تحقیقات بازار وفرآیندهای پیش رو

کسب و کار و تحقیقات بازار
  • مطالعه بازار

    تحقیقات بازار اصطلاحی است که درآن به جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان و بازار هدف اشاره میشود. ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان با تحقیقات بازار برای شما به دنبال پاسخ عمیق به نیاز مشتریان خواهیم بود. هدف گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان در تحقیقات بازار برای کسب و کار شما ایجاد استقامت در رقابت صنعت است تا با تجزیه و تحلیل چیزهایی مانند اندازه بازار، رقابت و نیازهای بازار را رفع نمائیم.

    مطالعه بازار

    تحقیقات بازار

    تعریف

    تحقیقات بازار را به طور خلاصه می توان اینگونه تعریف کرد :روشی برای جمع آوری ، تجزیه و تحلیل سیستماتیک و دارای هدف برای داده ها در مورد اهداف از پیش تعیین شده است. در این روش با استفاده از روشه های تحلیلی و آماری برای جمع آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی سازمان یافته کمک خواهیم گرفت که پژوهش های اجتماعی در محیط کسب و کار را شامل میشود.

    پیش نیاز مطالعه بازار:

    1-تعریف بازار و انواع بازار

    2-تعریف صنعت و تفاوت صنعت با بازار

    روش های کمی و کیفی

    روش های کشف علمی برای تصمیم گیری در بازاریابی

    مطالعه بازار: به معنای شناسایی بازار هدف ، اندازه و سایر ویژگی ها

    مقاله پیشنهادی:   بهترین طرح کسب و کار(بخش دوم)

    مطالعه محصولات: شناسایی ویژگی های محصول یا خدمات که موجب ایجاد رضایتمندی در مشتریان می شود.

    مطالعه مشتریان: شناسایی نیاز مشتریان اعم از ترجیحات و رفتار آن ها در بازار است

    اطلاعاتی که در مطالعه بازار به دست می آوریم براساس مشاهده مستقیم، مصاحبه چهره به چهره و یا ابزارهای ارتباطی مانند تلفن، ایمیل، انجام می شود تا بتوانیم براساس آن در خصوص پروژه های موجود به درک موضوع برسیم.  شاید سوال کنید که چرا تحقیقات بازار مهم است؟ ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان باور داریم که تحقیقات بازار اگر به درستی در سازمان ها بزرگ و کوچک انجام شود در فضای رقابتی بازار می توان حرفی برای گفتن داشت.

    چرا باید تحقیقات بازار انجام دهیم؟

    وقتی صفحات کتاب «Market Research in Practice» را ورق بزنید با مضمون این عبارت بهتر آشنا می شوید که« جمع آوری هر گونه اطلاعاتی که منجر به تصمیم گیری شود، نشان از تحقیقات بازار دارد ». با پیچیده تر شدن فضای پیرامون کسب و کارها، محققان دریافتند که برای بهره مندی از اعتبار داده ها نیازمند مدل های مبتنی بر تحقیقات بازار خواهند بود.زیرا به قدری اهمیت میابد که جهت پاسخ به رضایت مشتری، وفاداری آن به برند و یا حتی ارزیابی اندازه بازار و بسیاری دیگر موارد مانند تاثیر برند و مشخص کردن استراتژی های موثر بخش بندی بازار باید از آن بهره برد.

    پاول به عنوان نویسنده کتاب «Market Research in Practice » بر این باور بود که شما باید بتوانید میان تحقیق از خریداران واقعی و عموم مردم تفکیک قائل شوید زیرا به شما کمک میکند تا بتوانید معتبرترین و صحیح ترین تصمیم بازاریابی را بگیرید.

    کدام کسب و کارها نیازمند تحقیقات بازار هستند؟

    کسب و کار خواه بزرگ باشد یا کوچک نیازمند تحقیقات بازار است زیرا استدلال های منطقی استفاده از آن برای آن ها نشان می دهد که شما میتوانید موقعیت خود را در بازار محکم کنید چون دانش برای کسب و کار شما همان قدرت است. تحقیقات بازار به شما کمک می کند که آینده را بهتر ببینید  و از مشتریان خود دیدی جامع تر بدست آورید.

    مقاله پیشنهادی:   واحد بهره برداری حوزه نفت و آشنایی با آن

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به شما اطمینان می دهیم که تحقیقات بازار ریسک کسب و کار را برای شما کاهش می دهد و این برای شما موضوعی بسیار پراهمیت است زیرا شرایط بالقوه و خطرهای مسیر شغلی را خواهید شناخت.

    تحقیقات بازار به شما کمک می کند که برروی خواسته های مشتریان تمرکز کنید و آن ها را در صدر قرار دهید

     تحقیقات بازار به شما کمک می کند رقبای بازار را بهتر بشناسید و تصمیمات مهم را زودتر از آنها بگیرید و اجرا کنید.

    تحقیقات بازار را چگونه اجرا کنیم؟

    تحقیقات بازار یک فرآیند سیستماتیک است که براساس آن اطلاعات جمع آوری می شود و تصمیمات مهمی گرفته می شود. این موضوع به قدری مهم است که شما در اجرای آن باید نهایت دقت را داشته باشید و سعی کنید که فقط یکبار آن را انجام دهید بدون نیاز به اصلاح مجدد آن. تحقیقات بازار برای شما فرایندی ادامه دار و پیوسته است که مرتب سهم بازار محصول یا برندتان را بررسی و نظارت کنید. هدف هر فرآیند بسیار متفاوت است اما در نهایت شما مراحل زیر است:

    • پیش نویس
    • پروپوزال
    • طراحی و اجرا
    • تحلیل داده ها
    • گزارش ها

    مراحل تحقیقات بازار

    خلاصه یا پیش نویس:

    نقطه شروع و مهم در تحقیقات بازار داشتن خلاصه یا پیش زمینه درباره مشکلات موجود است. نیاز است که شما بدانید به چه اطلاعاتی جهت تصمیم گیری نیاز دارید. در این مرحله اگر توانستید صورت مساله را به خوبی تعریف کنید، 50 درصد مشکل را رفع کرده اید.

    مقاله پیشنهادی:   بررسی بازارهای مالی در ایران و جهان

    پروپوزال:

    پروپوزال برنامه ای است که به شما کمک می کند چگونه به اهدافتان دست بیابید. در اینجا باید مشخص کنید که چگونه از ابزارهای کمی و کیفی در تحقیقتان استفاده کنید، چگونه مصاحبه کنید و برای رسیدن به گزراشات کامل از چه روشی استفاده کنید.

    روش مطالعات بازار و انجام آن:

    در مرحله قبل اشاره شد که روش های کمی و کیفی ابزارهای مناسبی جهت دست یابی به گزارشات جامع است. روش کیفی اولین قدم در برنامه تحقیقات بازارهای بزرگ است، روش کیفی کمک می کند که ذات افرادی که مصاحبه می شوند را خوب بشناسید زیرا شناخت رفتارها و عواملی که بر انتخاب آنها اثر می گذارد به شما کمک خواهد کرد پرسشنامه ای ساختارمند ایجاد کنید.

    اگر تصمیم گرفتید محصول جدید را تست کنید، برای محصول جدید ایده پردازی کنید و یا تبلیغات خود را تست کنید، ما در گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان به شما روش کیفی را پیشنهاد می کنیم.

    اما تحقیقات کمی راهی برای به روزماندن در بازار رقابت است. مصرف کنندگان محصولات خود را در زمین بازی مشاهده کنید، رفتارها و انگیزه های آن ها را بررسی کنید و برای درک بهتر مساله از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید زیرا به شما کمک خواهد کرد که مخاطبان را بهتر بشناسید.

     

    مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید
    تحقیقات بازار چیست؟
    تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها (Feasibility Study)
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: