نخستین زنی که رئیس سازمان تجارت جهانی شد

اکنجو-ایوه آلا
  • نخستین زنی که رئیس سازمان تجارت جهانی شد

    اکنجو-ایوه آلا(Ngozi Okonjo-Iweala)

    اکنجو ایوه آلا

    اکنجو-ایوه آلا(Ngozi Okonjo-Iweala)  اقتصاددان و سیاست‌مدار اهل نیجریه است. او دو دوره در سال‌های ۲۰۰۳–۲۰۰۶ و ۲۰۱۱–۲۰۱۵ وزیر دارایی نیجریه (بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا)، بود. اکنجو–ایوه‌آلا مدت کوتاهی نیز وزیر امور خارجهٔ نیجریه بود. او نخستین زنی است که به این سمت انتخاب شده‌است. او همچنین برای فعالیت در بانک جهانی شناخته می‌شود.

    اکنجو–ایوه‌آلا پیش از انتصاب به وزارت نیجریه، معاون رئیس گروه بانک جهانی بود. پس از آن‌که رئیس‌جمهور اولوسگون اوباسانجو او را برای کابینه‌اش انتخاب کرد، اکنجو–ایوه‌آلا هم در ۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۰۳ بانک جهانی را ترک کرد.

    در ۴ اکتبر ۲۰۰۷، رئیس بانک جهانی رابرت زولیک، اکنجو–ایوه‌آلا را به مدیریت اجرایی بانک جهانی گماشت. در سال ۲۰۱۱ میلادی، اکنجو–ایوه‌آلا توسط رئیس‌جمهور وقت، گودلاک جاناتان به‌عنوان وزیر دارایی نیجریه انتخاب شد. این دومین باری بود که او به این مقام می‌رسید.

    افتخارات

    • زن سال سیلوربرد در سال ۲۰۱۲
    • قهرمان ۲۰۰۴ تایم اروپا
    • وزیر دارایی جهانی سال ۲۰۰۵ مجلهٔ اکونومی
    • وزیر دارایی آفریقا ۲۰۰۵ فایننشیال تایمز
    • دکترای افتخاری از دانشگاه براون، ایالات متحده آمریکا
    • دکترای افتخاری از کالج ترینیتی، دانشگاه دوبلین، ایرلند.
    • دکترای افتخاری از کالج آمهرست، ایالات متحده آمریکا.
    • در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۷، موسیقیدان ایرلندی بونو مدال آزادی را دریافت کرد و جایزهٔ ۱۰۰ هزار دلاری آن را به داتا (سازمانی که بر روی ایدز در آفریقا و دموکراسی کار می‌کرد) اهدا کرد که اکنجو–ایوه‌آلا از سوی آن سازمان، جایزه را دریافت کرد.
    مقاله پیشنهادی:   دلایل تورم اقتصادی چیست؟

    اولین رئیس زن سازمان تجارت جهانی

    در نشست مجازی سازمان تجارت جهانی  (W.T.O) هفته گذشته، وزیر دارایی 66 ساله نیجریه، اکنجو-ایوه آلا، به مدت چهار سال به عنوان رئیس سازمان تجارت جهانی انتخاب شد. وی از اول مارس رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد و می تواند برای دومین بار پس از پایان دوره چهار ساله خود در 31 آگوست 2025 نامزد شود.

     

    آخرین رهبر سازمان تجارت جهانی پیش از اکنجو-ایوه آلا

    اکنجو-ایوه آلا(Ngozi Okonjo-Iweala)

    سازمان تجارت جهانی

    سازمان تجارت جهانی از ماه سپتامبر که روبرتو آزودو یک سال زودتر از سمت مدیر کل کناره گیری کرد بدون مدیرکل بود و پس از آن توسط چهار معاون مدیر کل اداره می شد.

    اکنجو-ایوه آلا در دوران ترامپ با وتو در آمریکا روبرو شد که مانع از کاندیداتوری وی شد. اما اکنون ، در شرایط خطرناک برای اقتصاد جهانی و خود سازمان تجارت جهانی ، وی این مسئولیت را پذیرفت. هفته گذشته ، دولت بایدن حمایت خود را از نامزدی اوکونجو-ایوئلا برای ریاست سازمان تجارت جهانی ، (W.T.O)رسما اعلام کرد و زمینه را برای تبدیل شدن وی به اولین زن آفریقایی به ریاست W.T.O فراهم کرد.

    مقاله پیشنهادی:   ارزیابی مالی طرح های اقتصادی با روش های مختلف

    سیاست های وی در ارتباط با ویروس همه گیر کرونا

    اکنجو-ایوه آلا(Ngozi Okonjo-Iweala)

    اکنجو-ایوه آلا

    اکنجو-ایوه آلا به بی بی سی گفت که باید از فرهنگ دریافت واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند و انتظار در کشورهای فقیر پرهیز کرد. وی با انتقاد از محدودیت های صادرات واکسن کرونا در برخی کشورها ، گفت که این روند، غلبه بر بحران را کند می کند.

    رئیس جدید سازمان تجارت جهانی خاطرنشان کرد: شناسایی گونه های جدید ویروس کرونا باعث شده است که تا زمانی که همه کشورها واکسینه نشوند ، در واقع هیچ کشور یا ملتی در امان نخواهد بود.

    بنابراین ، وی خواستار اصلاح مالکیت واکسن کرونا شد تا کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته از واکسن محروم نشوند. ایوه الا گفت برخی از کشورهای پیشرفته با این نظریه مخالف هستند که می توان از طریق صدور مجوز به آنها پرداخت.

    تاکنون ، 78 کشور در سراسر جهان واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده و بیش از 176 میلیون واحد تزریق شده است. آمریکایی ها بالاترین سرانه واکسن کرونا را تاکنون دریافت کرده اند و طبق آخرین اطلاعات ، 54.6 میلیون واحد در کشور واکسینه شده اند. در همین حال ، قاره آفریقا ، حتی آفریقای جنوبی  به عنوان ثروتمندترین کشور این قاره – هنوز در تهیه واکسن کرونا با چالش های جدی روبرو است.

    مقاله پیشنهادی:   صنایع ایران را بیشتر بشناسیم(بخش اول)

      فاجعه اخلاقی قرن  

    اکنجو-ایوه آلا(Ngozi Okonjo-Iweala)

    سازمان تجارت جهانی

    مدیر کل سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که توزیع ناعادلانه واکسن کرونا نه تنها باعث یک فاجعه اخلاقی می شود ، بلکه هزینه ای نزدیک به 9.2 تریلیون دلار برای اقتصاد جهان دارد.

    تدروس آدهانوم اخیراً در جلسه هیئت مدیره سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده بود: “جهان در آستانه یک خطای اخلاقی فاجعه بار است و قیمت این خطا جان مردم فقیرترین کشورهای جهان را خواهد گرفت”.

    وی گفت: “کشورهای ثروتمند واکسن کرونا را توزیع می کنند ، در حالی که کشورهای کمتر توسعه یافته باید منتظر بمانند و تماشا کنند.” با گذشت هر روز ، فاصله بیشتر می شود.

    همچنین آدهانوم اضافه گفت: “اگرچه توزیع ناعادلانه واکسن کرونا می تواند پیامدهای سیاسی کوتاه مدت برای دولت ها داشته باشد ، اما در طولانی مدت خلاف منافع بهداشت جهانی خواهد بود.” وی همچنین خاطرنشان کرد حدود یک سال پس از اعلام وضعیت اضطراری در مورد بیماری همه گیر میگذرد و وقت برای نابود این بیماری بسیار کوتاه است.

    طبق آخرین آمار ، تاکنون 109751117 نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند که 2420616 نفر جان خود را از دست داده اند.

    مدل های عارضه یابی ساختار سازمانی (نوشته ای برای مدیران)
    ساختار سازمانی چیست و انواع آن کدام اند؟ (بخش اول)
    ارزش گذاری چیست (به زبان ساده)
    10 دلیل اصلی برای ارزش گذاری شرکت
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    نوش آفرین خانزاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: