تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ

راهنمای کامل طرح توجیهی کسب وکار + 0 تا 100 راه اندازی کسب وکار
  • مقدمه:

    در نوشته پیشین تحقیقات بازار را معرفی کردیم و روش های انجام دادن را به شکل مختصر توضیح دادیم. در ادامه گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان (متیس) قصد دارد، تحقیقات بازار را در دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار دهند. همانطور که پیش تر نیز توضیح داده شد، بازاریابان در تحقیقات بازار به دنبال یافتن مخاطبان و نیاز آن ها برای محصولات خود هستند و در تلاش هستند که مرکز ثقل تجمعات تقاضاکنندگان را دریابند.

    امکان سنجی طرح

    تحقیقات بازار

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    در یک تعریف بسیار ساده می توان دیجیتال مارکتینگ را هرگونه بازاریابی به کمک دستگاه های الکترونیکی تعریف کرد. دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم تازه نیست بلکه پیشینه آن به سال 1986 مصادف با راه اندازی  رادیو بر می گردد و اولین تبلیغات که مربوط به فروش بلیط های یک اُپرا بود صورت پذیرفت.

    دیجیتال مارکتینگ آنلاین

    بازاریابی آنلاین کمک گرفتن از ابزارهای دیجیتال گفته می شود. در روش بازاریابی آنلاین شما باسرعت بیشتر و دقیق تر با مشتریان خود ارتباط برقرار خواهید کرد.

    ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

    در دیجیتال مارکتینگ روش های مختلفی استفاده می شود که برای دست یابی به اهداف موردنظر نیازمند ابزارهایی مانند، بهینه سازی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، آنالیز داده ها، گفتگوی آنلاین و… هستیم.

    مقاله پیشنهادی:   نحوه خرید و فروش اختیار معامله ؛ آموزش اختیار معامله

    تحلیل بازار در دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

    پس از آنکه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ را آموختید اولین قدم برای تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود، تحلیل بازار است. با تحلیل بازار شناخت شما از وضعیت بازار افزایش می باید. از مزایای تحلیل بازار در دیجیتال مارکتینگ آگاه شدن از ذائقه و نیاز مشتریان، شناخت ذهنیت مخاطب جهت فروش محصولات امری ضروری برای کسب و کار است.

    چرا تحلیل بازار در دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

    حرکت از فضای سنتی کسب و کارها و قرارگرفتن در یک فضای مدرن منجر می شود برای پشت سرگذاشتن ریسک بزرگ کسب و کارهایی که منتج به ورشکستگی خواهد شد با تحقیقات حرفه ای در تحلیل بازار برطرف شود. تحقیقات مدون و با برنامه ریزی دقیق باعث گسترش دید و توسعه فعالیت های سرمایه گذاری حرفه ای تر می شود.

    تحقیقات بازار آنلاین چیست؟

    ما در گروه متیس، مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به شما می آموزیم که تحقیقات بازاریابی فقط به منزله طراحی یک پرسشنامه نیست. همچنین به شما خواهیم آموخت که به صورت حضوری وارد بازار کار فیزیکی شوید و چگونه اطلاعات لازم را به دست آورید البته این به معنای فراموش کردن تحقیقات بازار آنلاین با حضور بسیاری از کاربران در این محیط نیست.

    انواع تحقیقات بازار

    تحقیقات بازار

    تحقیقات بازار

    مراحل مختلف تحقیقات بازار را بهتر بشناسیم

    مرحله اول

     نیازمندی به تحقیق بازار: هرگاه در کسب و کار خود برای تولید یک محصول به مشکل برخورد کردید و برای رفع آن اطلاعات کافی در اختیار نداشتید باید شروع به تحقیقات کنید.

    مرحله دوم

     تعریف مسئله مورد پژوهش:سعی کنید مساله مورد پژوهش خود را با طرح سوالاتی از قبیل چرا و چگونه؟ به طور صحیح مشخص نماید. این کار مانع از هدررفت بودجه های کلان کسب و کار خواهد شد.

    مقاله پیشنهادی:   مشاوره بازاریابی

    مرحله سوم

     تعیین اهداف تحقیق:هرگاه مساله مورد پژوهش به درستی مشخص شد، می توان گفت که تحقیق شما به اهداف خود نزدیک شده است.

    تهیه طرح توجیهی و مطالعه بازار

    مرحله چهارم

     تعیین قالب تحقیق: سعی کنید قالب تحقیق را که آیا اکتشافی ، توصیفی و یا علت معلولی است را تعیین کنید

    مرحله پنجم

     مشخص کردن منابع و نوع اطلاعات: سعی کنید به عنوان محقق تحقیقات بازار منابع و اطلاعات بازار که ممکن است به صورت ثانویه داخلی ویا خارجی و یا اولیه باشد را مشخص کنید. همان طور که می دانید داده های ثانویه با اهداف دیگری به دست آمده اند و منبع داده ها خارج از موضوع کسب و کار حاصل شده (مانند اطلاعات مرکز آمار ایران).

    درصورتی که به عنوان محقق از بی تاثیری داده های ثانویه یقین پیدا نمودید باید شخصا با کمک روش های جمع آوری داده ها به اطلاعات لازم دست بیابید

    مرحله ششم

     تعیین روش‌های دست‌یابی به اطلاعات: اینکه چگونه می خواهید اطلاعات موردنیاز را به دست آورید موضوع خیلی مهمی است.اگر داده‌ها از نوع ثانویه داخلی باشند، می توانید از اسناد شرکت و یا مدیران کمک بگیرید. اگر داده‌ها از نوع اولیه باشند می‌توانند به کمک روش های متداول جمع آوری اطلاعات از طریق تلفن، ایمیل و یا روش‌های رو در رو مانند مصاحبه، مطالعات مراکز رهگیری و پرسشنامه‌های آنلاین استفاده کنید.

    مرحله هفتم

    طراحی نوع و قالب جمع‌آوری اطلاعات: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد را سرلوحه تحقیقات خود قراردهید زیرا اگرسوالی که برای جمع‌آوری داده پرسیده می‌شود غلط باشد یا سوال درست در مکان غلط پرسیده شود، اثربخشی تحقیق خدشه دار می‌شود.

     مرحله هشتم

    تعیین نوع نمونه و اندازه آن: شما نمی توانید کل جمعیت را برای رسیدن به اهداف موردنظر مورد مطالعه قراردهید پس بهتر است با نمونه یابی، نمونه موردنظر را بدست آورید زیرا اندازه نمونه دقت تحقیق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی تحقیق و توسعه

    مرحله نهم

    جمع‌آوری اطلاعات: جمع آوری اطلاعات بخش مهم تحقیقات بازار است. انتخاب نادرست مصاحبه کنندگان، انتخاب افرادی که عمدا پاسخ نادرست می‌دهند نمونه های رایج خطاهای جمع آوری اطلاعات هستند

    مرحله دهم

     تحلیل داده‌ها: پس از جمع آوری داده ها، گام بعدی تحلیل آن ها برای رسیدن به اهداف موردنظر است. سعی کنید برای تحلیل منسجم و دقیق تر از ابزارهای کامپیوتری استفاده کنید

    مرحله یازدهم

     آماده‌سازی و ارائه گزارش تحقیق

    نمونه سوالات تحقیقات بازار

    • علت عدم استفاده از خدمت/محصول ما از سوی شما چیست؟
    • محصولات/خدمات ما برخوردید، چه مساله‌ای را برای شما حل می کند؟
    • قیمت پیشنهادی شما برای محصولات/خدمات ما چیست؟
    • پیشنهاد شما برای بالا رفتن کیفیت ارائه خدمات و محصولات ما چیست؟
    • آیا برند ما را به دوستان خود پیشنهاد کرده اید؟
    • اگر محصولی/خدمتی از ما حذف شود، احساس شما چه خواهد بود؟

     تحقیقات بازار آنلاین را چگونه انجام دهیم؟

    برای این منظور راه های بسیاری وجود دارد اما ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان، راهی که مرسوم تر است و می تواند کسب و کار شما را از اتفاقات ناخوشایند دور سازد را معرفی خواهیم کرد. تحقیقات بازار آنلاین را با جستجوی کلمات کلیدی شروع کنید زیرا کلمات کلیدی حرف های زیادی دارند و می توانید درباره مخاطبان اطلاعات جامعی از علایق، نیازها، دغدغه ها و همچنین وضعیت بازار بیشتر بدانید و برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

     

    مشاوره قبل از شروع کسب و کار

    افزایش فروش و توسعه کسب و کار

    تدوین برنامه و بودجه شرکت

    تدوین طرح توجیهی و هزینه آن

    قرارداد های بازار فارکس

    درباره بازار آتی طلا بخوانید

    بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

    انواع تابلوهای بورس و فرابورس

    تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ

    اهمیت مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید

    قرارداد های مالی

    قرارداد فورواد فارکس

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: