داشبورد مدیریتی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

داشبورد های مدیریتی و برنامه و بودجه سالانه
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]اگر فرصت و زمان کافی برای مطالعه این مطلب جامع را ندارید، بهتر است مقاله کوتاه و مختصر «داشبورد مدیریتی در یک نگاه» را مطالعه بفرمایید. اما اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق و عمیقی در مورد نرم افزار داشبورد مدیریتی کسب کنید، با ما همراه باشید.

    تاریخچه داشبوردهای مدیریتی

    داشبورد مدیریتی برای اولین بار پس از سال 1970 مطرح شد و 10 سال بعد اولین داشبورد مدیریتی Executive Information Systems ایجاد شد. مدت ها بعد به علت نقص در به روزرسانی داده ها و پراکنده بودن در سراسر سازمان منجر به تشکیل انبار داده ها شد ( online analytical processing ). پس از رفع کاستی های موجود در دهه های گذشته امروزه داشبوردهای مدیریتی جزء حیاتی مدیریت عملکرد سازمان ها هستند.

    نرم افزار داشبورد مدیریتی

    تعریف:

    داشبورد از عناصر گرافیکی تشکیل می شود و قادر است به منابع مختلفی ارتباط پیدا کند. این بدان معناست که با استخراج اطلاعات از بانک های اطلاعاتی یک سازمان، آن ها را به صورت یکپارچه در یک صفحه نمایش می دهد. داشبوردها قابلیت های فراوانی دارند که میتوانند برای بخش های مختلف یک سازمان (امنیت، استخدام، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری و غیره) مورد استفاده قرار گیرند.

     

    داشبوردهای مدیریتی به زبان ساده

    داشبوردهای مدیریتی معمولا شاخص های کلیدی عملکرد را در راستای فرآیندهایی مثل فروش، بازاریابی، منابع انسانی یا تولید را به یک سازمان ارائه می کنند.

     

    درجه اهمیت شاخص های مدیریتی

    آن چیزی که در داشبوردهای مدیریتی برای کاربر مهم است ارائه شاخص های عملکردی کلیدی (KPI) است که به نوبه خود به ارائه اطلاعات و سازماندهی آن ها می پردازند تا اطلاعات آسان خوانده شده و مورد استفاده قرار بگیرند.

    مقاله پیشنهادی:   ارائه تعریفی در خصوص بودجه بندی سرمایه ای

    همچنین داشبوردهای مدیریتی اگر به درستی برنامه ریزی شده باشند می توانند به عنوان ابزاری ویژه برای نظارت بر عملکرد سازمان ها مورد استفاده قرار بگیرند. آن ها به خوبی می توانند براساس اطلاعات گذشته و حال به پیش بینی وقایع آینده بپردازند و از این منظر اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران هر بخش سازمان قرار دهند.

    داشبورد مدیریتی

    ویژگی داشبورهای مدیریتی به مدیران سازمان این اختیار را می دهد که براساس آن نسبت به بخش های مختلف تحت نظارت خود اشراف کامل داشته باشند.

     

    آیا داشبورد مدیریتی همان گزارش ساز است؟

    عمدتا کاربران برداشتشان از داشبوردهای مدیریتی همان نرم افزارهای گزارش ساز است در صورتی که واقعیت چیزی خلاف تصور کاربران است زیرا داشبوردهای مدیریتی و نرم افزار های گزارش ساز ماهیتی کاملا متفاوت دارند. ماهیت متفاوت آن ها موجب می شود که هرکدام از آن ها کاربردی متفاوت داشته باشند.

     

    ماهیت داشبوردهای مدیریتی و نرم افزار گزارش ساز

    کاربران براساس داشبوردهای مدیریتی تصویری کلی از اطلاعات را به دست می دهند تا براساس آن ها تصمیم گیری کنند ولی نرم افزارهای گزارش ساز علاوه بر تهیه به طراحی گزارش در سطوح مختلف توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی گزارش ساز علاوه بر نرم افزار بودن یک ابزار مدیریتی است.

     

    ویژگی های اصلی داشبورد مدیریتی

    • داشبوردهای مدیریتی به اطلاعات حیاتی کسب و کار دسترسی دارند
    • ساده و قابل فهم هستند
    • تا حد امکان جزئیات را حذف می کنند

    نرم افزار داشبورد مدیریتی

    داشبوردهای مدیریتی علاوه براینکه اطلاعات مورد نیاز کاربران را براساس نمودار و اشکال گرافیکی در اختیار قرار می دهند خالی از جداول نیستند؛ آن ها براساس داشبوردهای مدیریتی سریع و سهل به اطلاعات موردنیازشان دسترسی پیدا می کنند.

     

    هدف استفاده از نرم افزار داشبورد مدیریتی

    عمدتا کاربران با استفاده از داشبوردهای مدیریتی به اطلاعات خود در کوتاه ترین زمان دسترسی پیدا می کنند. یکی از مهم ترین خصوصیات داشبورد مدیریتی، مصور سازی اطلاعات است که کاربران را به اهداف موردنظرشان نزدیکتر می کند.

    مقاله پیشنهادی:   پالایش نفت خام

     

    دسته‌بندی داشبوردها

    سازمان ها باتوجه به نیاز کاربران داشبوردها را به چند دسته متفاوت تقسیم بندی می کنند:

    داشبورد استراتژیک

    مدیران در سازمان ها با استفاده از داشبورد استراتژیک به تصمیم گیری می پردازند و خلاصه ای از فرصت های کسب و کار را در اختیار تصمیم گیرندگان ذینفع قرار می دهند. مهمترین ویژگی داشبورد مدیریتی اندازه گیری سطح بالای عملکرد و پیش‌بینی آینده  است.

     

    داشبورد تحلیلی

    مدیران با استفاده از اطلاعات آماری از داشبوردهای مدیریتی بهره می برند. اطلاعات آماری ممکن است روزانه، هفتگی، ماهانه و یا حتی فصلی باشد. مهمترین ویژگی داشبوردهای تحلیلی، مقایسه ای بودن اطلاعات آن ها و گذشته نگر بودن آن ها است. داشبورد تحلیلی باید از امکانات تعامل با داده‌ها پشتیبانی کند و کاربر بتواند داده‌ها را از منظرهای مختلف بررسی نماید.

     

    داشبورد عملیاتی یا اطلاعاتی

    عمدتا فعالیت هایی که به صورت دائمی در سازمان ها در حال تغییر هستند توسط داشبوردهای عملیاتی نظارت می شوند و این چیزی فراتر از دسته بندی های پیشین است که به آن ها اشاره شد.

    نرم افزار داشبورد مدیریتی

    داشبورد مدیریتی با کیفیت

    یک داشبورد مدیریتی که ویژگی های نامبرده زیر را شامل شود از کیفیت خوبی برای کاربران خود برخوردار است

    • ارتباط گیری ساده با کاربر
    • فاقد پیچیدگی و دور بودن از ابهام
    • پشتیبانی از کسب و کار با داده‌های مهم و درست
    • نمایش گرافیکی اطلاعات مطابق با درک انسان

     

    داشبوردهای مدیریتی چه کاری انجام می دهند

    باتوجه به اینکه داشبوردها ابزارهای مدیریتی هستند اطلاعات مورد نیاز اشخاص را در قالب اشکال گرافیکی که بیننده به سرعت بتواند آن ها را درک کند به سازمان ها ارائه می‌دهند. علاوه بر این گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان (expertmasters.ir) معتقد است که داشبورد مدیریتی راه حلی جامع برای سازمان ها و شرکت ها هستند تا بتوانند بر وضعیت فعلی و آینده خود نظارتی جامع داشته باشند.

     

    حل معضل، قبل از بحرانی شدن آن

    کاربران با استفاده از نرم افزار داشبورد مدیریتی به بازیابی داده های سازمان، کنترل و مانیتورینگ فرآیندهای تجاری می پردازند. مدیران با استفاده از داشبورد مدیریتی نقاط ضعف (نامطلوب) سازمان را شناسایی می کنند و با اطلاع از نابسامانی های موجود نسبت به رفع کاستی ها مبادرت خواهند ورزید. گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان معتقد است که داشبوردهای مدیریت موجب پیشگیری از بحران های شدید خواهد شد.

    مقاله پیشنهادی:   بازاریابی و طرح سازمانی کسب وکار(بخش چهارم)

     

    مزایای نرم افزار داشبورد مدیریتی

    شاخص های کلیدی عملکرد سازمان توسط داشبورد مدیریتی تعریف می شود و از طریق آن کیفیت عملکرد سازمان ها و واحدهای تحت نظارت آن ها افزایش می یابد. در کنار هم قرار گرفتن این ویژگی ها موجب شده تا وضعیت کل سازمان در یک نگاه قابل بررسی باشد.

    کاربران با استفاده از نرم افزار داشبورد مدیریتی سازمان ها به اطلاعات دست می یابند و نسبت به آنالیز اطلاعات اقدام می کنند تا شاخص های عملکردی سازمان را به طور کامل مورد نظارت قراردهند.

     

    اتخاذ استراتژی های آینده سازمان بر مبنای وقایع گذشته

    وجود اطلاعات گسترده که بر مبنای وقایع گذشته شکل گرفته اند در میان سازمان ها نیازمند مرتب سازی است و انجام این کار به صورت دستی بسیار سخت و زمانبر است زیرا آنالیز دقیق اطلاعات نیازمند یک سیستم یکپارچه کننده اطلاعات است که از طریق نرم افزار داشبورد مدیریتی می توان به آن دست یافت.

     

    نرم افزار داشبورد مدیریتی ؛ مدیریت بهتر در سازمان

    جمع بندی:

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان باور داریم کسب و کارها به کمک داشبورد مدیریتی به خوبی می توانند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و با استفاده از آن اتفاق های افتاده در سازمان را نظارت کنند.

     

    داشبورد مدیریتی مناسب هر کسب و کار

    هر کسب و کاری بسته به نیازهای فنی و مشکلات خود، به نرم افزار داشبورد مدیریتی اختصاصی خود نیاز دارد. برای اطلاع از جزئیات دقیق در این خصوص، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «داشبورد مدیریتی مناسب کسب و کار من کدام است؟» را حتما بخوانید.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: