مفهوم ارزش گذاری

ارزش گذاری:کلمه “ارزش” در علوم مختلف معانی مختلفی پیدا کرده است. ولی در مالی، ارزش عبارت از ارزش فعلی یک کسب و کار، شرکت یا دارایی می باشد. ارزش فعلی یک بیان دیگری از ارزش ذاتی، اقتصادی یا منصفانه است.

 

ارزش گذاری کسب و کار چیست؟

ارزش گذاری کسب و کار عبارت از یک فرآیند عمومی مربوط به تعیین ارزش اقتصادی کل کسب و کار یا یک واحد شرکتی است. ارزش گذاری شرکت می تواند برای اهداف مختلف، شامل ارزش فروش، مشخص کردن مالکیت شرکا، وضع مالیات و حتی فرآیند طلاق و جدایی به کار گرفته شود. معمولا مالکان کسب و کارها به منظور بدست آوردن یک تخمین هدفمند در مورد ارزش کسب و کارشان از یک ارزیاب تجاری حرفه ای استفاده می کنند.

چرا ارزش گذاری شرکت اهمیت دارد؟

محاسبه ارزش شرکت در صورت تمایل شما برای خرید یا فروش اهمیت دارد، ولی این مورد تنها  دلیل اهمیت ارزش گذاری نیست؛ سایر دلایل ارزش گذاری عبارتند از: در صورتی که شما به دنبال تأمین مالی باشید، وام دهنده ها، بانک های سرمایه گذار و سرمایه گذاران مخاطره‌آمیز تمایل خواهند داشت که در مورد ارزش شرکت شما مطلع شوند.

  • در صورتی که شما دارای شرکتی باشید و شریکتان بخواهد از آن خارج شود، باید ارزش سهم شریکتان از شرکت را محاسبه کنید.
  • در یک طلاق هم ارزش شرکت ضرورت پیدا می کند، چرا که دارایی های مربوط به زندگی ازدواجی باید به صورت عادلانه تقسیم شوند.

ارزش گذاری شرکت می تواند یک موضوع اختلاف برانگیز باشد. برای مثال در سناریوی شراکت، ممکن است شریک شما نسبت به سهم واقعی که دارد مقدار بالاتری بخواهد. به همین دلیل روش های ارزش گذاری هدفمند مفید می باشند.

چرا ارزش گذاری اهمیت دارد؟

 

ده مورد از کاربرد های ارزش گذاری

ارزش گذاری شرکت بطور دقیق در برخی از شرایط اهمیت بسزایی پیدا می کند؛ برخی از این شرایط عبارتند از:

1- برنامه ریزی در مورد استراتژی خروج. در صورتیکه شما بخواهید شرکت خودتان را به فروش برسانید، مشخص کردن یک ارزش پایه برای شرکت و ایجاد یک استراتژی به منظور بهبود سود آوری آن اهمیت بسزایی پیدا خواهد کرد و به عنوان استراتژی خروج منجر به افزایش ارزش شرکت خواهد شد.

2- توافق نامه های خرید / فروش. در صورتیکه شما یک شریک یا LLC باشید، یک توافق خرید / فروش مابین سهام داران می تواند برای پیشگیری از اختلافات آتی مفید باشد. برای به دست آوردن یک توافق قابل قبول برای طرفین، در مرحله اول باید در مورد ارزش شرکت یک توافقی وجود داشته باشد.

3- اختلافات شرکا یا سهامداران. باید این نکته را در نظر داشت که همواره شرایط در یک وضعیت مطلوب باقی نخواهند ماند. در صورتیکه یکی از شرکا بخواهد از شراکت خارج شود، به منظور دستیابی به یک توافق مناسبی که منافع تمامی طرفین تامین شود، به یک ارزیابی مستقل و عادلانه در مورد ارزش شرکت نیاز وجود خواهد داشت.

4- ادغام ها و خرید ها. در صورتیکه استراتژی رشد شما شامل خرید یا ادغام با یک شرکت دیگری باشد، ارزیابی شرکت به شما کمک خواهد کرد که قیمت مناسب و عادلانه ای را برای این منظور تعیین کنید.

5- مشخص کردن ارزش سالانه به ازای هر سهم برای برنامه مالکیت سهام مستخدمان (ESOP). به منظور تامین ملزومات ERISA و IRS، برنامه های مالکیت سهام مستخمان باید از طریق یک کارشناس ارزیابی مستقل و بر مبنای سالیانه ارزش گذاری شود تا یک قیمت سهام عادلانه ای کشف شود.

پنج دلیل دیگر برای ارزش گذاری را در این مقاله بخوانید.