شرکت نوپا در چه مرحله ای باید به فکر جذب سرمایه گذار باشد

راهنمای مطالعه
- مقدمه:
- زمان طلایی جذب سرمایه گذار
- سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در نوپا به چه چیزی توجه می کند؟
- نکته:
- چگونه ارزش ریالی شرکت نوپا برای سرمایهگذار را مشخص کنیم؟
- روش های مختلف ارزش گذاری شرکت ها
- مهارت پیش بینی درنوپاها
- سرمایه گذار یا فداکار
- برای جذب پول، پول لازم است
- نکته مهم
- داستان گوی خوبی باشید
- آنالیز نیازهای کسب و کار
- نکته انتقادی
- نکته:
مقدمه:
یکی از سوالاتی که برای همه نوپا پیش میآید این است که در چه مرحلهای به فکر جذب سرمایه باشیم. تشخیص این مرحله مهم است، اگر جذب سرمایه زودتر یا دیرتر انجام شود یا هیچگاه انجام نشود ممکن است به نوپا لطمه بزند این خصوصاً در وقایع مانند استارتاپ ویکند اهمیت مییابد.
زمان طلایی جذب سرمایه گذار
نوپا باید با دست پر برای نمایش آماده باشد یعنی یا نمونه محصول باید آنقدر مرحله تکامل رسیده باشد که سرمایه گذار را قانع کند. رگه هایی از امید واقعی باید در کسب و کار ظاهر شده باشد این مشابه همان کاری است که مشاوران املاک برای قانع کردن خریدار به سرمایهگذاری در یک ملک انجام می دهند . برای مثال زمانی که خریدار میخواهد امتیاز واحد ساختمانی را پیشخرید کند برایش مهم است که آیا این واحد تسهیلات بانکی به آن تعلق خواهد گرفت یا نه بر تصمیم او اثر میگذارد
سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در نوپا به چه چیزی توجه می کند؟
زمانی که سرمایهگذار میخواهد بر روی کسب و کار نوپا سرمایهگذاری کند برایش مهم است که رگههایی از موفقیت را در کسب و کار نوپا ببیند، یعنی باید مرحله از فروش اولیه تعیین شده باشد یا اینکه نمونه ای از محصول اولیه ساخته شده باشد و طرح مالی روشنی تهیه شده باشد اینها همه به این معناست که در همان شروع کار نباید به فکر جذب سرمایه گذار بود. ایده نوپا باید مرحله از پختگی را طی کرده باشد تا بتواند به اندازه کافی برای سرمایه گذار ریسک طلب جذاب باشد. از لحاظ زمانی این ممکن است شش ماه تا یک سال به طول بیانجامد. جهت مشاوره اقتصادی قبل از شروع کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
کارها تا جایی جلو برود که ایده ساختار و معنا وجود خارجی پیدا کند. این به تلاش شبانهروزی نیاز خواهد داشت آنگاه بر سر ایده ای که وجود و معنای خارجی دارد، میتوان با سرمایهگذار صحبت کرد این همان ارزش افزوده ایست که کارآفرین میتواند بدون سرمایه و با دستان خالی انجام دهد به عنوان مثال الگوریتمی که بنیانگذاران گوگل برای جستجوی محتوا ایجاد کردند ارزش افزوده ای بود که توانست سرمایه را جذب کند.جهت برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
نکته:
مهم کارآفرینی که بتواند به نشان دهد مشتریهای نزد پدر برای محصولات وجود دارند شانس بیشتری خواهد داشت.
چگونه ارزش ریالی شرکت نوپا برای سرمایهگذار را مشخص کنیم؟
زمانی که از سرمایهگذاری در نوپاها سخن گفته میشود مهم است که ارزش نوپا قبل از سرمایه گذاری مشخص شود اما واقعاً ارزش یک نوپا را چگونه مشخص می کنند. گذشته ای را که وجود ندارد و آینده ای را که به آن امیدوار هستیم، چگونه می توان ارزش گذاری کرد؟ تجربه ای که وجود دارد عمدتاً بر ارزش گذاری شرکت های باسابقه مربوط است؛ اما روش بومی متداولی برای ارزش گذاری شرکت های نوپا یافت نشده است.
روش های مختلف ارزش گذاری شرکت ها
روش های متداولی برای ارزشگذاری شرکتها وجود دارد اما تمام این روشها برای شرکتهایی که از قبل سابقه فعالیت داشته و اطلاعات مالی آنها موجود و یا سهم آنها از بازار مشخص است. نوپاها فاقد این اطلاعات هستند؛ زیرا به تازگی شروع کرده اند. آنچه در ارزشگذاری نوپاها مهم است پیش بینی ها است.
در واقع برآورد امری نسبی است. برآورد بیشتر به هنر شبیه است تا علم. پیش بینی کشش و تقاضای بازار است که ارزش یک نوپا را مشخص میکند. در واقع کارآفرین برای جذب سرمایه باید بتواند تصور مشخصی از تقاضای بازار داشته باشند این پیش بینی ها باید به صورت عدد و رقم بر روی کاغذ آمده باشد آنگاه میتوان روشن تر با سرمایهگذار صحبت کرد پیشبینیها باید به واقعیت نزدیک باشد. اگر کارآفرین در مرحله فروش و درآمد زایی باشد و بتواند آینده درخشان بازار را نیز بر روی نمودار نشان دهد آنگاه می تواند ارزش گذاری بیشتری برای کسب و کار خود قائل شود نتیجه اینکه برای استارت آپی که فاقد سابقه مالی است ارزش گذاری براساس پیشبینی از کشش و تقاضای بازار انجام میشود.
مهارت پیش بینی درنوپاها
برآورد یک هنر است تا علم. هنر پیش بینی در سرمایهگذاری نوپاها بیش از هر چیزی مورد نیاز است. این برمیگردد به شم اقتصادی سرمایهگذار و شناختی که از نیازهای بازار دارد. شرکت نوپا به همان اندازه ارزش دارد که بازار برای آن پول پرداخت میکند. برای استارتاپ خود، یک بازار درست کنید، آنگاه به ارزشی که برای کسب و کار خود قائلید نزدیک خواهید شد.جهت بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
زمانی که سرمایهگذار میخواهد شرکت ورشکسته را خریداری کند ارزش تجهیزات و مستغلات اعم از زمین و غیره برآورده میشود. این کمترین ارزش گذاری را نصیب فروشنده خواهد کرد چراکه ارزش فکری و معنوی خط تولید در نظر گرفته نشده است اما زمانی که یک کارآفرین میخواهد شرکت خود را بین خود و سرمایهگذار تقسیم کند آنگاه ارزشگذاری باید بر اساس پیشبینی درآمد باشد. کارآفرین باید تصور دقیقی از درآمد آینده داشته باشد اگر کارآفرین بتواند تصویر مناسب برای درآمدهای خود روشن سازد آنگاه میتوان ارزش اولیه بیشتری برای شرکت خود متصور باشد به عنوان مثال شرکتی که سالانه میتواند 100میلیون تومان سود خالص داشته باشد مانند این است که ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان پول نقد نزد بانکی با ۲۰ درصد سود سالانه گذاشته شده باشد به این مقدار میتواند ارزش ایده- نام شرکت –سود خط تولید محصولات آینده و غیره را هم اضافه کرد.
البته باید در نظر داشت که سرمایه گذاران ریسک طلب عموماً به دنبال بازده به مراتب بیشتر از سود بانکی هستند و آنها به ازای هر یک میلیون تومان سرمایهگذاری، انتظار بازگشت بین ۳ تا ۶ برابر پول خود را در یک بازه چندساله دارند. اصولاً این جذابیت است که باعث جذب آنها به سمت کسب و کارهای نوپا خواهد شد. شرایط بازدهی چندین برابر می تواند سرمایه گذاران فرشته را به سمت کسب و کارهای نوپا سرازیر کند.
سرمایه گذار یا فداکار
در برخورد با سرمایهگذار باید منطقی عمل کرد. لازم است که دلایل و توجیهات کافی برای متقاعد کردن او وجود داشته باشد. این نوع سرمایهگذاری باید جذاب به نظر آید. این خود نوعی مهارت در ارائه لازم دارد. همچنین نیاز است که مستندات کافی مبنی بر موفقیت آینده تنظیم شود مسلما نباید از سرمایهگذار انتظار فداکاری داشت. سرمایه او برای ما هم باید ارزشمند باشد و لذا تمهیدات کافی برای بازیهای آینده در نظر گرفته شود
برای جذب پول، پول لازم است
باید قبول کرد برای جذب سرمایه به مشاوره افراد و شرکتهایی نیاز است که در زمینه تهیه طرح اقتصادی و ارزشگذاری شرکتها تخصص دارند آنها تجربیات و روشهای خود را در اختیار کارآفرین قرار خواهند داد. این مرحله مهمی در بزرگ شدن شرکتهای نوپا خواهد بود. آنها ساختار شرکت نوپا را برای جذب سرمایه آماده میکنند و اصولاً یکی از گامهای مهمی که کسب و کارهای کوچک در راستای بزرگ شدن خود طی میکنند همان بهرهگیری از مشاوران اقتصادی و حوزه کسب و کار است.جهت گزارش های تخصصی و مطالعات بازار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
نکته مهم
مهم است بدانیم تا چه حد سفارشی عمل میکنیم و چقدر دیدگاه تولید انبوه داریم تا زمانی که مشغول ایجاد محصول خاص برای شرکت یا سازمان خاصی هستیم نمی شود نام آن را کارآفرینی و استارتاپها گذاشت در واقع نوپا با دیدگاه تولید انبوه و همه گیر شکل میگیرد. این مسئله خصوصاً برای شرکت های نرم افزاری مشغول ایجاد برنامه های سفارشی برای مشتریان هستند قابل توجهه است. سفارشی سازی در تمام دنیا هزینه های بسیار سنگینی در بردارد
داستان گوی خوبی باشید
موفقیت در جذب سرمایه با نحوه ارائه ایده، ارتباط فراوانی دارد. می توان ایده و مشخصات آن را مکتوب و سپس ارائه کرد اما راه بهتری نیز وجود دارد و آن فن داستان گویی است. تجربه نشان داده است بازاریابانی که برای محصولات خود داستان می گویند نسبت به آنها که صرفاً به ارائه مشخصات برجسته محصول خود بسنده میکنند موفقتر هستند.جهت تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها FS با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
آنالیز نیازهای کسب و کار
قبل از اینکه به سمت سرمایهگذار بروید دقیقاً برای خود آنالیز کنید که چه میخواهید. لازم است برنامه مالی مشخصی داشته و نیازهای خود را بدانید اگر تحلیل مشخصی از نیازهای خود داشته باشید آنگاه به ارقام مشخصی درباره سرمایه مورد نیاز خود خواهید رسید. برای مذاکره با سرمایهگذار ،برنامه مالی و اجرایی تدوین شده لازم است در غیر این صورت گفتگوها نتیجه مشخصی نخواهد داشت.
نکته انتقادی
در گفتگو با برخی از کارآفرینان بومی خصوصاً در استارتاپ های وبی، مشخص شد برآورد دقیقی از سرمایه مورد نیاز به خود نداشته و حتی نیاز مشخصی به سرمایه هم برای کسب و کار خود قائل نیستند البته این به فرهنگ کسب و کار نیز باز می گردد .در ادبیات رایج کسب و کار کشور اکثر صنعتگران موفق افرادی بودند که بر روی پای خود بوده و از نقطه صفر به پیشرفت رسیده اند و لذا اهمیت کار گروهی و جذب سرمایه کم رنگ تر خواهد بود. دلیل دیگر می تواند بازار کم رونق خرید و فروش فناوری در کشور باشد که همین باعث عدم نیاز به سرمایه خواهد بود
نکته:
اگر برای شرکت خود ارزش ریالی محاسبه کردهاید باید توجه داشت مقدار ارزش واقعی شرکت آن مقداری است که بازار حاضر است برای آن بپردازد و با ارزشی که محاسبه کردهاید فرق زیادی داشت.

سرمایه بذری برای استارتاپها سکوی پرتابی فراهم میکند تا بتواند ثابت کند که مفهوم کسبوکار و آنچه برای آن تلاش میشود کارساز است. به طور کلی زمانی که بنیانگذاران بتوانند فرصت بازار و مشتری کسبوکار خود را به درستی تشخیص دهند زمان مناسب برای جذب سرمایه مرحله بذر فرا رسیده است.