوزه نوپاهای بومی دارد. حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی ویژه در رشته های فنی مهندسی، مدیریت و بازرگانی و دسترسی آسان و وسیع به نرم افزارها و فناوری‌های نوین، سطح قابل قبولی از دانش فنی و فناورانه و دسترسی و کاربری رسانه های دیجیتال را رقم زده است با این همه متاسفانه کشور از نظر سهولت در فضای کار آفرینی و قدرت ریسک جوانان و اعتماد به نفس آنها برای آغاز کسب و کار جدید در رتبه جهانی بالایی قرار ندارد. به نظر می رسد این نیروی عظیم جوانان کارآفریناست که با اقبال به این حوزه وپیگیری وجدیت می تواند شرایط را تغییر داده وزمینه رشد کسب وکارهای مبتنی بر ارائه آموزش ها و مشاوره های تخصصی در این حوزه رابرای خود عملی کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: