3 مدل عارضه یابی ساختار سازمانی 💎 (نوشته ای برای مدیران)

ساختار سازمانی
  • امروزه در کل دنیا با رشد گسترده تکنولوژی و رشد سریع آن باعث شده سازمان ها(شرکت ها) نیز دچار تغییر و تحولی بشوند.

    برای اینکه سازمان ها قادر به ادامه حیات و کسب و کار خود باشند باید با تغییر و تحول که در جهان رخ می دهد هماهنگ و با آن سازگاری داشته و به فکر رشد و تکامل خود باشند؛ رشد و تکامل سازمان ها باید ابتدا دورنی باشد تا بتواند به سوی برتری و پیشرفت حرکت کند.

    این مفهوم رشد سازمان ها نیاز به مدیریت و مشاوره دارد تا بتوانند شرکت سازگاری تمام با تغییر و تحول داشته باشد و وجود مشاوران کسب و کار باعث می شود که کل انرژی و منابع لازم را حفظ شرکت در جهت توسعه و بالندگی سازمان از آن استفاده کنند. یا گاهی اوقات مشکلات و اخلال هایی در درون سازمان به وجود می آید که طبیعی نیستند و در نهایت عارضه ها زیاد می شود و نیروی داخلی سازمان توانایی و تخصص حل این مشلات را ندارند. پس برای حل عارضه های به وجود آمده در سازمان نیاز به مشاوره و عامل بیرونی است، در ادامه راجبه عارضه ها موجود در سازمان و مشاوره گرفتن از مشاوران کسب و کار بیشتر توضیح می دهیم.

    شناخت کلی از سازمان

    در ابتدا با دلیل اینکه چرا سازمان شروع به تغییر و تحول کرده است که این نیازمند درک و شناخت درست از سازمان و فعالیت آن است. برای شناخت سازمان ما نیاز به مدل هایی داریم تا بتوانیم به بهترین وجه به شناخت کامل برسیم.

    درک درست و صحیحی از کار ها و نشانه هایی از مشلات به وجود آمده در شرکت که تحت عنوان عارضه های سازمان یا حسیاست ها  میشناسیم که فهم عمیق و ریشه یابی آن از اصلی ترین مراحل تغییر و تحول سازمان ها است.

    سازمان ها برای بقا به چه چیزی نیاز دارند؟

    نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که باید درک درستی از وضع موجود سازمان و شریاطی محیطی آن داشته باشیم و ترسیمی درست و هوشمندانه از اهداف، استراتژی ها و روش های کارآمد برای حل مشلات به وجود آمده است.

    در ابتدا باید به جمع آوری پیوسته اطلاعات در مورد کل سیستم سازمان ها و سایر محور های مورد نظر پرداخت. و در این قسمت می تواند به راحتی نقاط قوت و ضعف های موجود در سازمان را تعیین کرد.

    در همین فرایند تحول سازمان، اولین فعالیت تیم مشاوره و عقد قرارداد با سازمان، سپس عارضه یابی یا شناخت، در کمک به سازمان در شناخت وضعیت فعلی آن و پیش بینی عوامل موثر در پیشرفت شرکت در نتیجه به این عارضه یابی کمک شایانی می کند.

    در نهایت وارد به اجرا در آوردن طراحی برنامه تغییر و تحول سازمان می شوییم و سپس برنامه های تغییر عارضه یابی شده را ارزیابی و نهادینه سازی می کنیم.

    معمولا مراحل انجام یک پروژه ی عارضه یابی شده به این ترتیب است:

    1. شناخت و درک درست از سازمان
    2. پیش بینی های اولیه از نشانه های عوارض موجود در سازمان ها
    3. پیش بینی از به وجود امدن عوارض احتمالی در سازمان ها
    4. جمع آموری اطلاعات
    1. شناخت از تصمیمات مدیران داخلی سازمان ها
    2. شناخت محدودیت ها وارزیابی اهداف مدیر سازمان ها
    3. شناسایی درست کارفا از مشکل به وجود آمده
    4. توافق کارفرما با عنوان مسله و انتظارات آن از فرایند انجام پروژه ی عارضه یابی
    5. نوشتن طرح عارضه یابی
    عارضه یابی ساختار سازمان ها

    مراحل عارضه یابی ساختار سازمانی

    مدل های عارضه یابی

    برای عارضه یابی مدل ها و ابراز های زیادی وجود دارد که مانند: مدل 7 S مکینزی، مدل عارضه یابی ویس بورد، مدل کارت امتیاز متوازن و…

    باید توجه داشت که با توجه به زیاد بودن مدل و ابزار های گوناگون، مدل هایی انتخاب کرد که همه جانبه بتواند سازمان را بررسی کند و سازمان ها را از ابعاد متفاونی مورد آسیب شناسی قرار دهد.

    1.مدل 7 S مک کنزی

    یکی از مدل های عارضه یابی مدل 7 S  مکینزی است که توسط مشاوران کسب و کار معروف در دنیا، رابرت واترمن و تام پیترز پیاده شد.

    هفت اس مشتکل از :

    1. ساختار
    2. سیستم ها
    3. استراتژی
    4. کارکنان
    5. سبک ها
    6. مهارت ها
    7. ارزش های مشترک

    نظریه موجود در این مدل مبنی بر این است که برای اینکه این سازمان ها موفق عمل بکند؛ باید این هفت مورد را در یک راستا و هدف یکدیگر قرار بگیرند تا در نهایت منجر به توسعه و رشد شرکت بشوند. بنابراین این مدل کمک می کند تا سازمان ها به این درک برسند که چگونه می توانند هم راستا را در بین این هفت مورد ایجاد کرد تا کارایی عمکردشان بهتر بشود.

    2. مدل شش بخشی ماروین ویس بورد

    این مدل در سال 1976 مطرح شد و هم چنان یکی از بهترین مدل های مورد توجه مشاوران و سازمان ها قرار می گیرد. این مدل روش های تغییر و تحول سازمان را به مشاوران نشان می دهد که برای تشخیص درست مشکلات و مسائل به وجود آمده که کجا باید پیدا کنند و به دنبال چه چیزی هستند.

    این مدل دارای 6 بخش مهم است که عبارت اند از:

    عارضه یابی سازمان ها

    مدل ماروین ویس بورد

    1.اهداف سازمانی

    دو عامل موثر در این بخش : 1. شفافیت اهداف 2. توافق بر سر اهداف

    2.ساختار سازمانی

    چه تناسبی بین اهداف و ساختار سازمان ها وجود دارد؟ ابتدایی ترین مسئله در این باره

    3.ارتباطات

    در این مورد به ارتباط بین افراد، ارتباط بین واحد های سازمان ها و همچنین ارتباط بین کارکنان با ویژگی هایشان باید توجه کرد.

    4.پاداش

    در این مورد باید به شناسایی فرض های موجود در مورد کارکنان در خصوص سیستم های پاداش و تنبیه و ارزیابی مشاور برای شباهت ها و تفاوت ها رسمی پاداش در سازمان پرداخت.

    5.رهبری

    6.فرایند های کارآمد

     

    وظیفه ی یک مشاور این است که تعیین بکند کدام سازو و کارهای اعضا در رسیدن به اهداف یاری می کند و کداک مفید است و کدام مضر؟!

    3. مدل کارت امتیاز متوازن

    balanced scorecard model

    مدل کارت امتیاز متوازن

    تحقیقات ثابت کرده است که درصد زیادی از شرکت های امریکایی ازین این مدل استفاده می کنند. بیشتر شرکت های مهم آمریکایی، اروپا و آسیا توانستند از این مدل استفاده کنند و بیشترین بهره را نیز ببرند.

    در این مدل سازمان را از چهار جنبه بررسی می کند:

    1.کارت امتیازی مالی

    در جهت شناخت بیشتر وضعیت مالی و عملکرد مالی سازمان

    2.کارت امتیازی مشتری

    در این منظر عملکرد سازمان را از دیدگاه مشتری و سهامداران مورد بررسی قرار می دهد.

    3.کارت امتیازی فرایند های داخلی

    4.کارت امتیازی رشد، یادگیری

     

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازمان ها میتوانید مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

     

    ساختار سازمانی چیست و انواع آن کدام اند؟ (بخش اول)
    ساختار سازمانی چیست و انواع آن کدام اند؟ (بخش دوم)
    اصلاح ساختار سازمان و روند ها
    برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI
    تفاوت برنامه ریزی بودجه سالانه عملیاتی با برنامه استراتژیک

     

    برای دریافت جلسه مشاوره حضوری رایگان تماس بگیرید

    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

      چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه: